22. Ute i naturen Läst 1045 ggr

Årets första huggorm

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Idag Påskafton, tog jag en sväng med fyrhjulingen för att leta efter årets första huggorm.

Vi har grymt mycket snö kvar överallt utom i södersluttningarna, så det var inte lätt att ta sig fram ens med fyrhjulsdrift, diffspärr och lågväxel.

Till slut kom jag fram i alla fall och se vad jag hittade Skrattande

Medarbetare på Reptiler iFokus

Ytterligare en bild

… å en bild till …

Wow, grattis !   http://www.grimmer.se/albums_7d/snokar/index.asp

Hit ska du åka för en riktig upplevelse. 

#3 Hmm, det är lite långt dit härifrån Glad

Jag känner till några övervintringsplatser på närmare håll där det kommer ut massor av snokar på en gång vid den här tiden på året.

Det är så häftigt.

Det dyker upp både tyskar holländare med mera där. Men då måste man nog vara extremt orm gillandeObestämd

Vackert. Jag måste också bege mig ut i dagarna på ormjakt. Skrattande

Jag har ännu aldrig sett någon huggorm på Gotland. Däremot ett antal hasselsnokar. Jag gissar att många här tar fel på huggorm och hasselsnok.

HH

En hasselsnok vill jag verkligen se, här dräller det inte av dem.

Huggisar har vi gott om, gaska mycket snok med.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

ja, som jag hörde, så är det just på grund av likheten, som huggormen är fridlyst. MEn jag kan ha fel.... Huggorm har vi plenty av här, tyvärr. Stenrike......

The Owls are not what they seem

#8 o #9 Jag är avundsjuk!

HH

Hasselsnoken är sällsynt av flera skäl. Dels är den inte riktigt överens med det svenska klimatet och den har ungefär samma nordgräns som sandödlan.

Generellt sett kan man dra gränsen för hasselsnoken söder om Dalälven. Dels utgör hasselsnokens födoval en begränsning i sig eftersom den föredrar andra reptiler som mat.

Det där med att folk tar fel och tror att hasselsnoken är huggorm vet jag inte om det verkligen stämmer.

Som jag har uppfattat det så är folk som är ormrädda och gärna dödar ormar de ser, inte särskilt intresserade av vad för slags orm de slår ihjäl, alla åker med.

Om man tar sig tid, bara några sekunder, att verkligen titta efter, så är inte en hasselsnok det minsta lik en huggorm annat än att den har ormform.

Jag har dåligt med bilder på hasselsnok, mest för att de få gånger jag hittat någon har jag inte haft någon kamera med mig.

Detta är en riktigt risig gammal Instamaticbild från Bergsjön i Göteborg 1981.

#11 Det är min egen teori att folk inte ser skillnad. Det är många som säger sig se huggormar här och jag har inte sett en enda. Trots allt är jag ute ganska mycket. Däremot ser jag relativt ofta hasselsnok, som därför inte känns så där väldigt sällsynt här. Jag tror inte att man i allmänhet ägnar många sekunder åt att studera ormen som smiter iväg. Själv vill jag ju veta vad det är för en figur.

Jag håller med dig om att det inte är särskilt svårt att skilja dem åt. Bara att se dem i ögonen. Ja, om man hinner och törs.Huggormen har ju väldigt tydlig svans också.

Det finns en orm till som komplicerar bilden på Gotland, nämligen "Gotlandssnoken". Den kan ha en teckning som påminner om huggormens men vanligen har den starkt färgade nackfläckar.

HH

#12 Du måste bo i en av de sällsynta lokaler där hasselsnoken är vanlig, men eftersom den lever i huvudsak av andra reptiler, måste det ju finnas såna där också.

Jag känner till en sån hasselsnokslokal utanför Stockholm, men där finns mängder av skogsödlor, kopparödlor och både huggorm och snok också.

En sak du säger förstår jag inte, vad menar du met att "huggormen har ju väldigt tydlig svans också"?

I förhållande till snokarna utgör huggormarnas svans mycket lägre procentandel av kroppslängden.

Wow! vad fin den var huggisen! Härligt vårtecken!

#13 Visst är huggormssvansen kortare men den är tydligare markerad än på snoken. Där ser man knappt var den börjar.

De hasselsnokar jag sett har jag stött på på olika ställen på ön. Nu bor jag på norra delen som är mer präglad av torrare marker. Kanske att det spelar roll. Ödlor finns det i alla fall gott om.

Vad jag har förstått så är huggormen väldigt känslig för markvibrationer. Ibland har jag funderat över om stenindustrin här (det sprängs rejält) kan påverka tillgången på huggorm. Att de helt enkelt inte kan överleva under så'na förhållanden.

HH

Skulle nog flytta direkt. Är livrädd för ormar. Tyst

Evas Katthem.se
Facebook: Skaras hemlösa katter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....

#15 Den där svansskillnaden du pratar om är större mellan hanar och honor än mellan olika arter.

Hos hanar, oavsett om det är snokar eller huggormar, ligger hemipenisfickorna riktade bakåt mot svansspetsen på vardera sida om analöppningen och något bakom denna. Det innebär att de får en förtjockning där som gör att svansen ser ut att avsmalna jämnt i förhållande till kroppen.

Hos honorna däremot, finns förstås inga såna hemipenisfickor och därför avsmalnar svansen abrupt bakom analen.

Med andra ord, om du skulle jämföra en snokhonas svans med en huggormshanes, så skulle du genast se att snokhonans svans är tydligare markerad än huggormshanens.

Jag var och tittade på samma huggorm idag igen på samma ställe.

en bild till

å en sista

Ja och jag har inget emot dem, bara de håller sig borta från mina katter och hund. Lelle Arne höll ju på att dö när han var liten för att han  blivit biten

The Owls are not what they seem

Mer i: 22. Ute i naturen

• Insekter.

Satt och lurpassade på en humla i dag, som jobbade i min rabatt. Vilka snablar  många insekter har. Förstår ju, för att dom ska n...

» Till diskussionen
  • pollinering....

Att våra små bin är viktiga för frukt, bär och raps vet vi alla. Nu frågar jag, dem som vet,hur är det med de övriga s&...

» Till diskussionen
  • Flugfilur och broms

Räddade denna lilla flugfilur upp från fågelbadet, den var inte stor några m.m. Har större stenar i badet för att insekterna ska ...

» Till diskussionen
  • Gurkspindel ?

Fotade en liten grön spindel som jag tror är en gurkspindel men i min bok är de så kassa spindelbilder men kanske någon som vet om det ...

» Till diskussionen
  • Rapsbagge i gult

En rapsbagge käkandes pollen i en gul blomma bildbredd ca 4mmmvh/bjorsa

» Till diskussionen

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Fyll bara i formuläret nedan. Medlemskapet ger dig tillgång till över 200 sajter.

Vårt nätverk av communities

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

01. Floran - alla våra växter

01. Svampar

02. Havet

02. Kustlandet

03. Skogen

04. Sjöar och vattendrag

05. Fjällen

06. Nära staden