Annons:
Etikett28-övrigt
Läst 22494 ggr
amaira
6/25/07, 10:10 AM

Dagens fjärilar: Blåvingar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blåvingarna är mycket vackra, ganska små, härligt pälsförsedda (syns bara på nära håll), och flertalet är lysande blå på ovansidan. I alla fall hanarna, honorna är oftast bruna.

Tillsammans med guldvingar och snabbvingar, hör de till gruppen juvelvingar, ett mycket passande namn på dessa otroliga skönheter.

Annons:
amaira
6/25/07, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Öppna gärna bilderna i länken ovan, och gör till fullskärm, så syns bilderna lite större.

amaira
6/25/07, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

För att kunna skilja blåvingarna åt, behöver man se undersidan. De har alla karaktäristiska fläckar och färger, som är lite olika mellan de olika arterna.

Den allra vanligaste blåvingen hos mig, är puktörneblåvingen.

Om ni jämför denna puktörneblåvinge med blåvingen i första inlägget, ser ni att denna har en smal svart rand ytterst, medan första fjärilen har en bredare svart rand.

Första fjärilen är en ängsblåvinge, så det går att se skillnad även på ovansidan.

amaira
6/25/07, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Men vill man vara säker, så kikar man på undersidan.

Det första jag tittar på, är om det finns oranga fläckar längst ut på bakvingens undersida.

Ja, titta, det har den. Den har dessutom en ögonfläck extra på framvingen nära kroppen. Inget tvivel om saken, det är en puktörneblåvinge!

amaira
6/25/07, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Puktörneblåvinge. Ögonfläcken på framvingen är specifik för just denna art.

amaira
6/25/07, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ängsblåvingen saknar all orange färg. Den är snarare diskret grå på baksidan, med mer eller mindre framträdande fläckar.

Ögonfläckarna på framvingen är lika stora eller mindre än på bakvingen. Aldrig större!

amaira
6/25/07, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ängsblåvinge.

Annons:
amaira
6/25/07, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ibland syns fläckarna nästan inte alls. Fortfarande ängsblåvinge, alltså. Fläckarna på framvingen aldrig större än på bakvingen.

amaira
6/25/07, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag hade foton på ettt par till blåvingearter, men dem har jag visst slarvat bort… Återkommer om de kommer tillbaka.

BitteS
6/25/07, 12:54 PM
#9

Jättefina blåvingar! De är ju så svåra att komma nära.

Just blåvingarna finns det ju en herrans massa olika sorter. Det knepiga är ju att man måste helst se både ovan och undersidan på vingarna för att kunna bestämma vem det är. Och så försiktiga som de är så får man vara lycklig om man över huvud taget får knäppa några bilder.

amaira
6/25/07, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En bild på rymmen har kommit tillbaka. Skrattande

Klöverblåvinge! Inget orange på vingarna, men ögonfläckarna på framvingen större än ögonfläckarna på bakvingen, till skillnad mot ängsblåvingen.

amaira
6/25/07, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Klöverblåvingen bakvinge har också turkos bas på undersidan.

amaira
6/25/07, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Silverblåvingen liknar mycket puktörneblåvingen på undersidan. Den har också orange fläckar, men saknar puktörneblåvingens karaktäristiska ögonfläck nära basen på framvingen.

På detta exemplar syns inte de oranga fläckarna så bra, men de finns där.

Ja, det är de här blåvingarna som jag har hemma i min hage. (Och tosteblåvingen tidigt på våren) Som ni ser - det gör ni väl? - är det inte sådär jättesvårt att skilja demåt, när man bara vet vad man ska titta efter. Glad

BitteS
6/25/07, 8:35 PM
#13

Nä ögon har man väl, som fungerar något sånär. Men det gäller ju att komma ihåg vem som är vem och hur de ser utSkrattande

Annons:
OlleA
6/25/07, 9:50 PM
#14

Precis, det gäller att komma ihåg vem som är vem och vad man ska titta på. Därför är det jättebra med sådana här trådar! Glad

Olle

amaira
6/26/07, 11:12 AM
#15

#13 "Nä ögon har man väl, som fungerar något sånär. Men det gäller ju att komma ihåg vem som är vem och hur de ser ut"

Ja precis! Och vet du Bitte (och Olle, och alla), när jag skriver sådär ("Som ni ser - det gör ni väl? - är det inte sådär jättesvårt att skilja demåt, när man bara vet vad man ska titta efter") så pratar jag faktiskt med mig själv!!        Och det är såhär (bland annat) som jag lär mig.

Man får ta en i taget, och jag är uppe i fyra nu. Fundersam

bjorsa
6/26/07, 11:29 AM
#16

Bara att bokmärka tråden så att man kan titta tillbaks ifall man stöter på juvelvingar

Jättebra inlägg med fina bilder och bra text

mvh/bjorsa

BitteS
6/26/07, 12:03 PM
#17

Jag förstod att det inte var någon kritik.Glad Det retar mig, men jag har lite svårt att minnas skillnaderna på just blåvingarna, och pärlemorfjärilarna också för den delen. Det är ju så lite som skiljer och man ser dem väl allt för sällan sitta stilla så länge så hjärnkontoret hinner starta upp. Det är tur det finns bra böcker att titta i. Ser fram mot flera vackra fjärilsbilder.

Jag använder samma metod som du amaira, när jag lär mig nya matsvampar. Fast där är det ju ännu viktigare att det blir rätt eftersom man ska äta dem. Det är det bästa med hösten. Att man får springa i skogen och leta svamp. Då trivs jag.

irma
6/26/07, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Så precis detta blev.. var ute och tittade efter snoken vid jordgubbslandet då två blåvingar hade fått nippran,,
dom var inte ett dugg rädda… så jag tog naturligtvis många bilder på dom underbart vackra.
Tror att det är ängsblåvinge om jag har läst rätt här :-)

den ena blåvingen sätter sej på min HÖGRA hand??daaa,,, jag är höger hänt och håller kameran med den… så jag försökt få den att kliva på mitt vänstra finger..men nääääää, icke,,, den flög iväg och kom tillbaka och satte sej på KAMERAN!,,va… sen satt den sej åter igen på min högra hand..,.,. *suck*

men före det hade jag fått några bra bilder…

bild nr. 1,,sitter still så fint och visar sin blåa vackra sida..

irma
6/26/07, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

bild nr. 2.. då jag tar seriebilder,,,alltså några bilder på rad så blev det en som vart så här..

irma
6/26/07, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

oj,, jag klampade visst in här med mina bilder igen,, inget illa menat Amaira..
glömde att skriva att jag gilllar dina artiklar och bilder jätte mycket..
du lär mej så mycket och dina bilder är så fina,,..
är du nära när du tar fjärilsbilder?
dessa blåvingar var som sagt inte ett dugg rädda av sej,,medans andra fjärilar flyger så fort man tänker tanken av kamera…

måste bara sätta in en sista bild..

Annons:
Kattapult
6/30/07, 4:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här är en blåvinge. En hane om jag fattade det rätt?

asakall
7/1/07, 1:03 AM
#22

 Helt underbar tråd om fjärilar,,här kan man verkligen lära sig mer om dom fina och svårbestämda blåvingarna. Håller med om att text och bilder är mycket bra! Ser fram emot fler fjärilar! Mvh Åsa

amaira
7/2/07, 7:43 PM
#23

Bravo att du "klampar in" här Irma. Det gillar jag. Jag vill ha levande trådar, och är bara glad när ni fyller på.

Läcker bild, Irma! Den flygande fjärilen lämnar ett "blått band"  efter sig. Skrattande Ängsblåvinge får jag det också till.

Även Kattapult har en jättefin bild.  Troligt är att det är en hane. De flesta blåvingearternas honor är bruna, men inte alla.

 Och jag törst inte säga vilken art du har fotat, enbart genom att titta på ovansidan, och särskilt inte utan att veta var (miljö samt plats i Sverige) som du fotat och när (tid på året, nytaget eller gammalt foto). Glad

irma
7/2/07, 9:14 PM
#24

Kattapult,, vilken underbar vacker bild du tog på din blåvinge.. vad har du för kamera? är det systemkamera?

tack amaira :-) ibland blir jag så inne i mej själv och ivrig att jag glömmer mej… kan lätt trampa någon på tårna då Skrattande jag gillar också när det är lite liv och rörelse i trådarna här… och att man kan hålla en tråd vid liv länge tycker jag vi är duktiga på här inne….

Malin-A
7/2/07, 9:40 PM
#25

oh vilka fina fjärilar =)

Puma77
7/2/07, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Underbara bilder. Skulle velat sett en på en hona med. Själv tog jag denna igår men vet inte om det är en hona eller en annan sort. Kanske svårt att se. Luden e den i alla fallFlört

 

//Pia

irma
7/2/07, 9:54 PM
#27

inge blåvinge,,någon sorts smygare tror jag… tåtel-, ängs- eller silver smygare… ser lite ut som det som jag kan se.. :-)

Annons:
Puma77
7/2/07, 9:58 PM
#28

oK, jag trodde inte det heller men hanar fanns det gott om men inga som ville vara med på bild.Ledsen

 

//Pia

Puma77
7/21/07, 12:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Idag såg jag min första hona. Var några hanar som uppvaktade henne med.

 

//Pia

Kattapult
7/22/07, 5:29 PM
#30

#24 Tack :D Jag blev själv riktigt förvånad över resultatet ;).

Ja jag har en systemkamera. En Samsung GX-1L och jag använder ett 18-55mm objektiv. :D Vad har du för kamera?

irma
7/22/07, 6:34 PM
#31

#30 har en kompakt,,canon powershot S2 is,,, :-) trivs utomordentligt med den,, vore kul att ha en system kamera men är rädd att nöjet jag har nu att komma insekter m.m. så nära som möjligt försvinner,,

BitteS
7/22/07, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Äntligen har jag lyckats fånga en Blåvinge.

amaira
7/23/07, 5:33 PM
#33

#26 Puma, det är en ängssmygare som du fotat.

#29 Nu är det mycket riktigt en blåvingehona. Ljungblåvinge (eventuellt hedblåvinge, de kan var lite svåra att skilja åt).

#32 BitteS har också en ljungblåvinge, fast hane. Med reservation för att det eventuellt skulle kunna vara en hedblåvinge, men jag bedömer båda blåvingefotona vara ljungblåvinge.

OlleA
7/24/07, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Vet du vad detta är för blåvingehona?

Annons:
OlleA
7/24/07, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Kanske samma som den här?

Olle

OlleA
7/26/07, 10:29 AM
#36

*putt*

OlleA
7/28/07, 2:45 PM
#37

*putt igen*

Puma77
7/28/07, 5:28 PM
#38

Kanske hed eller ljungblåvinge. Ingen aning, de e kanonsvårt att skilja dem åt. Hoppas amaira kommer tilbaka o kan berätta vad det är. Tror inte det är samma men möjligheten finns.

 

//Pia

amaira
7/29/07, 10:49 AM
#39

#35. Det är ingen av "mina" blåvingar, jag vet inte helt enkelt, men jag kan ta reda på. Är inte hemma just nu, men ska kolla så småningom. Återkommer. Glad

amaira
7/29/07, 3:23 PM
#40

#34-35. Så var det "en av mina" i alla fall, som lurade mig återigen. Glad

Det är ingen blåvinge, utan en guldvinge. Honan av violettkantad guldvinge, är det som du fotat. Den är sparsamt förekommande, och klassad som missgynnad. Så var stolt. Har du den på din äng? Var ännu stoltare i så fall.

Alberta
7/29/07, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Såna uderbara blåvingebilder ni visar här.

Här kommer en av lite dramatiskt slag. Jag lyckades fota en blåvinge. Den satt snällt kvar, så jag till o med knipsade av blomman och gick några meter. Då såg jag: den var fast av en rovspindel!

Annons:
irma
7/29/07, 3:57 PM
#42

#41 isch, stackars fjäril, fin bild, bra taget.. fast det är ingen rovspindel..det är en blomkrabbspindel :-)

Alberta
7/29/07, 4:04 PM
#43

#42 Tack, bra du håller reda på filurerna.

OlleA
7/30/07, 11:12 AM
#44

#40 Tack Amaira!
Bilderna är inte tagna på min äng utan på en betad fuktäng nere mot sjön. Det stämmer med nationalnyckelns uppgift att den violettkantade guldvingen "påträffas på frisk till fuktig ängsmark, gärna intill kärrartad mark eller i sluttningar med riklig och regelbunden tillförsel av ytligt markvatten". På min äng brukar det vara torrare, men i år är det vått överallt efter allt regnande. Läser vidare att arten finns i stora delar av Europa och Asien, men "minskar i samtliga länder, inklusive de nordiska, som har ett mer moderniserat jordbruk. Av väderleken tidsbunden slåtterhävd har på få år nästan helt ersatts av tidsmässigt obunden ensilageteknik". Då är det förstås roligt att den trivs i mina marker. Att jag har senarelagt slåttern på min lilla ängsplätt i år (det ska bli bättre väder i nästa vecka) lär knappast ha någon betydelse, men det är bra att fåren håller markerna vid sjön öppna. Jag ska prata med fårägaren och visa honom bilderna, så blir han säkert glad. Värdväxten ängssyra är det i alla fall gott om, både på min äng och neråt sjön.

Olle

amaira
7/30/07, 11:53 AM
#45

#44 Påträffas på "frisk till fuktig ängsmark"? Det har jag missat. Mina har jag funnit i min hage som snarare är en torräng…

Det finns en "fuktäng" (kan man väl säga) inte så långt ifrån mig, som varit betad hittills, men inte från och med i år. Några (avlägsna) grannarna håller på att förstöra den (till inget särskilt, ingen plan eller syfte eller så) och jag tänker inte ens försöka prata med dem. En annan granne har försökt, det räcker. Så där försvinner ännu en ganska rik lokal tyvärr.

Tur jag själv är markägare, för mina ägor skyddar jag med taggtråd och dynamit om det behövs, mot klåfingriga förstörare som inte "bryr sig" om något.

OlleA
7/30/07, 2:33 PM
#46

Fjärilarna läser tydligen inte böckerna alla gånger…

Den som vore markägare ändå! Det är så tråkigt att se fina marker växa igen. I min närmaste hage (som inte betas längre) kommer det nu alltmer sly. Tidigare var min hyresvärd ägare och då hade jag inga problem att få röja och hålla hagen någorlunda öppen. Nu har hennes son tagit över. Han är också schysst och bra att ha att göra med, men ofta upptagen och svår att få tag i. Att han vill se vad jag tänker göra på hans mark är ju självklart. Bl a får jag inte ta ner för mycket björkar - för mig är det viktigare att spara fruktträd, rönn och hassel. Men det har blivit bra förr, så det blir det nog nu också. För några år sedan lyckades jag övertala honom att spara stammen av en grov, ihålig lönn som han hade sågat ner. Den ligger nu i kanten av hagen och har blivit hem för en mängd vedinsekter. Men lite orolig är jag ändå för att det ska slya igen för mycket runt den.

Olle

Puma77
8/1/07, 10:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Var ute idag o hittade tre nya varianter som inte fastnat på min lins innan. Tyvärr har jag ingen aning vilken sort det är. Blir inte riktigt klok på dem, en del ser ju nästan så himla lika ut.

Först ut är denna. Fick jaga, jaga o jaga denna men han stretade emot hela  tiden. Till slut tröttnade den o gav mig endast denna bild innan den stack igen. Är glad att bilden blev som han blev i alla fall.

 

//Pia

Puma77
8/1/07, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Sen denna. Det enda jag kan tro att denna kan vara är mindre guldvinge kanske.

 

//Pia

Annons:
Puma77
8/1/07, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

O sen den tredje.

Är oerhört glad jag hittade dessa idag, trodde nästan att jag börjat tappa stinget.

 

//Pia

Puma77
3/9/08, 9:16 PM
#50

Puttar upp denna lärorika tråd inför sommaren till de som vill lära sig ngt nytt.

 

//Pia

copilot
3/9/08, 10:54 PM
#51

Tack så mycket för god information 

Under våren så känner man ju att något är pågång i kroppen. När jag hittade denna  tråd så vaknade min tidigare intresse lite. fjärilar är spännande. Under 80-talet reste vi till Rhodos på semester, men oxå så vi kunne titta på fjärildar . Jag mins där fans en dal med namnet fjärildalen. mycket sevärd med fjärildar i alla storlekar . Den ena var som en vuxen hand i storlek.

Men hur e d m blåvingar- hittar man dom i hela Sverige, är någon hotade av dom?

Hawknestgrove
3/10/08, 12:06 AM
#52

Gaaaahhhh så vackra bilder!!!!! Blir grön av avundsjuka, så duktiga ni är!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Puma77
3/10/08, 6:20 AM
#53

Av ala de arter om finns av blåvinge så har inte alla påträffats i Sverige. En del har några enstaka ggr set i Finland, Norge och så har vi de olika som finns i fjällandskapen och arter som endast påträffats i skåne t.ex. Jag har oftast sett hed och ängsblåvinge men de ska ju finnas över hela Sverige också.

Visst är de vackra Gunilla, längtar tills de börjar dyka upp. Kommer bli så lyrisk när jag fångat min första fjäril för i år.

 

//Pia

copilot
3/11/08, 11:16 PM
#54

# tackar

Är någon av dom hotad till ex när nya industri- boområden el växer upp.?

Sukram
3/12/08, 12:05 AM
#55

#54 ett varierat odlingslandskap är bästa förutsättninngen för en rik fjärilsfauna.

Annons:
Hawknestgrove
3/12/08, 1:32 PM
#56

Puttar upp i denna fråga. Vill veta mer…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Puma77
3/12/08, 2:00 PM
#57

Vet inte om det är så att ngn blåvinge är hotad på grund av det men sättet jorden brukas idag påverkar både dagfjärilarna och deras föda. Jag citerar nu en del ur boken nationalnyckeln fjärilar; dagfjärilar där de tar upp just odlingen.

Början av 2000-talet.

Flertalet av traktens gårdar har slagits ihop till en enda som brukas effetivt av ett fåtal människor med hjälp av stora maskiner. Eftersom maskinerna är så utrymmeskrävande har alla "hindrnde" småskaliga element i landskapet röjts undan och många åkerholmar, gärdesgårdar, gama diken och vägar m.m. har tagits bort. Härmed har mosaiken i landskapet försvunnit och stora ytor har blivit ensartade med endast en sorts gröda per säsong. Många gårdar har slutat att ha djur eftersom det är billigare att köpa livsmedel än att producera allt själv. För att klara produktionskraven används ansenliga mängder konstgödsel och påtaliga mängder kemiska bekämpningsmedel. Behovet av utmarksbete har upphört i takt med att gårdens djur försvunnit, och dessa områden har planterats igen med tall och gran, varvid landskapet slutit sig. Kvar blir ett högavkastande storskaligt produktionslandskap, men ingen plats för de växter som levde i det tidigare landskapet. 

 

//Pia

Hawknestgrove
3/12/08, 3:05 PM
#58

Ja, inte rolig läsning, Puma…. det är som nu, utsädet är skyhögt i pris, bonden får bra betalt, men för att få ut detta, så måste han/hon köpa konstgödsel som också har blivit skyhögt. Detdsamma gäller mjölken. Bonden köper sin egen grädde. lönsamheten i jordbruket är ju ett tvång, då många bönder dras med tunga bördor ekonomiskt sett.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: