Annons:
Etikett22-ute-i-naturen
Läst 40370 ggr
irma
8/5/07, 1:19 PM

Stor larv - vad ska den bli?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade denna larv i augusti 2005 och har länge leta och funderat vad den kommer att bli.
Den är så himla fin och cool tycker jag,,
Skrattande

Annons:
irma
8/5/07, 1:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en bild på hela larven från sidan

amaira
8/5/07, 10:10 PM
#2

Så vacker! Det är en svärmar-larv, det ser man på storleken och "taggen" längst bak. Det är inte så svårt att ta reda på exakt vilken art, men jag har inte tillgång till mina böcker förrän i morgon.

Annars är det bland det svåraste som finns att bestämma olika larver. Det finns otaligt många och de flesta finns inte avbildade eller beskrivna någonstans. Kommer man fram till rätt släkte, så har man kommit långt. Men svärmarlarverna är ett undantag, både för deras "svärmar-tagg" och för att de är stora, iögonfallande, och relativt få.

irma
8/5/07, 11:06 PM
#3

kollade i fjärilsboken och det jag hittar är större snabelsvärmare eller Åkervindesvärmare, är så svårt då ingen verkar vara i samma färg som min larv, men den kanske har bytt färg innan den ska förpuppas?
Skrattande men maffig var den att hitta, blev helt till mej, bilden är tagen i augusti -05 och jag har aldrig sett någon efter det. Den var i en kant som går mellan två åkrar när jag hittade den. Ena åkern växte det säd (korn) och den andra åkern är ett fårbete.

bjorsa
8/6/07, 4:13 PM
#4

De var en riktig bamse och fina bilder på den jag hade en kul en förra året som precis var nykläckt en allmän snabelsvärmare eller om de var mindre snabelsvärmare men har bara sett den 1 gång .

mvh/bjorsa

amaira
8/6/07, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag kan bara få det till en färgvariant av brunsprötad skymningssvärmare. Tjusigt!

Den vanliga varianten är grön med gula fläckar, som jag fotat. Sedan finns det en ovanligare variant som är svart med gula fläckar. Men denna svarta med rosaaktiga fläckar visste jag inte fanns. (vilket inte säger så mycket, för jag vet inte så mycket Fundersam om svärmare)

amaira
8/6/07, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Annons:
irma
8/6/07, 7:40 PM
#7

åh,, ha, då har jag kanske lyckats "fånga" en mer sällsynt en då. Jag hoppas att larven blev en svärmare så den inte dog eller blev föda åt något.
Fina bilder Amaira, och vilka färger den hade. Tycker att man ska råka på fler såna där larver då dom är svår att missa pga storleken. Skrattande

Puma77
8/6/07, 9:22 PM
#8

Jag säger nog som amaira om svärmaren .Satt o bläddra o bläddra men höl på att bli galen. Den enda som något sånär liknade med tekningen om man tar ändrar vissa färger då är just den som amaira skrev.

Härliga larver båda två, önskar jag själv kunde springa på någon larv.

 

//Pia

Hennum
8/8/07, 6:24 AM
#9

uuusch. vad äckliga de är. får riktiga rysningar när jag ser dem. :P hoppas jag aldrig behöver se nån för då hade jag blivit rädd.

hur stora är de egentligen, de på bilderna. i cm?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

irma
8/8/07, 12:13 PM
#10

tror dom kan uppåt 6-8 cm lång.. :)

LennartMcQuade
8/29/15, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hej, jag stötte på en sådan larv idag. Framför entrén till Ladan Öråker i Upplands Bro. Jag var lite förvånad först över storleken och att den höll på "gräva" där i gruset så jag (hoppas) hjälpte den igenom att flytta den mot en äng. Och vilka blixtsnabba försvarsrörelser den gjorde. Läskigt. Och fascinerande.

Taggeman
8/30/15, 12:45 AM
#12

#11 Det blir fina svärmare av dom. Den du fann var en Brunsprötad skymningssvärmare.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: