Annons:
Etikett20-fiske
Läst 15739 ggr
Hawknestgrove
2008-01-03 23:12

Frysa eller inte frysa, det är frågan?

JAg är rätt förtjust i både gädda och väldigt förtjust i aborre. Nu har jag hört, att man ska absolut frysa insjöfisk, innan man äter den, p g a parasiter. Hur är det med det egentligen? Aborre vill jag ju ta direkt, den sak helst vara så färsk att den krullar sig i pannan! Så nån som vet????

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Sovgott
2008-01-05 00:05
#1

När vattnet är som varmast på sommaren bör man frysa den för då kan fisken innehålla trikiner, men de är ofarliga för människor.

bjorsa
2008-01-05 14:28
#2

#1 Trikiner är väl inte ofarliga för människor men dom finns väl bara i lax och hästkött så om man tex skall göra gravad lax som då är "rå" så skall man frysa den först men om den är färsk och steks eller kokas så kan ju inte trikinerna överleva

Här finns lite om trikiner http://sv.wikipedia.org/wiki/Trikiner dock står det inget om laxen men även den kan som sagt vara bärare av trikiner

mvh/bjorsa

bjorsa
2008-01-05 14:36
#3

Lite till info

"Trichinellosis due to Trichinella spiralis can be prevented by either cooking meat thoroughly at 58.5° C for 10 minutes or by freezing it at -20° C for three days" från denna sidan

http://www.trichinella.org/index_synopsis.htm

mvh/bjorsa

Faxlin
2008-01-05 14:37
#4

Trikiner finns även i griskött om man har otur. Men de ska inte innehålla dem. Men som sagt var, det mesta som inte är bra för oss försvinner om man tillagar det ordentligt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bjorsa
2008-01-05 14:46
#5

#0 De e kanske binnikemask som man menar för dom brukar ju finnas i insjöfisk åtminstonde när jag var liten å man metade mkt å sedan rensade så fanns de mask i tarmarna på dom å då främst mört och brax men om man kokar eller steker fisken så får man ju inte i sig parasitägg och kokning är väl de som ger bäst avdödning men själva köttet brukar väl inte vara smittat om man inte rensat så att parasitägg kommit ut men tror nog sannolikheten är liten att man skulle få parasiter om man tillagar maten däremot om man börjar leka sushikock och serverar rå eller innlagt/kallrökt/gravad fisk så finns ju risken

mvh/bjorsa

Faxlin
2008-01-05 18:25
#6

#5: Ohh, råbrax lät ju sååå gott. *hualigen* hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
storAnnette
2008-01-06 00:00
#7

Fortsätt äta nygrillad nyfångad fisk tycker jag!

skogstrolletbarbro
2008-01-06 00:52
#8

 Jag tror inte att binnkimask finns i abborrar. Det har jag inte sett och vi har en sjö nedanför där vi bor. Där ifrån har jag ätit både färsk och frysen abborre ifrån. Jag har aldrig hört talas om heller att det kan finnas mask i abborre. Kanske, men, inte här, i alla fall! Inte i gädda heller.

Däremot har jag hittat nämnda maskar i sik, helst de festaste och godaste, tyvärr. De dör och försvinner vid uppvärmning och saltning.

Jag undrar om det verkligen är binnikebask som jag har hittat i fiskarna. De som jag har sett finns runt ryggbenet på fisken, inte i tarmen som jag har trott att nämnda maskar lever i. Finns det någon förklaring på detta mysterium, skulle jag vara glad att få veta det! Kram barbro.

Hawknestgrove
2008-01-06 18:50
#9

Hm, jag fortsätter nog, att frysa min insjöfisk, för att vara på den säkra sidan. Finns det inte farlig hakmask i insjöfixk också? Jag tänker på att några gånger så ger jag ju kattena gäddfile kokt. Så då är det väl bara bra att vara säker…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sovgott
2008-01-06 20:32
#10

Det kan visst finnas trikiner i abborre! Alla djur som äter andra djur eller kadaver kan få trikiner!

storAnnette
2008-01-06 21:24
#11

Det som gäller är att antingen hetta upp till minst 70 grader eller frysa i minst 2 dygn (om man ska göra sushi eller grava).

Hawknestgrove
2008-01-06 22:19
#12

Hehe, Anette, då blir det ju båda delarna. För vem f*n äter rå gädda? Ryser…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

storAnnette
2008-01-07 11:21
#13

Ja,när man äter kokt/stekt fisk som varit fryst så har man både livrem och hängslen!

Annons:
Faxlin
2008-01-07 13:09
#14

#13: Skrattande

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
2008-01-07 19:07
#15

Ja och rå aborre tror jag inte jag gillar heller…. Men rå japansk fisk gillar jag, alltså sushi. OBs… jag älskar även ostron!!!!!Fast Janne kallar dem för snorklösor!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nore
2008-01-07 20:34
#16

#15.  Det kan jag tänka mej, du försöker förföra honom med ostron, stackars kar.    Nä tacka vet ja pitepalt o fläskpannkaka o en termos med kaffe i skogen.Glad

Wiizy
2008-01-07 21:04
#17

#15 - BLÄÄÄ!!!!!  Sushi?!!!!

Hawknestgrove
2008-01-07 22:49
#18

Ja jag är en rå sälle. Om jag talar om, att jag gillar knäckebröd med rå ungnötslever, så spyr ni väl????

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nore
2008-01-08 08:48
#19

  #17. Jag äter det mesta, men grönsaker aktar jag mig för, har sett hur mina hundar äter gräs o sen spyr som bara den, så jag aktar mig väldigt noga.

#18. Med lite aromatkrydda på mums, o till efterrätt voffeltårta med jortronsylt o grädde.Glad

Hawknestgrove
2008-01-08 15:10
#20

Åh, Nore, då missar du mycket gott! Jag är väldigt glad i grönsaker…Ska lägga in en liten grej här på matrutan här om en jättegod grej!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Faxlin
2008-01-08 15:28
#21

#19: haha, nu vet jag varför du inte tycker om soppa. Det är ofta mycket grönsaker i dom.  Tänk om du skulle börja spy, som hundarna. Inte skojigt. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
2008-01-08 15:42
#22

Vill upplysa om, att även Janne, som annars inte gillar grönsaker så där, gillar grönsaker på det sättet, jag presenterar i mina nya inlägg! Men han kanske är bra dresserad…. PS, Nore, han gillar även broccoligratäng!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Thomasar
2008-02-10 00:21
#23

Hej Gunilla Nystekt abborre är suveränt gott jag tror att steker man fisken ordentligt så är det ingen fara.Jag är snart 54 och jag lever o har hälsan fortfarande som synes. Ät din abborre o va glad.

Martin
2008-02-10 00:43
#24

Lever kommer inte ens in i denna lägenheten, än mindre upp på mitt matbord. I mer än en form, och det är leverpastej. :o)

mvh Martin

Abraur
2008-02-10 12:08
#25

När jag var ung fiskade vi gädda för att torka till hundarna.
Främst på våren då gäddorna leker blev det mycket.
En 400 liters box enbart till gädda.

Där bodde också en gammal man -Egon.
Han var en av mina bästa vänner och hade fått sätta ett hus på våran tomt då han var hemlös.
När jag kom med gäddor som vägde 3 kilo och uppåt så ville han ha tarmarna.
Han skar upp matsäckarna och skrapade bort innehållet med benikemask och allt.
I princip alla gäddor har benikemask.
På större gäddor är magsäcken någon cm tjock och rätt lång.
Sen kokade han tarmarna och åt.
Det var inga problem.

Däremot när han gravade fisk på morgonen och åt den på eftermiddagen så fick han benikemask själv.

När jag var ung togs det mesta tillvara.
Men fisktarmar åt inte vår familj.
Men däremot det mesta från en ren eller älgmage och även deras tarmar.
Älgmule och huvudet i övrigt..ja allt gick åt utom klövarna.
Mvh/-Anders

Hawknestgrove
2008-02-10 13:13
#26

Abraur, UUUUUURRRRKKKKK! Heh, men lite snabbbanting, va? Binnikemask…….Hm… provat att grava gädda en gång. Nä, ingen hit. Den fick räven……..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
2008-09-09 17:41
#27

Har aldrig hört talas om trikiner i fisk, däremot den här gynnaren. Har googlat och sökt men finner inget om detta. Någon som kan hänvisa till någon länk om detsamma?

Däremot verkar frysning av kött från djur som kan vara bärare av Trikiner inte vara ett fullgott skydd mot ev. "smitta".

Annons:
Ronny-K
2008-09-09 17:48
#28

missade en länk ovan. googlat

Hawknestgrove
2008-09-09 20:51
#29

Tackar för upplysningarna!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: