Annons:
Etikett26-mumssidan
Läst 2597 ggr
Sehvrin
8/31/11, 10:55 AM

Ät inte jätteräkor!

Jätteräkan är en av de där sakerna som är jättedålig för miljön. Se på videon så får ni veta varför.

För er som har facebook så finns det en grupp där mot jätteräkorna:Anti scampi

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Hawknestgrove
8/31/11, 12:44 PM
#1

Tack den delade jag på facebook

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[lucke]
8/31/11, 5:53 PM
#2

Självklart äter jag dem inte- men det är sorgligt att de finns på menyn på rätt många restaurangerSkrikandes

TinaNordberg
8/31/11, 9:51 PM
#3

Aj aj, det hade jag inte koll på. Tack för upplysningen.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[lucke]
9/5/11, 4:10 PM
#4

*putt* Nån som vet om det är lika illa med de amerikanska som de asiatiska? Såg nämligen att de sålde amerikanska på Ica hemma, och undrar hur pass koll de har på scampin…

Fawo
9/6/11, 12:08 PM
#5

Vilken bra (och övertygande) video!

Jag har hört detta förut då jag jobbat med detta i skolan, men aldrig sett en text eller video som verkligen spridit en simpel förklaring på varför det inte är bra.

Jag hittade endast komplicerade texter som man fick analysera läänge för att förstå dem. Så tummen upp för denna video som sprider rätt information på ett enkelt sätt!

#4 Vet faktiskt inte om det är olika beroende på vart de kommer ifrån. Vad jag förstått så kan inte jätteräkorna föröka sig i fångenskap, därför måste de göra dessa stora inhägnader.

Det är inte heller bra med viltfångade jätteräkor. För de som fiskar drar nätet längs bottnen och sabbar väldigt mycket.

Och eftersom naturskyddsföreningen vill stoppa hela försäljningen av jätteräkor i Sverige, så borde de ju mena alla, oavsett vart de kommer ifrån?

// Fawo (;

Hawknestgrove
9/6/11, 12:35 PM
#6

Ja enklast är ju att inte köpa alls, ersätta dem med miljövänligare alternativ i stället.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[lucke]
9/6/11, 9:05 PM
#7

Tänkte eftersom man ser dem rätt mkt, både i mataffärer och på restaurangmenyn- så är det ju för j*****t om det är lika illa med allaRynkar på näsan. Hoppas att det går att övertyga folk om att inte konsumera dem, så borde de snart sluta säljas…

Hawknestgrove
9/7/11, 6:12 PM
#8

Ja det bör uppmärksammas. JAg tycker ju dessa räkor är väldigt goda, men då äter jag hellre havskräftor i stället.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: