Annons:
Etikett26-mumssidan
Läst 5281 ggr
Hawknestgrove
1/25/12, 4:10 PM

Får man sälja ALLT kött i Sverige?

Funderingen kom hos mig nyss. Du får sälja viltkött i butik, så även vildsvin under förutsättning att det genomgått de kontroller som krävs. Ok, var går gränsen för vad man får sälja och finns det några regler för vilka djur du INTE får saluföra? Tänker då närmast på hund och katt.

Vi får ju köpa orm till hutlösa priser och kanin är ju helt tillåtet. Likaså känguru och Gud vet vad du kan hitta i vissa butikers exklusiva frysdiskar. Nu vill jag inte lägga några etiska värderingar på det, utan just det, FÅR man sälja hund och katt, eller för den delen marsvin? Jag förutsätter att allt givetvis har genomgått de tester som krävs. OCh grävling? Räv? Någon som vet? Ok finns det inga köpare, så finns det ingen marknad, visst. Vi utgår nu alltså bara från den rent praktiska sidan och lämnar känslorna därhän…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Itchy
1/25/12, 4:12 PM
#1

har köpt krokodilkött på ica i gbg för ett par år sen

You can't spell Bitchy without Itchy

patronsaint
1/25/12, 4:14 PM
#2

Följer med spänning.

I want to be like the patronsaint of reality.

[aammE]
1/25/12, 4:15 PM
#3

Marsvin vet jag att man får sälja i alla fall.  Även zebra vet jag ska finnas på en butik här i götet.

[TrevorS]
1/25/12, 4:15 PM
#4

Tror man får sälja katt och hundkött, det sålde dem i en asiatisk matvarubutik i Göteborg för några år sedan. De sålde även ormskinn, ormkött, ål, grisblod och liknande.

Hawknestgrove
1/25/12, 4:24 PM
#5

OK. Precis det som Trevor säger var det jag var ute för att veta.  Mera fakta!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[TrevorS]
1/25/12, 4:38 PM
#6

Vet att de ansökt om förbud i kina - artikel

Diskution på HD.se - artikel

Men i Sverige hittar man inte mycket finns väl inte någon lag som säger att man inte får sälja kött från vissa djur om de inte är utrotningshotade. Man får till exempel föda upp djur för att mata andra djur med dem som med möss, men inte för egen njutning att döda dem.

Wikipedia Kattkött (inte bra ursprung men finns länkar)

Wikipedia Hundkött (inte bra ursprung men finns länkar)

Vill varna för wikipedias bilder.

Annons:
[TrevorS]
1/25/12, 4:43 PM
#7

Expressen - Här äter studenterna katt
Aftonbladet - Här kokas katter för mat

Finns även hemsidor som "ooze" där det finns recept på hur man tillagar katt och hund, finns även Svenska sidor.

Varnar för stötande bilder!

Hawknestgrove
1/25/12, 5:05 PM
#8

Tack TrevorS för infot och länkarna.Ruskigt och intressant. OCh att det har blidats en opinion även i Kina är ju jättebra. I alla fall mot sättet att hantera djuren.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[TrevorS]
1/25/12, 5:51 PM
#9

Jo, men osäker på om det var förbud de ville ha, det änses vara en delikatess som musslor kan vara i vissa länder och rysk kaviar. Men tror det slutar med att man får koka eller skålla ihjäl och att de hanteras bättre genom avlivning på humant sätt innan.

Sökt, men hittar inga lagar om just detta, men man får inte sälja smittat kött eller kött som inte godkänts av livsmedelsverket. Vet du vad! Skicka brev till livsmedelsverket, fråga då om du får posta svaret på ett öppet forum! Vore spännande att se hur det ligger till, håller med om att det är halvt skrämmande men ändå intressant.

Hawknestgrove
1/25/12, 6:10 PM
#10

Tack, det ska jag ta och göra!!!! i morgon!Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
1/25/12, 6:13 PM
#11

Fixat. bra länk. det var bara att klistra in i formuläretSkrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[TrevorS]
1/25/12, 6:31 PM
#12

Får man fråga varför du undrar över detta eller om det bara är nyfikenhet på att det är ett konstigt ämne folk undviker?

Hawknestgrove
1/25/12, 7:03 PM
#13

det bara slog mig…..Då en butik här köper vildsvinskött av privata jägare. Då blir man ju lite fundersam vad gränserna går egentligen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Elshira
1/25/12, 8:19 PM
#14

Jag vet faktiskt inte om det skulle råka vara förbjudet, men kanin och häst är ju lika mycket sällskapsdjur som hund och katt. Själv har jag inga problem att äta varken kanin eller häst, och kan inte se något problem med att äta katt eller hund heller. Att det inte äts är väll kanske för tt det tar lång tid innan det blir "kött på benen". I kina t.ex är ju problemet att det svämmar över av övergivna hundar och katter, och att inte äta det vore väll kanske synd istället för att bara slänga köttet.

Hakuna matata!

Hawknestgrove
1/25/12, 8:37 PM
#15

ja, som sagt, jag har ju mina etiska åsikter, du har ju rätt i att både kanin och häst är sällskapsdjur.

JAg bara leker med tanken, om det vore tillåtet att sälja typ hund elelr katt i butiekr här… Ryser…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

TinaNordberg
1/25/12, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Var i Kina i november, hittade inte hund, katt eller orm på menyerna i större städer.

En bekant där berättade att det är mycket vanligare på landsbygden.

Det såldes levande ormar på gatan i en 5 milj. stad, om inte det var för konsumtion så vet inte jag.

Så här hade de det.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TinaNordberg
1/25/12, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Den här hittade jag i skogen. Mycket trevligare att se.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
1/26/12, 9:30 AM
#18

Som jag har föstått saken får man idag inte sälja kött av hund och katt i Sverige, men efter påtryckningar från andra länder, framför allt Kina, vill man luckra upp lagen så att det ska vara möjligt att köpa hundkött för konsumtion även här, eftersom det anses vara sedvanerättsligt ur kinesiskt perpektiv.

Jag hoppas att inte myndigheterna i Sverige faller till föga för sånt struntprat, men det går tydligen att komma runt lagen redan idag.

Se bara på hur den svenska hållningen när det gäller häst kringgås. Man får inte slakta hästar till mat i Sverige, men det är uppenbarligen okej att exportera hästar som ska slaktas från Sverige till exempelvis Spanien.

Där slaktas hästarna och sedan transporteras köttet vidare till exempelvis Polen där det styckas och förpackas. Sedan är det okej att importera hästköttet hit som polskt, trots att det var svenska hästar från början.

Itchy
1/26/12, 9:36 AM
#19

#18 får man inte slakta häst till människo konsumption i sverige ???

det verkar ju helsjukt :S  jag tkr att det borde vara samma regler som med nöt & gris

You can't spell Bitchy without Itchy

[peter54]
1/26/12, 9:57 AM
#20

#19 Jag får backa från det jag skrev, för det förefaller vara annorlunda nu än när jag senast läste om hästslakt.

Uppenbarligen får man slakta häst till konsumtion även i Sverige, men det görs inte i någon stor utsträckning eftersom hästar har högre status som sällskapsdjur än vad kor och grisar har och därmed är hästkött inte attraktivt som mat.

Den lilla konsumtion av hästkött (smörgåsmat) som sker i Sverige genererar dålig lönsamhet och därför skickas många slakthästar till södra Europa för slakt. Transporterna är ofta olagliga och det är där det mesta krutet läggs från myndigheter och djurrättsorganisationer, inte på själva konsumtionsfrågan.

Jag håller kanske inte riktigt med dig när det gäller jämförelsen med kor och grisar. Många hästar hålls ju av ridintresserade som "kompisar". Inte många har kor eller grisar på det sättet.

Det är väl också orsaken till att man inte ser på frågan om att slakta och äta marsvin som särskilt lockande här i Sverige, trots att marsvin i exempelvis Brasilien, är stapelföda för många människor.

Annons:
patronsaint
1/26/12, 10:29 AM
#21

#20 som du säger så slaktas faktiskt hästar i sverige för matkonsumtion men det är många analyser osv som görs på köttet innan. Då de flesta hästar har varit behandlade med preparat som det är slaktkarens på så är det inte så många som går igenom. En del skickas även till kolmården för att bli föda till tigrar och lejon.

Sedan precis som du säger skickas en hel del till södra europa och mins jag inte fel från skolåren så är det i huvudsak till italen man transporterar hästarna under fruktansvärda förhållanden. Då du får mer pengar från att sälja dit än här hemma.

I want to be like the patronsaint of reality.

Elshira
1/26/12, 11:35 AM
#22

#21 Från och med 2005 om jag inte minns helt fel måste alla föl registreras med pass, och det innebär att alla vaccineringar och behandlingar med övriga preparat måste skrivas upp där. Man blir ä ven nekad veterinärvård utan passet. Men ni som säger att ni aldrig slulle lunna äta t.ex häst, har ni någonsin kelat med en gris? Tricktränat grisen eller kanske varit på promenad med en gris? De är fantastika djur de där grisarna, och de stora skiljer inget direkt från minigrisarna mer än storleken. Hästar brukar sällan födas upp för konsumtion, utan det är väll främst när de avlivas av naturlig anledning som de blir mat. När hästen är död så är den död liksom, varför slänga köttet och låta yttligare en kossa ta dess plats helt i onödan? Så på det viset är det ju faktiskt bra med svenskt hästkött! Som någon nämnt så är marsvin lika vanligt som kyckling om inte vanligare (hönses ger ju ägg innan de dör) i sydamerika, och inte alls något konstigt. De lever vilt där precis som hare och kanin här. Förutom tillväxten (att hundar och katter växer långsamt) så ska de ju dessutom äta kött när de växer upp vilket kanske inte är så smart kostnadsmässigt. Dessutom mår en kanin int dåligt av att sitta i en bur på samma vis som en hund, och det behövs mycket större ytor för katter och hundar att röra sig på. Så det är ju av både kulturella och ekonomiska anleningar vi inte ätit hund och katt förr. Men vad är etiskt rätt, efter som alla djur vi normalt sett äter idag har personligheter och skulle kunna hållas som enbart sälskapsdjur. Även rådjur kan bli väldigt tama t.ex. Men vad det gäller rådjur har de fått gått fritt hela livet, det är väll väldigt trevligt jämfört med korna tex. Jag skulle nog också reagera om någon sade att det låg en hund på min tallrik, men det handlar bara om vad man är van vid, vad vi är upplärda att tycka och tänka. För krasst sätt är det ingen direkt skillnad på d djuren och de andra vi äter.

Hakuna matata!

Itchy
1/26/12, 11:47 AM
#23

jag har gosat med både gris,ko & häst, och jag kan mkt väl tänka mej att äta samtliga, även kanin & marsvin skulle jag inte tveka till att äta om jag fick möjlighet till, som #22 säger, varför slösa bort kött bara för att djuret har husdjursstatus i detta land ??

hästkött är gott,magert & passar utmärkt i massor av maträtter

kaninkött likaså

You can't spell Bitchy without Itchy

patronsaint
1/26/12, 12:45 PM
#24

#22 Mycket väl skrivet. Och precis som du säger så är det nu mera "lag" på att de skall ha hästpass. Du måste även ha passet med vid slakt/avlivning.Men kan tänka mig att de fortfarande gör analyser på äldre djur där det inte har haft pass hela livet och man inte exakt fet vilken typ av medicin dom har fått.

Jodå vist har man gelat med både grisar och kor. Och jag äter inte dem heller. fast det kanske är lite ot frågan handlar väl mer om det finns något djur man inte får sälja osv..

I want to be like the patronsaint of reality.

Hawknestgrove
1/26/12, 2:13 PM
#25

Men jisses, vilken härligt intressant och objektiv tråd detta blev!!! Tusen rosor till er alla, som skriver och vet en hel del. Ni strålar i kapp med vintersolen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gronstedt
1/28/12, 6:10 PM
#26

Fast det där med hästpasset stämmer inte, den enda gång en veterinär vill se det är när vaccinationen ska registreras och jag har ännu aldrig hört talas om någon veterinär som antecknat utskrivning av läkemedel med livstids slaktkarens i passet.

Marsvin önskar jag att fler födde upp! Utmärkta djur som kan leva på marker och växter som inga av våra vanliga betesdjur kan tillgodogöra sig och borde inte vara svårare att maskinrensa än vanliga, beniga höns. Lever de dessutom som naturen har avsett dem avger de marginellt med växthusgaser (liksom för den delen alla köttdjur). Perfekta för att skapa mat från marker som glöms bort!

Hawknestgrove
1/28/12, 6:22 PM
#27

HAlloojsan Gronstedt!Skrattande ja du har onekligen en mycket stark poäng här. Man har ju i alla tider fött upp kanin i syfte att slakta. Nu pratar jag inte om de små dvärgkaninerna, utan de stora raserna. ett ypperligt bra kött. Gnagare. Så egentligen, marsvin vore inte någon skillnad.

Jag sätter gränsen för att äta ett djur vid att djuret själv är köttätare. Plus ok, erkänner, gullighetsfaktor då….

MEn sen har vi till exempel get.Också en  djurart som kan leva på i princip vad som helst. Men ack, personligen så smakar köttet GET…..Så tack, men nej tack till get….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Gronstedt
1/28/12, 6:28 PM
#28

Hej Hawknestgrove! Förlåt att jag varit borta men jag har mått pissuselt ett tag. Nu är det lite bättre. Typ bara uselt. Flört Så jag kommer och går allt efter vad jag orkar med.

Hawknestgrove
1/28/12, 6:29 PM
#29

ingen fara. händer inte så mycket här. Be inte om ursäkt, det behövs inte, du är välkommen när du kommer!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

SannaHolmgren
1/28/12, 8:48 PM
#30

Vilken intressant tråd, superbra inlägg med positiv anda.

Jag har nog inget emot kött från udda djur, har också tänkt gå en skön promenad med mina små hästar till grannens slakteri och väldigt lokala butik när den sorgliga dagen kommer. Så slipper de transport,

Men jag tänker ang om katt och hund och krokodil, att de är ju rovdjur, och jag har svårt att tänka mig uppfödning av rovdjur till livsmedel. Gräsätare liksom passar bättre till mat, tycker jag.

Elshira
1/28/12, 9:36 PM
#31

#26 Ja tyvärr så är det många disktriktsveterinärer som ser mellan fingrarna eller inte ens bryr sig, vissa behöver bara ett namn att skriva på receptet~ Men egentligen ska de alltid skriva i pereparat med livstids karens i passet. Sedan finns det de som är pedanter också som knappt tittar på en häst utan pass.

Enligt EU-regler var det tänkt att man inte skulle få behandla en häst utan pass alls (eller kunna hänvisa till att det  är rätt häst), men de har inte rätt att neka vård till en häst som behöver det heller, så det blir ju lite motvals…

Man kan dock inte lämna en häst utan pass för slakt utan endast för destruktion so det ser ut idag.

Köttdjur tycker jag egentligen endast borde ätas av djur som det finns i överflöd av i naturen. Krokodiler har man ju faktiskt jagtlicens på i florida t.ex då det kryllar av dem. Problemet med djur som äter kött, framför allt i det vilda är väll att de har större risk för att innehålla parasiter från de djuren den ätit.

Hakuna matata!

Gronstedt
1/29/12, 9:58 AM
#32

#30: Som jag förstått det är "matkrokodiler" och -alligatorer sådana som mest äter fisk och det smakar inte alls dumt. Man odlar tydligen krokodiler, för skinnet och köttet. Fast jag kände en gång en person som inte tålde fisk som blev fruktansvärt sjuk efter att ha ätit krokodil, men h*n reagerade även på till exempel kyckling som ätit fiskmjöl.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alligator_farm

Hawknestgrove
1/29/12, 12:55 PM
#33

ja visst blev det en positiv och bra tråd med många bra åsikter och fakta. Det ärsånt som gör en Sajtvärd glad!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Elshira
1/29/12, 11:34 PM
#35

#34 Då kanske du även vill avliva alla rovdjur som bara äter en liten bit av kött och sedan lämnar det (som Lodjur ofta gör), eller utrota korparna som hackar ur kalvars ögon och sedan äter dem levande när de inte ser något?

Eller kanske alla rovdjur som faktiskt börjar äta på sina byten medan de lever istället som vissa andra djur stryper eller dränker sina offer.

Jag ser inget fel i att äta djur som ej lider under sitt liv och som dör en snabb död. Kor som går på lösdrift har det t.ex alldeles utmärkt, de har det säkert bättre än många hästar här i sverige, och många hundar med för den delen. Ungtuppar finns det många som har hönns hemma som gärna säljer med jämna mellanrum som mat, de har haft en trevlig uppväxt.

Likaså djur vi skuter i skogen.

Om man ser till att levnadsvilkoren får de djur man äter är OK, att de inte äter dåliga varor och lika så inte vi människor (det finns både bättre och sämmre vegetariska alternativ). Om inte ett djur i lagården får "lida" så får istället flera människor gära det när man odlar soya t.ex.

Värden är grym, och som det ser ut idag kan vi inte undvika det på något vis utan förändringar och teknologisk utveckling.

Hakuna matata!

Denna kommentar har tagits bort.
SannaHolmgren
1/30/12, 6:46 AM
#37

#37 Har en vän som är superallergisk mot sojaprodukter,  och nötter, men nötkött tål hon, vad ska hon äta istället Flört*hihi

Men förstår din tanke,. Frågan om vad det är vi äter är intressant och man blir medveten om vad man stoppar i sig och sina barn och det är ALLTID bra. Tänk så ofta som "man köper hem för mycket till grillen, det blir över och ibland så har man fått slänga".

Gronstedt
1/30/12, 7:00 AM
#38

#37: Att som du och andra antiköttförespråkare alltid hänvisa till de bisarra avarter där köttdjur föds upp på föda som människor kan tillgodogöra sig direkt är att förskjuta diskussionen från det väsentliga. Själva poängen med köttdjur är att de används för att omvandla för människan icke tillgängling näring till sådan som människan kan tillgodogöra sig.

En förvriden uppfattning om vad man bör äta har gjort att vi utnyttjar beklämmande liten del av de djur vi föder upp. Till och med färs och korv tillverkas ofta av bitar av muskelkött, inte av slamsor, fett och inälvor. Vi äter nästan bara gris (som lever samma typ av livsmedel som människor) och nöt (som föds upp på samma typ av livsmedel som människor, trots att denna spannmålsbaserade diet är lika skadlig för dem som för människor). Detta är en senkommen kulturskada i samhället och invaliderar på intet sätt själva köttätandet. Om vi använde lät djuren äta det de är gjorda för, använde andra köttdjur (smågnagare, fåglar, insekter), som kan leva på sådant som vi inte kan utnyttja och använde större del av varje djur, så skulle man få fram helt andra siffror.

Hawknestgrove
1/30/12, 10:14 AM
#39

Ja, vego eller inte vego, det är ju en debatt där vi aldrig kommer att komma överens helt. JAg respekterar och högaktar de som är helvego, men kräver också förståelse att vissa varken kan eller vill vara det.

Däremot så tar Sanna upp en väldigt brännande fråga. Problemet i vårt välfärdsamhälle, man SLÄNGER fullgod föda, vilket är en fruktansvärd miljöförstöring. Jag tror också, att det är en generationsfråga.

Som vanligt så är det så underbart att få läsa Gronstedts inlägg igen!!!Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

KimE
1/31/12, 1:35 PM
#40

Björnkött måste trikin testas, smaken beror på vad de har ätit bärbjörnar smakar bättre än de som ätit as/rov kraftig smak ska helst rökas. Även häst måste nästan rökas för att det ska vara gott.

Hawknestgrove
1/31/12, 2:34 PM
#41

Ok! Ja björnkött, det blev väl aktuellt  i dagarna nu, när den store hannen blev skjuten.

Just det, vad händer OM det upptäcks att det finns trikiner? Får hela djuret kasseras?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
SannaHolmgren
1/31/12, 2:47 PM
#42

Är det pga trikiner som hantering efter avlivning också måste ske på hygieniskt vis? Barnen ville en gång känna på raggen på en vildsvinssugga som skulle slaktas men de fick inte lov att röra vid den utan handskar.

Hawknestgrove
1/31/12, 2:55 PM
#43

Åh???? är det så smittsamt? Elelr kan det vara nåt annat?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

KimE
1/31/12, 4:48 PM
#44

För hygienisk hantering efter avlivning finns flera skäl man vill inte blanda bakterier från olika djur eller få i smitta utifrån eller bakterier från människor(jag vet inte om trikiner smittar på det viset tror det är mest genom födan).

Hawknestgrove
1/31/12, 4:57 PM
#45

Ok. Se där… man lär sig något nytt varje dag. Men när man slaktar för eget bruk, så är det ju många som kluddar runt på kroppen..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

KimE
1/31/12, 5:02 PM
#46

Det är igentligen inte bra att ha dålig hygien men jag vet ingen som blivit sjuk av hemslaktat kött.

Luktar det mat så är det mat, är man osäker stek en bit lukta och smaka.

Ove555
1/31/12, 5:10 PM
#47

#37 Vet inte hur många vegetabilier det finns som innehåller protein, men skulle tro det är ganska många. Så om din vän är vegeterian eller funderar på att bli det så kan h*n nog hitta vegetabilier som h*n inte är alergisk mot så h*n får tillräckligt med protein.

Här är en länk om vegetabiliskt protein: http://www.greenoption.org/naringslara/protein.html

Det hade räckt med länken men märkte att jag inte kunde radera listan nedan efter att jag kopierat in den här

Och här är en lista på proteinrika vegetabilier:

Produkt

Protein (% av total energi)

Baljväxter (kokta)

ca 26 %

Sojabönor (kokta)

37 %

Tofu

39 %

Nötter och frön

8-17 %

Säd

7-17 %

Bröd

10-15 %

Potatis (kokt)

7%

Elshira
1/31/12, 8:15 PM
#48

Problemet med de flesta proteiner från växtrilet är ju att de inte är fullvrdigt med alla amimosyror.

Hakuna matata!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[peter54]
1/31/12, 9:17 PM
#50

#49 Det finns andra nackdelar med det vegetabiliska proteinkällorna. I och med att i stort sett samtliga kommer ifrån olika baljväxter, är också kaliumhalten mycket hög och om man som exempelvis jag själv inte kan göra mig av med överskottskalium, kan det bli direkt livshotande att äta såna proteiner.

Denna kommentar har tagits bort.
[peter54]
1/31/12, 9:53 PM
#52

#51 Ja det låter rimligt, men för mig är det motsatt, att hälsoskäl ligger bakom varför jag inte kan välja vegetabiliska proteinkällor före animaliska.

Glad

Hawknestgrove
2/1/12, 1:59 PM
#53

Ok, kan vi hålla oss till själva inlägget?  Det finns många som Peter nämner, däribland jag själv som varken kan eller vill köra vegetariskt just på grund av hälsoskäl. Så ni som försöker göra en  antiköttråd av detta, var så snälla och låt bli. Starta gärna en egen tråd om ämnet här inne, det är bara trevligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2/2/12, 11:43 AM
#54

Fått svar nu…

Svar på fråga om man får sälja allt kött i Sverige

Hund och katt är sällskapsdjur och dessa får enligt gällande lagstiftning om så kallade animaliska biprodukter inte i gå in i livsmedelskedjan. Denna lagstiftning ligger under Jordbruksverket,

Visserligen är marsvin ett sällskapsdjur i Sverige, men djurslaget som sådant omfattas av livsmedelslagstiftningen. Livsmedelsverket känner inte till om uppfödning av marsvin för slakt och konsumtion av köttet förekommer i Sverige, men det får ses som mindre troligt. Uppfödning för slakt förekommer dock i flera andra länder inom EU, fr.a. i EU-länder där det finns invandrare från Sydamerika. Kött av marsvin är vanligt att förtära till exempel i Peru.

I de fall uppfödning av marsvin sker för konsumtion som livsmedel ska också andra delar av lagstiftningen vara uppfyllda, t.ex. måste uppfödningsföretaget vara registrerat hos kontrollmyndighet som foderföretagare och kontrolleras av denna myndighet. Lagstiftningen om foder ligger inte under Livsmedelsverket utan under Jordbruksverket. Om uppfödning skulle ske i Sverige, skulle den registrerande och kontrollerande myndigheten vara landets länsstyrelser.

Grävling och räv som har nedlagts som frilevande vilt omfattas av livsmedelslagstiftningen, men för att kött från dessa djurslag ska kunna försäljas till konsumenter, måste köttet dessförinnan ha genomgått veterinära kontroller vid en av Livsmedelsverket godkänd vilthanteringsanläggning (”viltslakteri”). Generellt gäller att köttätande djurslag kan vara bärare av trikiner. Det är därför ett krav i lagstiftningen på att provtagning av sådana djurslag ska ske och att provsvaret visar att köttet är fritt från trikiner. I praktiken är det vildsvin och björn som kontrolleras på detta sätt vid svenska godkända vilthanteringsanläggningar. Under andra världskriget förekom det dock att grävling och räv slaktades upp vid svenska slakterier; i en tid då livsmedelsförsörjningen var knapp. Slakt av räv och grävling förekommer inte alls idag vid svenska vilthanteringsanläggningar.

Rävar som är uppfödda för pälsproduktion får inte gå in i livsmedelskedjan; jfr vad som gäller för sällskapsdjur.

Ormar, krokodiler och andra kräldjur omfattas inte av de särskilda reglerna för animaliska livsmedel, men de allmänna reglerna i livsmedelslagstiftningen gäller. Detta innebär att verksamheter med uppfödning av kräldjur respektive hantering av själva köttet ska vara registrerade hos och kontrolleras av kontrollmyndighet. Det är känt för Livsmedelsverket att uppfödning av krokodiler för livsmedelsändamål sker i Frankrike. Inom EU pågår diskussioner om att införa särskilda regler om kräldjur i den gemensamma lagstiftningen om animaliska livsmedel.

Generellt kan sägas att livsmedelslagstiftningen inte gäller för privatpersoners beredning och konsumtion i det privata hushållet. Detta innebär att en privatperson, t.ex. en jägare kan nedlägga vildsvin för konsumtion i hushållet utan att det har kontrollerats vid en vilthanteringsanläggning. Livsmedelsverket ger dock starka rekommendationer till sådana jägare att själva ta prov och låta undersöka detta vid ett laboratorium.

Med vänlig hälsning

---------------------------------------------------------------------------

Krister Scherling
Senior veterinärinspektör

Kontrollavdelningen
Gränskontroll- och stödenheten

Box 622, 751 26 UPPSALA
Tel. 018-17 55 00 (vx), 018-17 53 77
www.livsmedelsverket.se

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Gronstedt
2/2/12, 4:37 PM
#56

Hur menar du? Vill du uttrycka dina åsikter utan att det blir diskussion? Det blir nog svårt, på ett diskussionsforum Glad.

Hawknestgrove
2/2/12, 4:47 PM
#57

ove555, om du läser mitt inlägg #53, så får du väldigt gärna starta en tråd i det syftet. MEn denna tråd handlar INTE om kött eller inte kött. Var snäll och respektera det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Denna kommentar har tagits bort.
Hawknestgrove
2/2/12, 5:33 PM
#59

Snälla ove, håll dig till ämnet i tråden. Du får jättegärna starta en tråd i det du vill.MEn inte i denna tråd.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Elshira
2/2/12, 6:03 PM
#60

#58 Det är i princip samma regler på alla forum. Man vill inte att det ska gå "off topic", dvs handla om något annat än det som #0 relaterar till.

Vill man göra en ny frågeställning och fortsätta på en diskussion gör man en ny tråd men en passande överskrift. Det tar knappt en minut att skriva något och häntvisa till att diskusionen kom upp i ett inlägg *länkad* och att man önskar diskutera vidare och be om mer specifika reflertioner över det ämnet.

Detta gör man för att trådar inte ska bli onödigt långa (alla har inte datorer som laddar 100 inlägg på ett par tre sekunder), och för att det inte ska bli virrigt då någon kanske vill diskutera frågenställningen i #0 medan andra citerar varandra om vart annat för att diskutera något.

Det blir även lättare för andra att hitta diskusionen om man gör en ny tråd då man ser en annan överskrift, och det blir dessutom lättare att söka och hitta ett ämne.

Det handar inte om att man inte vill diskutera, då hade vi väll ignorerat ditt inlägg? Det handlar om att följa sajtregler och göra det smidigt.

Hakuna matata!

Denna kommentar har tagits bort.
Hawknestgrove
2/2/12, 6:13 PM
#62

Ove, sista chansen nu. Starta en egen tråd om det som ligger dig närmast om hjärtat. Vi diskuterar det som står i #0 här, inget annat.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Elshira
2/2/12, 6:14 PM
#63

#61 Givetvis får man ställa frågor och "flika in" något som man kanske vill säga, det är absolut inte fel.

Men leder det till en diskussion (vilket detta ämne verkar göra då det skrivs flera inlägg om det), så bör man starta ny tråd.

Varför du verkar ha så svårt att acceptera det, och hellre maler på om att du itne får säga vad du vill i den här tråden än att bara skapa en ny tråd, det förstår inte jag. Men det är ditt problem att du väljer att tro vi inte vill diskutera det.

Hakuna matata!

Denna kommentar har tagits bort.
carsbo
2/6/12, 6:02 PM
#65

#23 då är du och jag olika som person då

för jag kan inte äta kykling längre, av två olika anledningar.

en är att jag har sen liten tyckt mycket om höns. och vi har haft egna hela mitt liv. när jag var liten så umgicks jag med dem, gjorde läxor i hönshuset, lät dem ta maskarna ur dyngan som jag skulle plantera blommor i, vårdade deras fötter om de gjort illa sig osv.

sen så hade vi vingpennorna kvar i kyklignen i skolan, ibland en liten bit fjäder på tom.

så jag närapå kräks om ja så tittar på en kyklingklubba, för jag ser djuret, fjädrarna och klon som var där förut men blivit bortslitet.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Upp till toppen
Annons: