Annons:
Etikett25-viltrehabilitering-i-sverige
Läst 2588 ggr
gulzebra
2008-06-07 03:09

Viltrehab i Dalarna?

För att fatta mig kort fick jag i onsdags med mig en skatunge hem. Tar vanligtvis inte hem vilda djur öht annat än när ungar i trakten prompt ska komma med de men den här blev attackerad av en massa andra fåglar och riskerade drunkningsdöden om de fåglarna inte lyckades ta död på den innan dess, så jag kunde bara inte lämna den där…

Hur det än är så kan jag iaf inte ha den kvar här, jag har varken tillstånd, kunskap eller möjlighet att ta hand om den tills den kan släppas ut igen. Har mailat en viltrehabiliterare i Grängshammar men inte fått något svar. Ska försöka ringa imorrn (ehm, idag blir det ju) istället… Men om inte han kan ta den, vart ska jag vända mig då?
Gärna så nära Borlänge som möjligt då, jag har inte möjlighet att åka iväg hur som helst då jag inte har varken körkort, bil eller pengar…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Hawknestgrove
2008-06-07 04:01
#1

Oj puttar upp! Men en liten period kan du säkert ta vara på den lille? För inte 17 ska du behöva sätta ut den lille parveln igen? Hoppas du får svar i morgon. Annars så är nog skatungar inte så svåra att klara av. De äter väl nästan vad som helst. Nu hoppas vi på svar här inne! Hm… jag vet att man inte får… men tama kråkfåglar är kul….HAde en kompis som hade en tam kaja en gång. Den var jätteskojig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Faxlin
2008-06-07 13:46
#2

Det finns viltvårdare i hela landet. Så får du inte svar av den du ringer till nu så försök med en annan. Om inte annat har den personen kanske ett mobilnummer eller något. De brukar kunna nå varandra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nore
2008-06-07 16:15
#3

  Jag tror denna skatunge har blivit övergiven av föräldrarna på grund utav att den inte utveklades som de andra ungarna.    Skator är inga fredliga fåglar, plundrar o rövar gärna andras bon, en knipa lämnade sitt rede o hadde sju ungar med, ingen kom till vattnet på grund utav just skatorna, dessa knipungar blev istället föda för skatorna.

gulzebra
2008-06-07 17:42
#4

#1: Ja, ett kort tag ja, men den lille parveln skulle ju ha fått lära sig flyga och hela den biten. Det är inget liv för en skata att sitta i en kartong liksom…
Maten är inga problem, men däremot stressen. Är väldigt nojig över att stressa upp den för mycket så jag har inte ens velat duscha sen jag fick hem den, ifall det ljudet är stressande för den… Bor i en etta med en massa egna djur så det är inte helt lugnt nånstans här öht.

Nu är den död iaf, dog inatt :( Tips om viltrehabiliterare tas tacksamt emot ändå dock, det händer då och då att nån unge i grannskapet kommer med ffa småfåglar. De har fått för sig att jag är nån slags fågelexpert efter att jag beslagtagit småfågelungar som de lekt med, men inte sjutton kan de lyssna på mig när jag säger att de ska låta fåglarna ligga kvar där de är… Så tja, det har blivit en och annan gråsparv, talgoxe, björktrast osv genom åren och det lär väl bli fler så småningom antar jag, tyvärr.
Fick tag på en viltrehabiliterare förra året när jag fick hem en talgoxe men har tappat bort hans nummer >.<

Gosh, man kanske borde utbilda sig till viltrehabiliterare själv så slipper man bekymmer med att leta viltrehab. Det är ju kul att hjälpa till så det vore skitkul. Fast rätt möjligheter har jag icke i min lilla etta så det får bli ett projekt om x antal år.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Hawknestgrove
2008-06-08 23:48
#5

Naaaa, lille vännen.. lite sorgligt……Gråter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: