Annons:
Etikettrovdjur
Läst 1405 ggr
copilot
2008-03-21 17:03

Döda 2 skadats 16

Två döda och sexton skadade

Antalet björnattacker på män­niskor i Sverige tenderar att bli vanligare. Anledningen är troligtvis det ökande antalet björnar vilket leder till fler möten och därmed ökad risk för attack­er.  Konkluderar Rovdjurscenteret de 5 stora

samman­ställningen av de fall där män­niskor skadats eller dödats av brunbjörn i Sverige under åren 1995-2007.

Sammanställningen om­fattar 18 attacker under tretton år; 2 med dödlig utgång och 16 där personerna skadats.

I länken fins detaljerna

http://www.de5stora.com/illustrationer/fil_20071205155408.pdf

Om vi delar på 4000 så är det ju inte mycket varje  björn är involverad i. Men två döda är två för mycket tycker jag då

Annons:
Hawknestgrove
2008-03-21 17:49
#1

Jo, visst är det två för mycket. Liksom att varje dödsfall av olycksart eller våld är för mycket det med……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

nobsan
2008-03-21 18:06
#2

Vi får väl strunta i att gå i skogen.

aase-andersson
2008-03-21 18:28
#3

då får ju inte huset stå i skogen heller dåFlört

nobsan
2008-03-21 20:23
#4

Det är så här. Om du går till skogen för att plocka tex svamp, så kan du omedvetet provocera fram ett rovdjurs angrepp. Förstår ni hur jag menar. Vi kan gå upp för en backe och precis nedanför står en björn eller en flock vargar med ett nyslaget byte. Eller vi kan komma gåendes på en lite skogs väg och komma ivägen för en älg och några vargar som jagar älgen.

Så jag ska nog ta och flytta hela gården till stan.Oskyldig

Bjornen
2008-03-21 20:42
#5

Nästan alla (eller alla) björnangrepp på människor har det funnits en hund inblandad och oftast i samband med jakt.

Därutöver finns ju alltid risk om ungarna verkar hotade att modern angriper. Men här hände ett fall när en man fick tog i ungarna av misstag som låg gömda under granris. Trots att modern fanns i närheten hände ingenting, men björnhonan måste ha upptäckt att ungarna var starkt hotade.

copilot
2008-03-21 22:23
#6

#5 Jag tycker det är bra om man håller sej till sanningen. Vad jag kann läsa från rapporten så är det observerad ungar i 5 av 18 fall. så man kann inte konkludera med att ungar utlöser anfall. det fins anra grunder med, men kann inte uesluta att oxå ungar gör det

Det fall du berättar om står inte beskriven i rapporten efter vad jag kann läsa

Gubben som dödades i Jämtland kom ut av sin stuga och var inte als nåt hot för björnen.

Det är vad jag ser när jag har på mej neutrala glasögon.

Annons:
Coturnix
2008-03-21 22:35
#7

Du copilot, hur vill du att det ska vara i "svensk natur"?

aase-andersson
2008-03-22 09:23
#8

#4 det var inte till dig..Oskyldig

alla pratar om vad som händer om det händer och vart det händer. men jag vill heller inte ha vargen inpå mig och det vill de inte i stan heller för då skjuter de den direkt. kan förstå det eftersom det inte är deras rätta element.

han i jämtland gick ut på tomten och björnen kom dit vid stugan. så det var det jag menade med att man kan inte bo i skogen heller längre. min sambo jagar björn i det området där han förolyckades och där är det sveriges björntätaste område med nationalpark mm.

Bjornen
2008-03-22 11:54
#9

Du copilot: Jag håller mig verkligen till sanningen. De fall jag känner närmare till har det funnits hundar inblandade och det är en del fall som inte är rapporterade ens. Jag har aldrig sagt att det skulle vara björnungar inblandade, mer än att risken för angrepp ökar om det kommer personer emellan honan och ungar. Men det betyder inte att det blir anfall, vilket jag belyser med ett fall. Risk för angrepp och verkligt angrepp är stor skillnad. Men det är ju kännt att alla djur kan regagera oväntat för att skydda sina egna ungar. 

Det fall jag beskrev hände ingenting mer än att efteråt borde det ha varit stor risk för angrepp, men så hände inte. Det hände för omkring 10 år sedan eller kanske ändå längre tillbaka. Ingen blev skadad varken björnar eller människor. Händelsen hände ett knappt mil från mig så jag känner väl till fallet. Jag kände mannen mycket väl, men är död sedan några år nu.

Här i Enviken där jag bor är det nog allra björntätast av alla ställen. För några år sedan fanns då minst 17 björnar på bygden i en socken som omfattar drygt 300 kvadratkm. En hona med två ungar plundrarde mina bisamhällen två nätter å rad utan att jag fick se dem. Många bisamhällen har blivit angripna i skogstrakter runt omkring här. Därefter har nog antalet ökat, då det skjuts ovanligt lite genom att kvotområdet omfattar både områden med september och oktoberjakt på älg. Precis norr om är det septemberjakt och de allra flesta björnar skjuts under septemberjakten då kvoten nästan jämt är fylld innan oktoberjakten börjar.

Det har alltid funnits en mycket liten björnstam här och en av Dalarnas två områden som har haft björnar hela tiden. En björn sköts olovligen omkring 1950 (har blivit känt mycket senare), björnspår omkring 1960 osv.

Nore
2008-03-22 13:28
#10

 Alla vill ha rovdjur i naturen, men inte just där vi bor o uppehåller oss, utan helst på granbyn på säkert avstånd från oss.

Faxlin
2008-03-22 13:55
#11

Jag vill ha rovdjuren i min natur. Och helst där jag bor.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

aase-andersson
2008-03-23 12:08
#12

ja jag kan med ha dom… vad säger jag.. det har vi ju redan.. alla rovdjur utom järv. till och med björnen går hit och nosar och går tillbaka uppåt.. de kan ju gå upp till minst  5 mil om dagen i bästa fall..

här äter lodjuren upp räven så det är väl bra.

Upp till toppen
Annons: