Annons:
Etikett20-fiske
Läst 8177 ggr
Ronny-K
9/11/10, 4:21 PM

Me Like...!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..Fishing! Ibland undrar jag varför när väckar`n ringer ¨mitt i natta¨. Men ofta får man sin belöning, inte alltid i form av fisk, men vem tackar nej till en sommarmorgon vid Skäldervikens strand..

Annons:
Ronny-K
9/11/10, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

..eller halstrad Röding med dillkokt nypotatis och snabblagad kall¨himmarörd¨romsås vid tjärnens strand..

Ronny-K
9/11/10, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.. en porlande bäck i en skånsk bokskog..

Ronny-K
9/11/10, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och det bästa av allt… Att grabben delar ens intresse..Glad

Tizzla
9/11/10, 5:25 PM
#4

Oj! Bjuder du på middag? *undrar om jag hittar till platsen på bild i #1* Behöver man myggmedel?

Ronny-K
9/11/10, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Eventuella klagomål på bildkvalitet hänvisas till ¨Ägaren av:Bottennappet 3 Meters djup, c/o Tjärnen i skogen, Dalarna¨ (Bild Bifogas)..
Ps. Förtyngd flaskpost rekomenderas.

Tizzla
9/11/10, 5:41 PM
#6

Kul när man kan ha gemensamma intressen i familjen! Brukar själv inte fiska…men det kan inte finns mycket som är mer rofyllt än att sitta i en båt eller vid en sjö och bara vara…och fiska…om man orkarFlört

Inte ofta man får se undervattensbilder här! Läckert…och bottennappet var nog dessutom läckandeSkrattande

Annons:
Ronny-K
9/11/10, 5:48 PM
#7

#4 Myggmedel?? Ja..Inhandlas lämpligen på Apoteket ¨Gröna Skylten¨.Skrattande

När jag jobbade i Afrika på 90-talet brukade vi om aftonen inta antimalaria..Gin & Tonic!Tyst

Men om middagen intas sittande i ekan (bild5), är det garanterat myggfritt! Smaklig spis!!Oskyldig

Jenna-Gun
9/11/10, 6:43 PM
#8

Så vackert och så mysigt det låter.

Framförallt låter det gott

Ronny-K
9/11/10, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ja fisk är gott. Men fasen vad den har blivit dyr. När jag växte upp var sill, spätta-skrubba o torsk billig mat. Vem kunde tro att en ganska vanlig firre som Gösen, filead, nu kommer upp i oxfileprisklass!
Tur man kan fånga en o annan firre själv, den här ¨borren¨fångade grabben i sommras. Godis!

Tizzla
9/11/10, 8:40 PM
#10

Tror inte jag vill sitta i just den båten och äta…men jag ska komma ihåg gin & tonic-myggmedel från apoteket Gröna skylten!

Otroligt vackra bilder du tagit…och som sagt…i #1 sitter jag gärna och mumsar nyfångad och nygrillad fisk av något slagGlad

Ronny-K
9/11/10, 9:20 PM
#11

#10 Samma här. Glad

Men nu stundar en kort jaktsemester i höst. Inte Älg. Har fått nog av militärlivet. Order och kontraorder och framför allt ett evigt väntandeSkrikandes.
Hellre då jakt med vänner eller ensam på Hare, Fasan, Rådjur, Ringduva m.m. Dessutom smakar dessa bättre än Älg (Sorry Gunilla!)Tungan ute

Sen får man väl genomleva vintern o se fram emot nya jakt o fiskeäventyr.
Fiskebilder är som lite som spetsad glögg. Värmer gott i vinterkylan.Glad

På tal om Älgjakt.
På den tiden brännvin ingick i jakten satt Anders och Johan i köket och värmde upp sig med kaffekask innan de skulle gå till sina pass.
Väl stärkta klev de ut på tunet, förvånade ser de en stor älgtjur gå och beta på ängen väl inom skotthåll. Johan famlar fram Remington'arn, matar i en patron, tar vingligt sikte, o trycker av.
Älgtjuren tittar förvånat upp, klipper med öronen men står kvar.
Anders upphetsat: Skjut igen Johan! Han hörde nog f-n inte!

monsi
9/11/10, 11:56 PM
#12

Hi hi! Tror de tittade lite för djupt i flaska de där älgjägarnaSkrattande

Fina bilder.

Saknar min brygga i skogen där man kunde meta i lugn o ro.

Tiana de har inte vanliga små myggor där uppe de har hellekopter myggor som anfaller, fast det värsta är knotten fy för böveln vad de små kräken kan förstöra en skön fiske tur.

Bokskogen viste inte att du hittat så långt ner i landetSkrattande

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tizzla
9/12/10, 1:12 AM
#13

Men älgen ger ju mer mat/skottTyst

Helikoptermyggor känner jag många…de bor på varenda brukshundklubb i södra Sverige också…men de små, små, små knotten som varken syns eller hörs är värre…hjälper gin & tonic-myggmedlet mot dem också??

Annons:
Ronny-K
9/12/10, 11:17 AM
#14

#12-13 Bokskogen är inte så långt hemifrån, ca 1 mil Skrattande 
Har en annan bokskog närmare, men utan bäck.

Knott är en plåga, får sådan j-kla huvudvärk av dem dagen efter jag blivit angripen… Likadant med min allergi mot läder. Råkar jag somna med skorna på vaknar jag ofelbart med världens skallebank..
Obestämd

Gin & Tonic funkar inte mot knotten. Arbetar mig igenom ¨gröna skyltens¨sortiment i allt större doser i jakten på ett motmedel. Hittils inget resultat, hör av mig om jag hittar något. J-la knott! Någon som har en Treo..??

monsi
9/12/10, 12:59 PM
#15

Konstigt djur knott så små o ändå så vidriga de ger mer än skalle bank.

Ronny byt till slipp in tygskor när du ska jaga bort myggen så slypper du lida av läder allergin.

Tizzla det är inte myggorna som anfaller på brukshunds klubbara utan allas skillda åsikter om hur du ska fostra din hundSkrattande

Vill också bo nära stora skogar ska nog flytta in i tiveden när jag får råd.

Undrar om den finns kvar då?

Tänker inte prova gin o tonik mot mygg utsätter inte mina känsliga smaklökar för sån gisft.

Bränvin o cola funkar bättre o några vidbrända korvar funkar bättre.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Ronny-K
9/12/10, 1:54 PM
#16

#15 Tack för tipset!

Min kusin med familj bor i Tiveden. Jättefint, i varje fall på sommaren när jag har vägarna förbi.

Brännvin o cola väcker minnen. Renat o Loranga var en annan variant…serverad fickljummen. Eller Å Vi Dö med sockerdricka..Skrattande

Tizzla
9/12/10, 2:32 PM
#17

Ronny…#14 SkrattandeSkrattandeSkrattande Så kan det gå när man kör med "Gröna skyltens" sortiment…men det är bara att kämpa på…något borde fungeraFlört

Monsi…åsikterna rinner av mig som vatten på en gås…jag vet bäst oavsett vad de sägerCool…men myggen är vidrigaSkrikandes

Hawknestgrove
9/12/10, 6:09 PM
#18

Vilken härlig tråd med kul och vackra bilder…. Bra myggmedel du föreslår… sånt gillar jag.. MEn sambon kan inte dricka Gin. Då talar han i den stora mikrofonen/tillber den vita porslinsguden/ropar på Ulrik/kör buss……Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
9/12/10, 6:28 PM
#19

..talar med älgen i den stora vita telefonenSkrattande

Gin går bra men inte Pernod, Richard, Ouzo, Arrak osv. Telefon direkt..

Hawknestgrove
9/12/10, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Ronny, har du varit hemma hos oss????

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Ronny-K
9/12/10, 8:23 PM
#21

Tyst!!!! Hehe! Se där, direktlinje..bildtelefon!

70-tals avocadogrön telefon passar annars bättre vid sådana tillfällen. Går så fint ihop med ansiktsfärgen..Skrattande

Hawknestgrove
9/12/10, 8:24 PM
#22

jupp1 Fördelen med Gin är ju då att de gånger vi får det i present, så får jag alltsammans!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
9/12/10, 8:34 PM
#23

Gin kallas i England för ¨Mothers Ruin¨Skrattande

Hawknestgrove
9/12/10, 8:38 PM
#24

Ok……. men så mycket går det inte åt. KAnske blir en flaska vart femte år elelr så…..som vi får. Köper aldrig gin själv. Men nu när du säger att man kan  dricka det som myggmedel, så kanske vi ska köpa?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
9/12/10, 8:48 PM
#25

#24 Jag arbetade tillsammans med några killar från Ghana. Dom drack Gin i vanliga dricksglas fyllda till bredden. Rent, ljummet! Det hade jag aldrig klarat Skrikandes

Hawknestgrove
9/12/10, 9:06 PM
#26

uäck…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

monsi
9/12/10, 9:25 PM
#27

Deras mat r väll väldigt kryddstark?

Svar på hur de klarade av att drick gin ur dricksglas är de har inga smak lökar kvar efter alla kryddor.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
Hawknestgrove
9/12/10, 9:38 PM
#28

ljummen gin….. fy attan så äckligt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

isa
9/13/10, 3:23 PM
#29

otroligt vackra bilder!

Ronny-K
9/16/10, 4:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Inspector Clouseau kollar fångsten….Goe katten Skrattande

Han vill gärna provsmaka, fiskhjärtat är favoriten.

Hawknestgrove
9/16/10, 6:49 PM
#31

Åh det översta är väl en näbbgädda? Den med turkosa ben? det undrsta, vad är det för firre?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
9/16/10, 6:59 PM
#32

#31 Nä, detta är Barracuda och Bluefish. Fångade i Ö. Medelhavet.Glad

Hawknestgrove
9/16/10, 7:09 PM
#33

Ok……goda?????

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
9/16/10, 7:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#33 Sådär. Föredrar Havsabborre eller Grouper som man ofta finner i samma vatten.

                    Havsabborre (Sea Bass)

Annons:
Ronny-K
9/16/10, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Grouper

Hawknestgrove
9/16/10, 8:11 PM
#36

Ok. Häromdagen, så gjorde jag färs och burgare av alla mina gäddor och två vad var det nu de hette… braxenliknande sötvattensfiskar…. Busgott!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

monsi
9/16/10, 10:38 PM
#37

Provde de där stuvningarna man kan köpa i mjölk hyllan,de med smaken i locket.

Tog den med skosvamp smak.

Kan varmt rekomendera den fats jag hade färska kantaräller o champinioner i o kycklin rigtigt mumma mums.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

MariannE11
9/17/10, 12:58 AM
#38

jag har hört att den är väldans god…men när jag tänker efter tror jag inte den finns på mitt jobb….Skäms

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Ronny-K
9/17/10, 3:38 AM
#39

#36 Gunilla, har du ett bra recept på gäddbullarna?Glad

monsi
9/17/10, 8:28 AM
#40

Finns på ditt jobb marianne.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Ronny-K
9/17/10, 9:51 AM
#41

#40 Jag bor också med en hittekatt! Dvs. Katten hittade oss..Skrattande

Annons:
MariannE11
9/17/10, 11:53 AM
#42

tror inte det monsi för jag vet att vi tog bort den för länge sen för det var dålig försälning… men den här o kanske en till gick bra….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

monsi
9/17/10, 12:05 PM
#43

#41 det gjorde våran med fast vi fick fånga den lilla skiten som var ca 4 veckor när hon plöttsligt dök upp i vårt föråd.

Marianne handla den i en anna butikFlört

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tizzla
9/17/10, 6:04 PM
#44

Smarta katter som vet vart de ska ta vägen!

Hawknestgrove
9/17/10, 10:20 PM
#45

Ronnie, jag gjorde bara så här…. Malde fisken när den tinat upp i köttkvarnen. Sen malde jag purjolök och rödlök, allt efter smak. Sen tog jag ägg och blandade i. Efter det, så tog jag citronpeppar, ett par smulade fiskbuljongtärningar och salt och vitpeppar. Grädde eller mjölk och ströbröd. Är du glutenallegiker, så kan du ta kokt riven potatis och minska på mjölken.Har inga mått, tog liksom bara på en höft. Om du tar vanlig köttbullesmet och ersätter köttfärsen med malen fisk, så stämmer det rätt bra. Sen gjorde jag pannbiffar, ganska tjocka och stekte dem. Blev himla massa här, 48 st. Men de är goda att tina upp i mikron elelr ätas kalla. Går åt rätt mycket fett att steka, ja. MEn ack så goda!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
9/18/10, 8:48 AM
#46

#45 Tack Gunilla! Jag ska prova med några gäddor jag har i frysen när jag kommer hem.Har alltid tänkt att prova något i den vägen men det har liksom aldrig blivit av. Fastnar i traditionella recept som Pepparrotsgädda, helstekt gädda i ugn osv.

[peter54]
9/18/10, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

En bild från en gäddfiskedag i Norge för tio år sedan Glad

Ronny-K
9/18/10, 5:45 PM
#48

#47 Ok Robin!!SkrattandeSkrattande

Vem blev mest förvånad, du eller gäddan?Oskyldig Svårt med refraktionen?

Annons:
[peter54]
9/18/10, 6:02 PM
#49

#48 Ja brytningen är mycket svår att kompensera för. Man måste göra en noggrann beräkning av både djup och avstånd för att träffa en fisk i vattnet om man själv står i detsamma.

Ofta handlar det om att sikta 2-3 meter hitom fisken, men om fisken står i ytan siktar man ungefär 50 cm under den. Just denna sköts mer eller mindre rakt uppifrån från förtoftet på en roddbåt, gäddan stod på ungefär 70 cm djup.

Jag har fiskat garfish med båge i USA en gång för 30 år sedan. Då stod man i fören på flatbottnade båtar, alternativt spanade från höga strandbrinkar.

Glad

Ronny-K
9/18/10, 6:47 PM
#50

#49 Verkar Kul! Skulle jag gärna pröva på!!Skrattande

[peter54]
9/18/10, 7:07 PM
#51

Det ligger några filmklipp på Youtube om bågfiske, visserligen är det amerikanska filmsnuttar och amerikaner är ju alltid amerikaner, men ändå.

Gå in på Youtube och sök på "bowfishing" Glad

Ronny-K
9/18/10, 7:16 PM
#52

#51 K!

Ps. Jag har spelat båggolf en gångGlad

[peter54]
9/18/10, 8:40 PM
#53

#52 Det har jag också gjort i min ungdom. Även en del andra udda grenar inom bågskyttet, som exempelvis "molnskytte", grymt svårt.

Det går ut på att man har en enorm liggande pricktavla på en åker (stooor åker). Tavlan är omkring 10 till 30 meter i diameter. Sedan står man på en linje 100 meter ifrån "pricktavlan" på marken och skjuter uppåt fullt uppspänd och meningen är att pilen ska landa i tavlan på marken.

När man använder den "lilla tavlan", den som bara är 10 meter, så använder man flu-flupilar, som bara går runt 50 meter upp i luften. Då står man bara 20 meter ifrån tavlan.

Tizzla
9/19/10, 2:34 AM
#54

*tror ni yrar i nattmössan* Båggolf och molnskytteObestämd Fast det låter kul!

MariannE11
9/19/10, 1:40 PM
#55

ja visst låter det skumt tizzla….Obestämd

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
[peter54]
9/19/10, 2:46 PM
#56

#54, #55 Om man utgår från Tee så är en duktig golfare och motsvarande bågskytt ganska jämna när det gäller antal slag/skott fram till hålet vid flaggan, så bågskyttegolf är en fullt rimlig tävlingsform.

Molnskytte är mer en skojtävlingsform och det finns inga mästerskap.

Absolut inget yrande i nattmössan alls Skrattande

Hawknestgrove
9/19/10, 3:03 PM
#57

haha vilket facksnack! En sak, med gäddorna… Jag ser alltid till att när jag flår dem och filear dem, så gör jag det i ättiksvatten. En liten dutt i kallt vatten. Har du inte gjort det innan, så låt fileeerna tina i ättiksvatten.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
9/19/10, 3:07 PM
#58

#54-55 Absolut inget skumt med Båggolf eller Molnskytte. Kobingo däremot, DET är skumt! Skrattande

Hawknestgrove
9/19/10, 3:20 PM
#59

HAha håller med….. Finns det fortfarande?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
9/19/10, 8:04 PM
#60

Jahadå…kobingo har jag hört att de hade här i närheten för en månad sen ungefär…fast jag har aldrig sett det…

Okej då…inte skumt alls…Obestämd Men båggolf…ska pilen ner i hålet alltså?

Hawknestgrove
9/19/10, 9:11 PM
#61

har sett det på tv…. SKITkul hahahha

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
9/19/10, 9:18 PM
#62

#60 Ja, samma förutsättningar gäller för bågskytten som för golfaren - först i hålet.

Annons:
Ronny-K
9/19/10, 10:50 PM
#63

#57 Brukade fiska-flå-rensa ål när det fanns sådana  i våra vatten,Rynkar på näsan men våra EU vänner käkar ju upp dem som yngel innan de hinner hit numera, Skrikandes dvs. de få som kommer till europa..

Så nog ska det gå bra med gädda (av okunniga även kallad Slempelle) Flört

Tizzla
9/20/10, 11:18 AM
#64

Det borde vara lättare att få ner bollen än en lång pil…Obestämd Skjuter man uppåt då…så att pilen sen landar i hålet?

Hawknestgrove
9/20/10, 4:20 PM
#65

peter… det var nästan en fräckis……SkämsSkrattande ja slemmet försvinner i ättiksvattnet och även dysmaken

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
9/21/10, 1:06 AM
#66

#64 Om man skulle göra så skulle man öka svårigheten att komma i hål med tusentals procent.

Det är inte svårare att få i en pil från säg fem meter än vad det är att putta en boll från samma avstånd. Man ska i hålet med pilen, men inte nödvändigtvis absolut vertikalt.

Glad

Tizzla
9/21/10, 10:45 AM
#67

#66 OkejSkäms Men det måste då vara lite svårt att göra hole-in-one iaf…fast det kan kanske gå det med.

[peter54]
9/21/10, 1:12 PM
#68

#67 Som sagt, svårigheterna är helt jämförbara, det är därför sporten fungerar så bra.

Glad

Tizzla
9/22/10, 10:52 AM
#69

Kul att man tom kan få lära sig lite om konstiga sporter här på svensk naturGlad

Annons:
Upp till toppen
Annons: