Annons:
Etikett21-jakt
Läst 3901 ggr
Hawknestgrove
1/15/12, 3:34 PM

KAn detta verkligen stämma?????

OBS det är inte jag som skrivit detta utan det står som inlägg 33 i en tråd…

"Vet en bekant som bad en jägare att skjuta deras katt. Katten sköts i huvudet och begravdes. Ca två veckor senare krafsar det på ytterdörren hos ägarna och de öppnar och ser katten vänta på dem utanför, överlycklig att vara hemma. Katten hade fått ett skott i huvudet, men klarade sig och lyckades gräva sig ur graven och hitta hem Gråter."

Verkar ju hur konstigt som helst…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
HellviHumle
1/15/12, 3:42 PM
#1

Om det är sant så har jägaren brutit mot ett gäng regler. Det är inte utan att jag undrar vad det var för vapen han använde.

HH

Hawknestgrove
1/15/12, 4:00 PM
#2

gå gärna in i tråden och svara. Du tänker som jag, jag tänker luftgevär…..Skrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

HellviHumle
1/15/12, 4:19 PM
#3

Tack, men jag tror jag hoppar det. Har läst tråden och det blir bara en massa upprörda känslor. Jag ser inget fel i att skjuta en katt, lämpligen med hagel. Katten ska sitta i bur eller vara kopplad. För egen del kan jag tänka mig bultpistol med efterföljande avblodning. Det ser jag nog som en väldigt bra metod överlag. Vet inte om det är tillåtet vad gäller katter men skulle nog tro det.

HH

Hawknestgrove
1/15/12, 4:33 PM
#4

Ja det sistnämnda vet jag faktisktinte om det är tillåtet. Annars ur rent sakligt tänkande, så har du rätt i det med hagel. Ok, inget jag skulle göra med mina och i band, nej. MEn jag vet de som skjuter katt i bur eller i en trång kraftig kartong på ganska nära håll och det är en omedlebar död. följande finns på sidan 24 i PDffilen

Huvudskott
10 § Hundar och katter som har fångats i fälla, har skadat sig eller av annan anledning har en kraftigt inskränkt rörelsefrihet får avlivas i enlighet med nedanstående tabell.
Hundar och katter får avlivas med kulvapen eller hagelgevär, som är tillåtna för jakt eller avlivningsändamål, i enlighet med kraven i nedanstående tabell. Djuret ska skjutas så att hjärnan träffas och skadas på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet. Medvetandet får inte återkomma.
Riktning
Kulvapen1
Hagelgevär1
Ammunition
Avstånd
Ammunition
Avstånd
Hundar
Mot djurets bakhuvud.
Minst kaliber .22 Long eller .22 Long Rifle (5,6 x 15 R), expanderande kula, klass 4 (anslagsenergi minst 150 J (E0)).
Högst 2 meter, vid användning av enhandsvapen dock 5-25 cm.
Kaliber 20 eller grövre, patron innehållande minst 28 g av minst 3 mm hagel (US 5), ej stålhagel.
Högst 2 meter.
Katter
Mot djurets huvud.
Minst kaliber .22 Short (5,6 x 11 R), expanderande kula, anslagsenergi minst 70 J (E0).
Högst 2 meter, vid användning av enhandsvapen dock 5-25 cm.
Kaliber 36 (.410) eller grövre, patron innehållande minst 12,5 g av minst 2,5 mm hagel (US 7), ej stålhagel.
Högst 2 meter.
1) Indelningen i klasser baserar sig på indelningen av kulpatroner i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2002:18) om jakt och statens vilt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

HellviHumle
1/15/12, 5:06 PM
#5

Egentligen förstår jag inte vad storleken på haglen har för betydelse. Det handlar om max två meter och då är det ju som en dumdum-kula, i vilket fall som helst. Åtminstone kaliber 12 som väl är vanligast.

HH

Hawknestgrove
1/15/12, 5:27 PM
#6

ja, men de måste val ha några riktlinjer, antar jag… Hur som helst, om man ska skippa känslorna, så är det ju ett snabbt smärtfritt och effektivt sätt. MEn detta som skrivs om en kattstackare, som först blir skadeskjuten sen levande begravd, sen åtekommer och krafsar på ägarens dörr…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
HellviHumle
1/15/12, 5:49 PM
#7

#6 Det låter synnerligen osannlikt.
Om det är sant så har han som skjutit misslyckats med det grundläggande, nämligen att träffa rätt. Uppenbarligen har han inte kontrollerat att katten dött heller. Att han sedan inte ens klarar att gräva tillräckligt djupt är bara bedrövligt. Sparkat över lite mossa och hoppats att räven skulle ta hand om resten? Fö kan man ju fråga sig varför det tog 14 dagar för katten att ta sig hem.

HH

Hawknestgrove
1/15/12, 5:51 PM
#8

precis min tanke också

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
1/15/12, 6:10 PM
#9

undanflykter och ursäkter här…

Katten var sjuk och skulle så smining om självdö om det inte gjorde något. Detta skulle docka varit plågsamt och utdraget. Törs inte säga säkert, men jag tror det kallas torr FIP. Hon hade feber av och till och det var därför de varit hos veterinären ett par ggr under kort tid. När de fick diagnosen och visste att katten inte skulle klara sig, valde de att låta denne jägare skjuta henne, istället för att utsätta henne för ännu en dryg timmes bilresa, då hon hatade att åka bil. Som jag förstod det var det i tidigt stadie av sjukdomen, men med tiden skulle den förstöra samtliga organ.

Att hon fixade att i hennes tillstånd plus allvarlig sjukdom komma sig hem är inget jag kan förklara och jag önskar precis som du att detta var en fabrikerad historia som aldrig inträffat.

Jo, visst var det djurplågeri det katten gick igenom. Att jag tar djurägarna i försvar är för att jag vet att de ville hennes bästa och att det absolut inte satt i pengarna. Du antar att det var så och säger det som att det är fakta. Du har fel, pengarna hade inte med saken att göra. De sista de ville var att deras katt skulle behöva plågas, de ville hon skulle få ett snabbt slut just för att slippa detta.

Vill bara poängtera, det kunde ju lika gärna ha rörst sig om en hund eller vilket djur som helst. Så gör man bara inte.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
1/15/12, 6:12 PM
#10

och tecken på feghet….

Det slutade med att katten avlivades hos samma jägare, då ägarna inte ville bli anklagagade för djurplågari. Kvinnan i familjen var helt förstörd och sa tydligt att om de skaffar husdjur igen, så är det veterinären som gäller när det är dags för avlivning.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
1/15/12, 6:24 PM
#11

Sista gången jag svarar på dina inlägg. Jo de var rädda att de skulle hamna i trubbel, så de for tillbaka till samma jägare. En jägare som har avlivat många djur tidigare och aldrig misslyckats. DETTA är det som jag anser var fel av dem, jag hade själv aldrig kunnat åka till samma skytt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

HellviHumle
1/15/12, 6:36 PM
#12

Vi får hoppas att han skötte det bättre den gången. Förhoppningsvis mådde han dåligt av hela saken och insåg sina missar.Och då lär sig av dem!

HH

[Emma--]
1/15/12, 6:53 PM
#13

Men snälla. Är det verkligen okej att prata om en annan människa på det här sättet när man lätt kan gå in i den andra tråden och se vem hawknestgrove pratar om? Det är väl en sak att sitta och diskutera vad som gjorts fel av jägaren vid avlivningen. Men resten? Nä. Ts i den andra tråden kan ju heller inte säga mer än vad hon vet. Och försöker förklara så gott det går trots att hon i princip blir överkörd…

Annons:
KajsaJ
1/15/12, 7:08 PM
#14

Allvarligt!? Du väljer DELAR av min text, kopierar den och klistrar in den på ett helt annat forum???

Till alla som läser här, gå in på länken till katter i fokus och läs HELA historien. Där får ni också läsa hur denna människa önskar att ägarna till katten ska dö genom ett skott i huvudet.

Att detta hände är otroligt beklagligt och att misstag skedde är inget som någon involverad kan förneka, men att det var meningen att plåga katten, att ägarna är djurplågare som bör gå samma öde till mötes är kommentarer som gått över styr.

Tack Emma för att du såg vad som pågår i denna tråd och att du backar upp mig.

HellviHumle
1/15/12, 7:10 PM
#15

#13 Jag vet inte att jag sagt något om TS mer än att historien verkar ytterst osannolik. Det har inget med hennes trovärdighet att göra eftersom hon bara återberättar det hon hört.
Det Hawknestgrove "sagt" är ju bara citat ur tråden.
Eller har/ser du andra uppgifter?

HH

[Emma--]
1/15/12, 7:21 PM
#16

#15 det som skrivs innan citaten t.ex. "undanflykter och ursäkter". Det ger väl absolut inget i en diskussion om vad som gjorts fel av jägaren.

KajsaJ
1/15/12, 7:25 PM
#17

Det Hawknestgrove har sagt är DELAR ur händelsen, det hon däremot inte har nämnt här är att hon anser att man är för snål om man väljer att avliva genom att avända sig av jägare. Att hon önskar att mina släktingar som äger katten skulle skutas i huvudet och att de är djurplågare då de väljer att anlita jägare vid avlivning.

Människorna hon pratar om känner hon inte, men det gör jag. Jag har skrivit tydligt att de är sanna djurvänner som älskade sin katt. När de fick diagnosen FIP (en obotlig kattsjukdom), så fanns det bara avlivning, då de givetvis inte ville att katten skulle självdö långsamt. Att de inte åkte till veterinär var också för att de ville kattens bästa. Bilresan skulle bli en extra stress, så de anlitade en bekant jägare i stället. Ville för kattens skull att det skulle gå fort. Att jägaren gjorde en jättemiss är inget jag förnekat, men jag tillade att han mådde otroligt dåligt när det kom fram att katten inte dött av skottet. Förhoppningsvis har han lärt sig av detta.

Att mina släktingar är dåliga djurägare och att de önskas gå samma öde till mötes som katten finns det dock ingen ursäkt till att hon vräker ur sig. Det är fantastiska människor och båda djurvänner. Det hon skriver här och hur hon väljer att posta delar av historien på detta forum är helt fel och jag är helt chockad över hur hon beter sig.

HellviHumle
1/15/12, 7:31 PM
#18

#14 TS började med en länk till din tråd.

Nu tar du själv upp det som skrivits i din tråd istället för att låta det räcka med en hänvisning.

HellviHumle
1/15/12, 7:33 PM
#19

#17 Det är ju inte så konstigt då den diskussionen inte hör hemma här utan i din egen tråd. Ett tips är att hålla den där istället för att dra hit den. Det tycks bara vara jag som diskuterat här med Hawknestgrove och jag började med att läsa tråden.

HH

KajsaJ
1/15/12, 7:38 PM
#20

#9

Du skriver att detta kunde röra sig om hund eller vilket djur som helst och att "så gör man bara inte".

VAD i denna text var så fel?????????????

Att de var till veterinär för att ta reda på vad som var fel med katten?

Att de valde avlivning, då katten hade en sjukdom som skulle leda till en långsam död?

Att de valde efter det att diagnosen var klar, att det skulle vara bättre att katten fick dö snabbt och slippa en till stressig resa då hon inte mådde bra av att åka bil?

Många anser det vara ett mer humant sätt att avliva ett djur genom ett skott i stället för en resa till veterinär. Inte av snålhet, utan för att de känner sitt djur och tror att det är bättre sätt för just sitt djur att lämna denna gjord. Du tar dig friheten att kalla dem snåla och har aldrig träffat dem.

Att jägaren gjorde en dundertabbe är det inget snack om, men sluta upp med att dömma folk du inte känner!

Annons:
KajsaJ
1/15/12, 7:44 PM
#21

# 18

Grejen är den att det inte är MIN tråd hon hänvisat till. Det talades om avlivning och för och nakdelar med hur det görs Jägare/Veterinär. Nämnde då det som hände mina bekanta och sedan dess har hon bara gått till attack. Att hon tar med sig delar av historien och fortsätter sin smutskastning på ert forum är helt fel och jag vägrar att bara sitta här uten att säga något. Hon hänvisar till en tråd, men kopierar delar av min text här och jag har rätt att förklara hur det verkligen var.

HellviHumle
1/15/12, 8:02 PM
#22

#21 Ursäkta! Det var en annan trådstart där ja. Visst får du berätta din version men det är ju inte det du gör. Det vore bättre om du bara hänvisade till tråden med en enkel förklaring.

Det diskussionen här gällde, var främst om historien verkligen föreföll trolig och jägarens agerande. Vad gäller jägaren så föreligger ingen som helst åsiktsskillnad.

HH

Hawknestgrove
1/16/12, 5:55 PM
#23

Ok, nu skrevs detta på ett offentligt forum som kan läsas av precis vem som helst. ÄVen oinloggad. Varför jag tar upp det här. är för den i mitt tycke förbaskat dåliga jaktetiken och betvivlan av sanningshalten. Att sen försvara den uschla jägaren med att han minsann inte har misslyckats förut, vad är det för ett löjligt resonemang? Det får vi verkligen hoppas, att han inte har gjort. För då vore alla de han skjutit levande, skadeskjutna. Och nota bene, jag har aldrig sagt, att dessa personer ska skjutas i huvudet. Vore kanske på sin plats, om vederbörande hade varit mer aktiv på svensklektionerna. JAg har skrivit, att dessa personer vore värda (önskades) ett likadant öde, att skadeskjutas i huvudet och bli levande begravda, för att sedan irra omkring i 14 dagar för att hitta hem för att ÅTERIGEN bli skjutna…

För ett tag sen så debatterades ju kvinnan som avlivade kattungar i frysen och där  osade det rättmättigt svavel från många håll, likaså när det gäller norskan som byter namn lika ofta som jag byter trosor och som flyttat till Sverige, där rörde det sig om undar.. alla känner väl till det.

När det gäller djurplågeri, oavsett djurart, så finner jag inga gränser för hur illa jag tycker om det. Jag önskar dessa individer är det samma som jag önskar pedofiler och misshandlare. Dante har 7 nivåer i sitt Inferno. Önskar dem alla till den längst ner..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
1/16/12, 5:57 PM
#24

Nu har jag tagit bort länken till tråden. Här inne….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Elshira
1/23/12, 5:50 PM
#25

Vi avlivar alltid katterna med hagelgevär (om det inte går att behandla dem givetvis). Ingen stress för katterna som slipper åka bil och se sjukhus, det går fort och med dubbla skott är det knappt något kvar och de är garanterat döda.

Har aldrig sett varken häst eller smådjur somna helt lugnt och utan obehag av sprutor hos veterinär, så jag föredrar alltid bult/gevär/hagel (med ev avblodning givetvis) alla gånger.

Det låter helt otroligt att katten som hade en dödsdom (FIP), klarar skott i huvudet (med vad för vapen..?), inte dör av syrebrist utan klarar sig att gräva sig upp ur sin grav och sedan dessutom tar 2 veckor på sig att hitta hem (jag antar att katten begravdes i närheten av hemet?). Om den nu var så disorienterad att den inte klarat att ta sig hem de närmsta dagarna, hur övelevde den då utan mat eller vatten (för den lär väll knappast kunnat jaga eller leta vatten dagarna i ända med ett hål i skallen).

Det låter i mina öron som bullshit eller så ligger en hund begraven någon stans och det är en sanning med modifikation. Att människor och djur kan överleva skott genom huvudet är känt (men vad jag vet ganska ovanligt utan vård…), men det är snarare resten som gör det så svårt att tro på.

Men det visar vad som kan hända när folk skaffar sig djur, inte vet att de båda ska födas och dö. Och sedan lämnar över djuret och litar blint på någon relativt okänd att ska kunna sitt. Det är ju skillnad på att skjuta rådjur och skjuta katt, så bara för att de är jägare betyder de inte att de vet hur man gör.

Hakuna matata!

Hawknestgrove
1/23/12, 5:53 PM
#26

Tack. OCh dessutom, så var ju denna katt sjuk i torr FIP… Så det rimmar verkligen illa.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[aammE]
1/25/12, 7:13 PM
#27

Jag anser nog att avlivning med hjälp av ett skott i huvudet är bra mycket humanare än avlivning hos veterinär (förutsatt att det är en skicklig skytt). Har varit med vid avlivning hos veterinär och då spydde katten, var fruktansvärt stressad och mådde minst sagt skitdåligt. Det slipper man ju om man skjuter katten, framförallt så får ju katten vara i skogen och inte hos veterinären…

Annons:
Hawknestgrove
1/25/12, 7:16 PM
#28

ja, rent objektivt så är en sådan avlivning helt Ok, och till och med i vissa fall att föredra. MEn så här?      Tvi vale…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
1/27/12, 7:22 PM
#29

puttar upp denna tråd igen för objektiva svar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: