Annons:
Etikett25-viltrehabilitering-i-sverige
Läst 5476 ggr
aase-andersson
11/13/08, 8:49 AM

Viltvård

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi sett över saltstenarna och fällt aspar och fällt lite ris i dikena så de mindre djuren som harar kan gömma sig och äta lite. Saltstenarna är välbesökta av de flesta djuren. En del är höga till älgen men även där är rådjuren de slickar på stammen. De lägre för rådjuren brukar man se fåglar sitta på. Är osäker på om de äter salt. Sen kan man se att det är lite uppbökat runt och det har grävlingen och räven gjort. Har snickrat ihop foderbord som ska ut. Älgarna har fått havren kvar på överändan av åkern och nästa år blir det fodermärgkål hoppas jag. Det har varit problem med att den inte vill växa ordentligt.

Var i england i höstas på en resa i småskalig livsmedelsproduktion och besökte flera viltfarmar. Och där odlade de majs till fåglarna att springa i. Sen hade de bra lösning på hur fasankycklingarna ska överleva innan de är 4 månader.

Så det blir till att hägna in slyn här med elnät och hönsnät för att räven och grävlingen och kroknäbbarna inte ska ta dom. De vingsklipps vid 8 veckor och släpps ut innanför detta stängsel och när vingpennorna växt ut igen kan de flyga in och ut som de vill för de har lärt sig att det är fredad zon där inne. Så enkelt. jag vill ju ha flera men inga volonjärer för jag är ju mössrädd med..Skäms De hade även rapphöns i detta. En lärorik resa verkligen. De hade flera tusen de satte ut för att ha dit sådana som betalade multum för att skjuta fasaner och rapphöns. de fick ta med sig två av varje och resten gick till försäljning. de hade 3 veckor om året som det kom skyttar och sådana som tränade hundarna. Jag var i Dorset "län" och bodde i Dorchester.

Annons:
Hawknestgrove
11/16/08, 9:02 PM
#1

Tack för att du berättar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Cristine
11/17/08, 12:06 PM
#2

Ni har då mycket att göra..skönt att ni bryr er om djuren..inte alla gör det! Det var intressant läsning.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bleenda
11/17/08, 4:01 PM
#3

Ni jobbar verkligen för djuren.

Här ställer vi ut ensilage balar om det blir alldeles för kallt. Men saltstenarna åker upp. Vi brukar använda dom små som används till hästar. Det blir så sabla tungt att bära omkring i skogen annars.

Och så massor av frön till våra små fåglar. Men i år vet jag inte om jag vågar. Man matar ju samtidigt de andra små liven, och dom har jag fått nog av för en tid framöver.

aase-andersson
11/18/08, 12:51 PM
#4

ja de små mössen är inte roliga. vi har ju en såkallad kråkfälla som vi matar fåglarna de små i för de flyger ju ut och in igenom nätet. och det är inte bredvid huset. där finns det även köksmats avfall att äta och de äter ju det också på vintern. men visst är det möss där men det blir mat till de större fåglarna. så allt går runt.. mat blir mat..

Bjornen
11/18/08, 2:03 PM
#5

Saltstenar till rådjuren under vinter verkar mycket olämpligt, vilket gör att blir törstiga. Rådjuren dricker ingenting under vintern utan får all sin vätska genom maten och saltstenar kan innebära att de törstar ihjäl.

kjell-t
12/5/08, 11:03 AM
#6

Ingen fara med saltsten enligt all expertis.Den lilla mängd de får i sig bidrar inte till nån större törst.

Annons:
Hawknestgrove
12/5/08, 5:00 PM
#7

Tack för infot!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

aase-andersson
12/5/08, 10:41 PM
#8

Nej de äter allt snö också. annars skulle man ju inte kunna utfodra dom med spannmål alls. de dricker i öppna bäckar på vinten med..

Nore
12/5/08, 10:50 PM
#9

#8. Jag har börjat använda fodernät som använs av hästfolk, det är perfekt o knyta upp till djuren en hel liten bal går i dessa nät lätt o ladda om o man ser på håll om det är slut.

aase-andersson
12/6/08, 10:31 AM
#10

Smart.. till älgen så har det varit tvunget att sätta det jätte högt i träden.. vi slänger ju ut alla potatis och andra skal i skogen men inte allt på ett ställe för rådjuren jagar bort varandra och då blir alltid någon utan, så det är bäst att srö ut det på vissa platser. Man kan se dom vänta i skogen för de vet vad jag gör och när jag vänt ryggen till kommer de sakta fram….

Nore
12/7/08, 9:25 PM
#11

#5. Jag är nog av samma åsikt att sätta upp saltsten som uppe hoss dej, men här nere är det inga vintrar o tala om så här är det ingen fara enligt jägare o naturvetare, man kan säga att här kan man så gott som jaga med taxar året runt eftersom det är lite snö o milt.

#10. Den gammla viltfröblandningen har försvunnet ur handeln, vi hadde nu så vi hadde till sådd i år, men nu undrar jag vad ni köper era frön någonstans, vist går det köpa genom svenska jägarförbundet men det är åt helsike med priset.                  Man får kanske köpa lite o blanda o extrementera till en lämplig blandning som är bra groddbarhet på.

kjell-t
12/7/08, 10:39 PM
#12

Ett bra sätt är att anlägga en klövervall. Vit eller rödklöver sås in i spannmål, en blandning av havre och vete, lusern är också gångbart, men har hört att det är svårt att få till i norra sverige.

Jag har ej själv praktiserat detta men har sett resultatet av sådana vallar.

En viktig sak är att anpassa skogsbruket för viltet. På marker i söder där jag jagar har Sveaskog blivit ett föredöme på detta område. De är väl det enda skogsbolaget som värnar om älgstammen.

Hawknestgrove
12/7/08, 11:07 PM
#13

More, om du täker på viltfågelblandnig, så är det väldigt olika. Varför de har billig havre i överkant, det kan man ju bara gissa varför. nä, blanda själv och med god del av den dyra men fettrika hampan.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
aase-andersson
12/8/08, 8:13 AM
#14

Vi brukar spara en del överdelar av åkrarna som det är havre på och klövervallen 3 klippningen är kvar. och vi tar sly asp och granar och tallar i nov och fäller det inne i skogskanten så de har att äta. sen när vi tar skogen ligger alltid riset kvar til våren. är det allt för mycket snö så plogar vi vägar i åkrarna i feb när rådjuren som mest behöver allsidig mat pga kid i magen. Även om man jagar så har man en oändlig viltvård året om. som tar mycket tid. våren är det mycket för fåglar att ta hand om bon som ska rensas holkar som ska tittas över. kolla så snö inte rasad räv och grävlingslyor.

Bleenda
12/8/08, 8:13 PM
#15

#14 Helt otroligt vilket jobb ni lägger ner.

rifla
2/20/09, 8:25 AM
#16

nu har snön fallit sen i lör. och lagt ett lager på flera dm mer än vi brukar ha. så igår fick vi ploga åkern så rådjuren fick något att äta, de är i en kritisk period nu. trodde aldrig snön skulle komma så sent.

lägger även ut grönsaker och potatisskal i spåren mycket spridda för rådjuren revir äter kan man säga det, den som kommer först får allt..

Nore
2/20/09, 9:02 AM
#17

Var ute med hö till djuren, o märkte att lo slagit ett rådjur aldeles intill där jag hadde höt, osaken var att det var perfekt o smyga dit o kolla vad det var för djur som åt, o då även för rovet.

Så nu är denna utfodringsplats flyttad till ett ställe djuren kan ha bätre uppsikt runt om.

Bleenda
2/20/09, 9:22 AM
#18

Vi har lagd ut ensilage en bit från vårt hus. Vi har ju en bock som bor hos oss. Eller tvärt om.  Och nu kommer det flera och äter.

Och små fåglarna får också en massa mat. Där står även rådjuren. En meter från vårt köksfönster. Men på natten, så jag ser bara spåren efter dom.

Uppe vid lagårdarna går det både harar, rådjur och en och annan räv. Där finns det mat i massor till allihop. Dom går in på logen och tar för sej.

Tänkte jag skulle sitta och lura lite på dom med kameran.

Bleenda
2/20/09, 9:22 AM
#19

Hoppsan, det blev dubbelt så jag tog bort det.

Nore
2/20/09, 9:52 AM
#20

#18. Nu när du har snö o kan sitta i ladan på pass, kokalite kaffe o gör någon macka, ta sedan med gevär o sätt dej på rävvakFlört

Annons:
Bleenda
2/21/09, 8:06 PM
#21

#20 Ahh, det blir nog kameran i stället. Bössan sköter resten av familjen omFlört

När jag vaknade i morse hade jag 8 rådjur i trädgården. Dom åt av ensilaget jag lagt ut åt dom och så håller dom till under fågel huset.

Vi har jagat hare med 4 stövare i dag och det gick jätte bra. För hararnaSkrattande

Nore
2/21/09, 8:38 PM
#22

#21. JaJA men det var säkert en fin jakt, är det svenskhare eller tyskhare (fälthare) ni jagat.

Bleenda
2/21/09, 10:10 PM
#23

#22 Det var både och.

 Svensken ligger ju och trycker eftersom det var dåligt väder på gång.

Men tysken ska ju röra på sej. Fast det var svår jagat idag. Luzernerstövaren och ena finnstövaren fick upp, men det gick hackigt. Mycket upplega och lös snö. Och så kom  snöovädret över oss.

Men det var skönt ute. Trevliga fina hundar. Och ett glatt humör. Så allt var bara fint

catfoot
2/22/09, 4:32 PM
#24

Ja, jag beundrar er alla, för ert jobb ni lägger ner på de vilda djuren…Helt fantastiskt..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
2/22/09, 5:33 PM
#25

MEn…. tysen får man väl inte jaga mer? Den går väl ut den 15:e det är väl bara svensken kvar, månaden ut? Vi har älgkalv kvar. Om det inte regnar, så ska gubbsen ut på lördag. Annars så överlever vi på förra årets älg

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Bleenda
2/23/09, 3:02 PM
#26

#25 Här är det både tysk och svensk tills sista februari.

Sen får dom semester fram till den 1 septemberGlad

Hawknestgrove
2/23/09, 3:07 PM
#27

Åh, inte här i Bohuslän. Men sen får de semster här med. För min del så kan de få semester året om. Äter inte koprofiler.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
rifla
7/15/09, 6:07 PM
#28

nu är det dax att inventera det som ska fällas till hösten. väldigt mycket asp intill dikena. saltstenarna är välbesökta och det är roligt. har precis införskaffat en foderautomat till fasanerna och sak få lillkillen att bygga en vindskjul till det. köpte en tunna på 15liter och ställde den med locket uppåt men med ett uppochnedvänt lock i botten och gjorde hål i tunnan så vetet rinner ut som på de små fågelautomaterna..

ska mata in dom först, sen till vintern blir det vildfågelblandning i tunnan. skönt att den blev så stor då behöver jag inte fylla på hela tiden och den står på 3 ben hala plast så möss inte ska kunna klättra upp..men inte så högt att fasanerna inte når.

vi har haft tur det har blivit en hel del kycklingar iår. nya hönor beställda till nästa år.

[peter54]
7/16/09, 1:40 AM
#29

Jag har gjort iordning ett litet hönshus med 8 reden och tanken är att jag ska försöka få fram en riktigt sur höna nutill vintern/våren så att jag kan lägga ett 40-tal rapphönsägg under henne och så småningom sätta ut rapphöns här igen.

Vi hade ett ganska bra bestånd fram till det hemska snöovädret för ett antal år sedan när det kom 120 cm över ett dygn. Då försvann rapphönsen och har inte kommit igen.

Hawknestgrove
7/16/09, 12:52 PM
#30

JA och vi vill ha tag på harungar att sätta ut…. Nån som har tips?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
7/16/09, 1:19 PM
#31

#30 Det brukar finnas annonser i ATL och ibland i jakttidningarna.

Hawknestgrove
7/19/09, 7:48 PM
#32

Jo visst, men inget i närhetn där vi bor, det är det som är problemet. Nu har vi fått ett telefonnummer till en i Ed, det är någotsånär avstånd.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
7/19/09, 7:49 PM
#33

OCh för min del, så kan hela haren kvitta. Det är sambon… HAn prenumererar på ATL…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

rifla
12/16/10, 9:47 AM
#34

Här händer saker med rådjuren..de äter ur fodertunnan till fasanerna och fåglarna. Nu är det ju vete/solrosfrö i tunnan. Men i natt har de fixat ut spridaren..blir lite pyssel att få tillbaka den nu. men jag väntar till blåsvädret/snön är på bortgång för idag..de kan äta det som är på marken..tydligen lämnar de inte solrosfröna heller..trodde nog inte att de åt sånna…

Annons:
Hawknestgrove
12/16/10, 4:10 PM
#35

och jag köpte viltfågelblandning med vete, ingen pippi äter den…. så den hamnar på marken

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
12/16/10, 4:10 PM
#36

veten, alltså….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

SannaHolmgren
12/17/10, 8:47 AM
#37

Jag matar småfåglarna med solrosfrö och hampfrö, det har rådjuren fått nys på så nu plundrar de fågelmataren varje kväll. Måste hänga den högre upp idag så de inte når. 

Sen går rådjuren för första gången sen vi flyttade hit för 10 år sen och tuggar på mina trädgårdsväxter. Det har aldrig förr varit ett problem, men nu är till och med thujan totalförstörd. Bara kala grenar kvar. Lavendeln har de klippt ner längs med marken.(… Nåja, det var ändå dags att föryngra den. )

Om jag lägger ut ensilage och havre till rådjuren, kommer de hellre ta det än min trädgård då? Eller kommer det göra att det flockas ännu fler då?

Hawknestgrove
12/17/10, 6:26 PM
#38

illa att det är så… och rådjuren behöver ju vatten också….Hur ska de få det, när det fryser……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

rifla
12/18/10, 8:48 AM
#39

#38 här hos oss äter rådjuren snö och slickar på isen. har det varit kallt och ingen snö kan man se på pölar och vatten drag i skogen hur djuren slickat och sparkat runt i dikena..de är uppfinningsrika godingarna..

SannaHolmgren
12/18/10, 9:19 AM
#40

Är det inte så att hjortdjuren inte dricker särskilt mycket vintertid.  Grannens dovhjortar har tillgång till öppet vatten hela vintern, men det är inte särskilt upptrampat och det kan ta flera dagar innan man ser i snön att de gått dit fram.

Taxelina
12/19/10, 6:11 PM
#41

Jag är inne på andra 20 kilos säcken solrosfrön. Och hampfrön har också gott åt i massor. Jag blandar solros och hampfrön och skalade jordnötter med kross från lagården och lägger ut till fåglarna. Och massor av talgbollar. Lägger även ut späck efter vildsvins slakten. Kul att se på alla fåglar som kommer i stora flockar och äter utanför fönstret.

Annons:
Hawknestgrove
12/19/10, 7:06 PM
#42

men… rådjur måste de inte ha  vatten? det säger folk här i alla fall…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

SannaHolmgren
12/20/10, 6:59 AM
#43

Det måste de ju absolut. Men de dricker nog inte varje dag. Inte ens mina hästar dricker särskilt mycket när det är kallt, de dricker lite om dagen i några dagar sen ordentligt var tredje eller fjärde dag, och då är temperaturen oftast lite mot det mildare.

Upp till toppen
Annons: