Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 47398 ggr
Tizzla
2010-01-28 03:06

Alternativ mat till koltrastar?

Jag har ganska många koltrastar här och skulle vilja ha tips på mat till dem.

Äpplen vet jag, men när det är riktigt kallt verkar det vara för jobbigt (hackade äpplen gick dock åt som smör i solsken). Såg en som försökte svälja en vindruva (grannen "odlar") men druvan var för stor och för stelfrusen trots många försök (det var ca 20 minus vid det tillfället). Frön verkar de inte så intresserade av. Torkat bröd har jag lagt ut till dem och det var gott, men är det bra? Funderade på russin?? Lingon och blåbär? Annat?

Annons:
[Chano]
2010-01-28 11:06
#1

Hej
Havregryn av olika modeller.
Cocosflingor gillar kolis..mycket energirikt.
Men det gilllar även alla andra fåglar.
Jag brukar krossa hamfrön också.
Man kan krossa solrosfrön också om det kniper.
Krossad talgboll kan också vara en populär energikick.

Mvh/-Anders

[peter54]
2010-01-28 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Russin funkar.

Sedan kan de äta skalade frön, det är därför de ofta sitter under fågelborden istället för på det. Under fågelbordet finns ofta tappade frökärnor.

Jag har lagt ut solroskärnor åt dem, men man måste lägga dem i en hög på marken, annars får trasten inte ha dem ifred.

Bröd tar mycket plats i krävan på fåglarna, men innehåller förhållandevis lite näring, så om de bara skulle få i sig bröd, kan de svälta ihjäl med krävan full.

TinaNordberg
2010-01-28 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Alla slags frukter o bär gillar de, bananer är godis. Äpplen tycks vara en favorit.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TinaNordberg
2010-01-28 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den här var så glupsk så han satte i halsen. Det gick bra.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Tizzla
2010-01-28 15:38
#5

Tack Glad för tipsen! Har en liten skadad kolpojke här som också tackar!

Då var det ungefär som jag tänkte med bröd, kan ju ge dem lite fast med andra alternativ tillgängliga. Och det kanske passar bättre när det är varmare…som godis.

Banan har jag hemma, ska gå ut med det direkt, krossad talgboll kan jag också fixa nu. Sen blir det att inhandla havregryn, kokosflingor och russin till dem. Vill gärna ha dem här trots att de smutsar ner något förskräckligt på min uteplats. (Jag har en liten, liten trädgård och inte så mycket plats att göra av maten.)

Småfåglarna vågar knappt komma eftersom det är alldeles för oskyddat (i deras ögon i alla fall, det är endast oskyddat uppifrån, men tyvärr inga buskar eller träd riktigt nära). Någon enstaka blåmes och talgoxe har vågat sig på talgbollarna och jordnötterna, fröautomaten används nästan inte alls (fast den hänger väldigt dumt till och med i mina ögon). Koltrastarna är lite tuffare och ska naturligtvis ha belöning för det! Flört

Har de någon glädje av vatten så här års?

destiny
2010-01-28 18:41
#6

Dom älskar att bada hur kallt det än är! Jag har ett fågelbad jag brukar hålla öppet och fåglarna badar så det skvätter lång väg. Jag fryser nästan ihjäl fast jag står inomhus och tittar på! Förvånad Och så klart dricker dom också där.

Annons:
Halvdansken
2010-01-28 23:52
#7

Koltrastarna är inte särskilt solidariska inom gruppen. Vi har en hanne som jagar bort alla andra koltrastar så fort han ser dem. Han är så upptagen med detta att han knappast får tid att äta själv.

Jag lägger ut på två ställen - i ett träd och mitt inne i en ligusterhäck. Inne i häcken kommer inte de stora fåglarna in, så där kan rödhakar och andra få lite ro.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hawknestgrove
2010-01-28 23:54
#8

va härligt att höra om era erfarenheter och tips!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
2010-01-29 02:10
#9

Vilka fantastiskt bra tips och råd man kan få här!!!

#6 Tackar! Får försöka ordna med ett badkar till dem också då!Glad

#7 Jag har bara snälla kolisar härFlört och en trasigGråter fast har han klarat sig hittills så ska han nog överleva vintern. Första gången jag såg honom för några veckor sen hade han ett stort sår på ryggen, nu har det åtminstone börjat komma fjädrar över även om han fortfarande är lätt att känna igen (det är liksom lite bulligt på ryggen). Kan bara tänka mig hur kallt det var om ryggen när det var 20 minus, sår och inga fjädrarGråter

Tyvärr har jag inte en endaste buske att lägga mat i, bara två plank, ett högt staket och en liten uteplats med tak… Skulle gärna ha lite rödhakar och andra roliga småfåglar men får nog nöja mig med de enstaka blåmesar och talgoxar som vågar sig hit. Har sett att de sitter i grannens vindruvsplanta (heter det planta när den är lika hög som huset?) och spanar och fundrar på om de ska våga komma och ibland har jag tur! (Och mina katter får ett naturprogram på sin Katt-TVTungan ute dock får de inte gå ut och delta i naturprogrammet till deras stora förtret! Hundarna struntar i fåglarna, de vill bara ut och äta upp allt det goda som ligger på marken "till ingen nytta", de börjar nog snart kvittraFörvånad)

Bananen jag lade ut till kolisarna i eftermiddags har de inte rört, inte den krossade talgbollen heller, men äpplena har de varit på… En talgoxe var här och funderade på vad det var på marken men då var det en koltrast här så han vågade inte riktigt hela vägen fram.

Jag är totalt nybörjare på detta med att mata fåglar, uppvuxen med en mamma som har matat i alla år men själv har jag inte haft förutsättningarna förut, men nu så!Glad Tar tacksamt emot tips om allt!

Har kommit på att jag måste plantera lite buskar när det blir vår. Men undrar har jag lämpligast placerar fröautomaten nu? För tillfället (sen i em) hänger den mot väggen längst in under taket. Innan hade jag den hängandes längre ut, där taket tar slut, men det var ingen större åtgång. Det enda jag kan komma på mer är att hänga den längst ut på planket som då är närmast (några meter från) grannens skyddande grenar. Nu får den väl vara några dagar så jag ser om de gillar platsen men vad tror ni? Talgbollar, jordnötspåsar och jordnötsstänger hänger i krokar på planket och där är det en viss åtgång om än inte speciellt stor.

Impulsköpte den enklaste varianten av fröautomat, som bara är som en "kork" med hål, botten och sittpinnar och som man sätter på vilken flaska som helst (en upphängningsmoj ingick också). Tänkte att den var bra som start och relativt enkel att hänga upp "var som helst", men är husen bättre?Oskyldig

Tizzla
2010-01-29 02:11
#10

Oj va långt det blev…Skäms

Men efter alla bra tips så börjar jag bli så smått "biten"!

TinaNordberg
2010-01-29 11:09
#11

Hej

saknarbuskar eller träd som skydd för fåglarna? Kanske ni kan skaffa lösa sådana och fästa upp på något vis.

Några tallruskor kan ni väl norpa någon stans.

En liten gran, inte julgran utan fodergranFlört.

Sedan är det bara att hänga upp godiset.

Vi har haft grenar fastsurrade med snören på balkongen.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Tizzla
2010-01-29 12:26
#12

#11 Ja! Det var smart!Glad Kan gå ut i skogen och se vad som finns där de hade skogsskövling i höstas, hittar sägert något som är bättre än inget! Annars finns det nog några tall- eller grangrenar som ramlat ner i vinter. Fodergran?? Kan man köpa det? Var då?

Glad idag, nyss hade jag tre talgoxar och två blåmesar här samtidigtFörvånad Mest är de på talgbollarna och det andra som hänger på planket men jag tror fröautomaten hänger något bättre nu, fast de kommer ändå bara dit, nappar åt sig en jordnöt och sticker! Någon som vet var man hittar jordnötter i storpack till vettigt pris? Har köpt en påse på 5 kg på ICA men eftersom det verkar vara det de väljer i första hand skulle jag nog behöva köpa en större förpackning. Det verkar gå före solrosfröna…och det har jag 20 kg…Foten i munnen

Hawknestgrove
2010-01-29 15:35
#13

Ja det är ju bara att hämta då . Perfekt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Tizzla
2010-01-29 18:45
#14

Ja det var en verkligt bra idé, går ju att lösa NU och slippa vänta till nästa vinter! Har tyvärr inte hunnit ut i skogen innan mörkret föll idag, var tvungen att lämna bileländet på verkstad och vänta några timmar Skrikandes Nåja, det blev inte allt för dyrt "akutbesök" idag i alla fall, det dyra blir om ett par veckor när resten ska fixas…

Däremot har jag köpt en fröautomat till (annan sort) som jag just har satt upp långt ut på planket (nära grannens vindruvor, det är väl ok att utnyttja grannar om de inte vet om det va?Skrattande) Får se imorgon om de uppskattar den.

Under eftermiddagen är det någon som har smakat på bananen, började tro att mina fåglar bara ville ha svenskodlad fruktFörvånad (schhh…tala inte om att äpplena tyvärr inte heller är svenskaSkäms)

Lite havregryn och russin finns också hemma nu och ska läggas ut i kväll.

Jordnötterna hade jag visst en önskedröm om att det var 5 kg, det var bara 1 kg. Någon som hittat större förp?

Tack igen för alla tips, det här blir bara roligare och roligare!

TinaNordberg
2010-01-29 19:59
#15

Fodergran= en gran där pippina får sitt foder, påhittat hemkört namn.

Det är alldeles gratis.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Tizzla
2010-01-29 20:30
#16

Skrattande

Då får jag försöka hitta en sån i skogen! Har ju inte haft julgran på åratal så det får bli en fodergran…

piffkryddan
2010-01-30 00:45
#17

Russin och solrosfrön verkar vara den största favoriten bland mina besökande koltrastar.

Tizzla
2010-01-30 00:58
#18

Russin och havregryn åker ut straxt så att det finns där när de kommer imorgon, de vaknar förhoppningsvis före mig.

#17 Skalade solrosfrön då?

Kanske koltrastarna också vill ha jordnötter? Just nu kan de inte komma åt dem.

Har fått tips från annat håll att ge dem smör (energirikt lär det ju vara i alla fall). Åsikter?

destiny
2010-01-30 10:11
#19

Min gamla mor brukar köpa billigt margarin och ge till fåglarna. Och även cocosfett. Jag har också gjort det någon gång men det är länge sen. Ska köpa lite sånt sen när jag ska ut och handla. Om jag kan skotta mig ut vill säga! Skrikandes Snön ligger i stora drivor här. Bor i södra Skåne och här blåser det alltid, så även igår när det snöade. SkrikandesMaten jag lade ut till fåglarna igår är borta, gömd under all snö. Rynkar på näsan

Förutom vanlig fågelmat brukar jag lägga ut matrester. Sånt som inte är salt eller för mycket kryddat. Lämnar katterna blötmat åker det också ut.

Taxelina
2010-01-30 11:20
#20

Tack för alla tips på käk åt koltrasten. Ska nu lägga ut äpplen och russin till den lilla. Han brukar sitta och äta av nötpåsarna jag har hängande åt de andra småfåglarna. Äter dom kött?

Vi sköt ett par rådjur och har puttsat av lår mm och det var mycket fett som vi lagt ut till dom. Om inte, så går det åt i alla fall.

Annons:
piffkryddan
2010-01-30 13:36
#21

#18, nej de äter vanliga solrosfrön.

Taxelina
2010-01-30 14:48
#22

Koltrastarna jag har här sitter som en talgoxe och äter ur nötpåsen jag hängt ut. Ser lite malplacerade ut faktiskt.

Tizzla
2010-01-30 16:46
#23

Skrattande Verkar som vi har olika sorters koltrastar!

Idag har jag inte haft en enda koltrast här vad det ser ut, däremot några småfåglar.Nu blir det ut i kylan för att hämta lite grenar…

destiny
2010-02-01 12:00
#24

#14 Betr 5 kg jordnötter såg jag att City Gross har såna. Extrapris denna veckan! Tror det är ca 100:-- dom vill ha för en sån förpackning.

Tizzla
2010-02-05 00:24
#25

#24 Tack för tipset, ska se om jag hinner åka dit i veckan. Det var ju bara 9 kr billigare än ord pris så om inte annat kan jag köpa där när jag ändå ska dit, har tre mil så det är inte värt att åka extra. Men toppen att veta var det finns större förpackningar, tack! Jordnötterna är helt klart favoriten här, de slänger till och med ut solrosfröna för att komma åt jordnötterna. Ska ha dem i olika automater när det är dags att fylla på!

Var ju ute och hämtade grenar i skogen i lördags, 16 minusgrader och bitande hård vind…ruggigt! Men det var uppskattat (av småfåglarna framför allt) de slipper nu flyga från grannen, hämta en matbit, flyga tillbaka, äta osv. Nu kan de sitta här och äta och då går ju mer av maten till att hålla värmen och mindre till att flyga fram och tillbaka Glad Kändes lite extra bra att jag hittade grenar och ett helt litet tunt träd som ändå hade gått av så jag slapp förstöra skogen och kunde bara "städa" lite.

Koltrastarna verkar nästan ha övergett mig Gråter Har en hona som är här en del men de övriga är borta. Den skadade pojken har jag inte sett på säkert en vecka, hoppas de har hittat ett annat matställe! Bananen kastade jag, den var det ingen som ville ha, inte havregrynen heller (förutom ena katten när han är ute…dock får han bara vara ute när jag är ute annars skulle han äta havregryn tills han sprack och fåglarna skulle riskera livet…) Russin och krossad talgboll funkar, men äpplena är helt klart det mest intressanta.

Igår hade jag en superkort snabbvisit av något som enligt min fågelbok bara kan vara en gärdsmyg, såg ut som en liten brun boll med väldigt korta stjärtfjädrar som stod rakt upp, söt var den! Annars är det nu bara blåmesar och talgoxar som hittar hit men som sagt så verkar de trivas bättre och bättre Skrattande

Tizzla
2010-02-05 10:30
#26

Liiite OT men idag har jag haft snabbvisit av en nötväcka och en nötskrika…ryktet om mina jordnötter måste ha spridit sig Skrattande

Halvdansken
2010-02-05 19:38
#27

Det märks att det varit en lång vinter, fågelmaten börjar ta slut i affärerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Hawknestgrove
2010-02-05 19:39
#28

ja nu är det väl ändå bra va? Är så less på lappmöglet…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Halvdansken
2010-02-05 19:44
#29

Förra året så här dags hade vintergäck och snödroppar blommat slut i Danmark…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tizzla
2010-02-05 21:07
#30

Nä så ni säger! Rynkar på näsan

Vädret kan knappt bli bättre än det har varit idag, lite, lite för varmt bara (straxt över nollan, kunde gärna fått vara några minus) strålande solsken, mycket snö att pulsa i (hundarna blir trötta…och jag med), vitt och fint överallt…helt underbart!Kyss

Fast det är nästan så vädret i början på veckan var ännu bättre! En riktigt hederlig, äkta snöstorm! Var tyvärr tvungen att jobba men gick på jobbet och mös varje gång jag tittade ut! Njöt tom när jag körde genom halvmeterhöga drivor till jobbet. Äntligen en riktig vinter som pågår längre än en vecka…

Och den här vintern har jag ju fått ett nytt nöje i att mata fåglar! Skrattande

MariannE11
2010-02-06 18:39
#31

finns både fördelar o nackdelar med snö… OM det ska vara snö så ska det vara lite minus o ingen pendling kallt-varmt så det blir halt…synd att det mestadels är mörkt ute när man är hemma så man inte kan iaktta fåglarna…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tizzla
2010-02-06 18:51
#32

Håller med dig om temperaturen; inga pendlingar! Snö & minusgrader tills det blir vår och då får det gärna gå fort så att slasket försvinner.

Jag har förmånen att jobba natt, så jag kan titta på fåglarna ofta!Glad

Max Groebel
2012-06-09 10:00
#33

Nix. Russin ska det vara.

Vår koltrast sitter på trappan eller verandan flera gånger varje dag, från oktober till juni och ropar på oss. Det är russin han vill ha. Äpplen kan man picka i. Vindruvor är för stort, men kanske om man skär dom i bitar.

Hans företrädare generade sig inte för att gå in i huset när balkongdörren var öppen. Han kanske visste var russinburken stod.

Max

Hawknestgrove
2012-06-10 10:40
#34

Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Snarly
2015-04-26 10:08
#35

Jag håller med om russin och hackade vindruvor. Mina koltrastar älskar av någon konstig anledning icas russin. Torkade aprikoser (ett tyskt märke) brukar jag servera ibland. En äppelhalva funkar men då vill de ha röda äpplen. Banan och annan frukt ratas. Havregryn ville mina inte heller ha. Så det är väldigt individuellt antar jag :)

Jag ger aldrig bröd till mina fåglar. Däremot behöver pippin mycket vatten. Deras mat- och vattenskålar rengör jag varje dag och fyller på med färskt vatten.

Min favorit koltrast har jag nu känt i 5 år. På morgonen kommer han och ropar efter mat eller så kommer han så fort han ser mig komma ut med russinburken i handen. Dock är han inte tam utan håller ett visst avstånd. Ibland har han även "fräst" åt mig …

På våren lägger han daggmask åt oss vid sin matskål. Ibland sätter han sig på balkongstolen och sjunger förnöjt. Det är verkligen en fröjd att lära känna en fågel.

Upp till toppen
Annons: