Annons:
Etikett22-ute-i-naturen
Läst 13817 ggr
Helena1978
8/15/12, 9:50 PM

Skogsödlor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lyckats ta några bilder av dessa skygga ödlor..

Annons:
Helena1978
8/15/12, 9:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en bild till..

Helena1978
8/15/12, 9:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Denna ödla har lyckats klara livhanken genom att släppa svansen, dock kan man se att en ny utväxt är på gång.

Helena1978
8/15/12, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sista bilden för den här gången.

[deen]
8/15/12, 10:53 PM
#4

Åh, vilka fina bilder! Var trivs de här ödlorna? Vore så roligt att få se en själv!

AnnaGreta
8/15/12, 10:57 PM
#5

Verkligen fina! Ser ödlor då och då här hemma, men de brukar vara så rackarns snabba att jag inte mer än hinner registrera att det var en ödla innan de är borta.

Hawknestgrove
8/16/12, 2:03 PM
#6

De ser så glada ut hela tiden……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[peter54]
8/16/12, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag lyckades få upp en skogsödla på min hand en gång för några år sedan. Jag skulle hämta barnen på dagis och alla barn och fröknar stod samlade runt en stor trälåda där alla uteleksaker förvarades. Mina barn kom springande mot mig och ropade -pappa det är en ödla i vår leklåda.

Jag gick dit och tittade och då såg jag en skogsödla som satt på insidan av lådans brädvägg halvvägs upp från botten. Jag sänkte ner min hand oändligt sakta och satte fingrarna mot väggen precis framför ödlan, som helt sonika klev upp på handen. Fröknarna trodde nog att jag hade någon magisk förmåga.

Här hos oss är skogsödlor extremt ovanliga, men det är dåligt med reptiler över huvudtaget här. Den här skogsödlan fotade jag med analog kamera för 20 år sedan på vår bågskyttebana i Nytorp, Rönninge, 25 km söder om Sthlm.

Hanna
8/16/12, 10:23 PM
#8

Fina! :) Där jag bodde förut satt det nästan alltid 5 skogsödlor på väggen och solade sig :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hawknestgrove
8/16/12, 10:31 PM
#9

De små sandödlorna är väl intet sällsynta i alla fall? vi har gott om dem där jag bor

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hanna
8/16/12, 10:44 PM
#10

#9 Tror faktiskt de är de ovanligaste? :o Men beror ju såklart på miljö. Finns ett grus/sandtag vid oss där det finns en del.

Första ödlan har ju hundvalpsögon Skrattande

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[peter54]
8/16/12, 10:46 PM
#11

#9 Sandödlor kan vara vanliga lokalt, men lokalerna där de finns är ofta ganska små och därmed är de ur utbredningssynpunkt ovanliga. Här finns definitivt inga sandödlor alls och den närmaste lokalen för att hitta dem som jag känner till är i trakterna av Nyköping.

Eftersom sandödlor lägger ägg, är deras nordgräns långt mer söderut än vad skogsödlans är eftersom den föder färdiga ungar. jag har för mig att den nordligaste sandödlelokalen ä i Borlänge, medan skogsödlan finns upp till trädgränsen i Norrbotten.

Helena1978
8/18/12, 6:16 PM
#12

I stugan som ligger sjönära är det gott om ödlor, kanske för att jag byggt upp ett litet stenröse där de kan ligga och sola och snabbt pila undan och gömma sig om någon fara skulle dyka upp.

Dock tror jag tyvärr att Huggormarna som bosatte sig där förra året åt upp de 3 honor jag brukade återse varje år, när de försvann kring Juli-Augusti brukade deras ungar husera runt där istället. Men har inte sett skymten av dem i år tyvärr, ödlorna på bilden är inte vuxna utan ca 10cm i längd.

Kan lova att det krävs tålamod, och en massa smygande för att lyckas ta bilder av dessa skygga ödlor, dock är det ju ett stort plus att veta var de håller hus.

Skulle gärna vilja se lite sandödlor oxåGlad

[peter54]
8/18/12, 7:42 PM
#13

#12 Huggormar äter enbart varmblodiga djur, sork och möss, i undantagsfall fågelungar om de skulle stöta på några. Således rör de inte ödlorna. De som i första hand tar ödlor är katter och kråkfåglar.

Glad

Annons:
texasmamma
8/19/12, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Är detta också ödlor?

ca 5 cm lång

texasmamma
8/19/12, 6:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En man som passerade när jag tog bilderna sa att det är vattensalamander

texasmamma
8/19/12, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hittade ett helt gäng nere på bryggan vid träsket

Hanna
8/19/12, 7:10 PM
#17

#14 Japp, ödlor :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[peter54]
8/19/12, 7:39 PM
#18

#14 Ja det är skogsödlor alltihop. Salamandrar lever i fuktig miljö och skulle torka ihjäl rätt snabbt om de låg framme på det där viset. Ödlor är fjällbärande reptiler, medan salamandrar är stjärtgroddjur med tunn fuktig hud.

texasmamma
8/20/12, 11:58 AM
#19

Ok! Tack båda två. Tur att den här sidan finns med all den samlade kunskapen…

[Norpan88]
8/23/12, 7:43 AM
#20

Fina bilder! Kul att se!

Annons:
Hawknestgrove
8/23/12, 6:07 PM
#21

ja jag är så glad åt alla snälla och kunniga  besökare här!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
8/25/12, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Vi har jobbat med ved hela dagen, hämtat 3 fulla släpkärror och travat in i vedboden. Vi så 2 skogsödlor i vedhögen och jag hann fota den ena. Liten rackare, årets kull och det ser ut som om den misslyckats lite med sista hudömsningen.

SannaHolmgren
8/25/12, 9:56 PM
#23

Svansen i ett korvskinn. Här finns det en hel el skogsödlor. De är vanliga och finns i olika miljöer så jag antar det är så.  De sitter ofta och solar sig på stenar o dyl. Salamandrar fångade jag o kusinen i en liten damm bakom deras verkstad när vi var små.

Hanna
8/27/12, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Hittade denna som jag fotograferade för ca 4 år sedan :) (Oredigerad)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Fridaaaa
8/28/12, 10:38 AM
#25

Våran ena katt släper in såna var sommar :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hawknestgrove
9/2/12, 2:30 PM
#26

ja tyvärr så verkar de stå högt på katters delikatesslista. det är bara det att de kräks upp dem rätt fort… Huuuuvaaa

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Fridaaaa
9/2/12, 3:07 PM
#27

#26 Min äter inte dem, bara leker :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Hawknestgrove
9/5/12, 7:40 PM
#28

elakingar…..Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Fridaaaa
9/5/12, 7:42 PM
#29

#28 Katter är som dem är. Det är det som gör dem så charmiga? hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hawknestgrove
9/6/12, 9:03 PM
#30

ja  visst, har ju fyra elakingar själv som jag älskar

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Fridaaaa
9/6/12, 9:10 PM
#31

#30 och jag har 2 hehe :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kimji
9/8/12, 3:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Denna hittade jag utanför Pajala i somras. Var nedkyld och lät sig plockas upp utan protest. Ovanligt fin teckning tycker jag.

Hawknestgrove
9/9/12, 4:29 PM
#33

så fin…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Farwuq
7/5/14, 8:05 PM
#34

Fina ödlor. Vi har ödlor på vår koloni. De är små rackare, små mörka kanske fyra centimeter långa och några lite större som är spräckliga. Jag ser dem när jag jagar mördarsniglar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[mommo 12]
7/19/14, 10:16 PM
#35

Brukar det gå att ta upp dem så ?

[peter54]
7/20/14, 12:30 AM
#36

Katter är för jäkliga på ödlorna, men samtidigt är de ofta ganska lättlurade och kommer med ödlesvansen som sprattlar mest.

#35 Om man har såpass tålamod att man klarar av att flytta handen 10 cm per minut eller så, alltså så sakta att ödlan inte uppfattar rörelsen, går det att närma sig ödlan med handen. Är det då dessutom ganska svalt ute, kommer ödlan att känna att handen är varmare och själv klättra upp på den.

Jag har lyckats med detta ett antal gånger, bland annat en gång på våra barns dagis när barnen var små. Det fanns en skogsödla i deras stora låda för utomhusleksaker och jag plockade upp ödlan så framför alla barnen och fröknarna.

[mommo 12]
7/20/14, 3:26 PM
#37

#36 haha, blev dom snopna då

Upp till toppen
Annons: