Annons:
Etikett21-jakt
Läst 4362 ggr
Hawknestgrove
2012-10-11 17:03

Hur går älgjakten?

Som bekant så startade den ju i södra Sverige i måndags. Ni som har lust, kan väl tala om vad ni fått? Vi har inte ens börjat ännu. Vi har tilldelning på 2 vuxna och tre kalvar sammanlagt. Vi börjar inte förrän onsdag nästa vecka.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
KimE
2012-10-11 19:26
#1

Vi började i september sköt hela tilldelningen 7vuxna första veckan vi jagar på extratilldelning nu.

Martin
2012-10-12 12:49
#2

mvh Martin

Hawknestgrove
2012-10-12 20:20
#3

Tack för infot… ja märkligt där har det ju alltid varit gott om älg…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

morgan
2012-10-20 08:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej på er det är inte ofta jag är här inne och hälsa på,men jag ser att ni skriver om älg jakten som jag inte tycker om,men jag vet att man måste minska ner älg stammen,för att få en balans i vår natur det är ok för mej. Men vad jag tänker på hur många djur är det som stressas ihjäl när dom blir jagade på det här sättet,jag tänker på alla dom som blir på skörda och människor som blir skadade tack vare er som jagar dom här djuren,jag såg här om dagen en älg som var jagade och sprang ut på vägen,och där den blev skjuten och det var igen rolig syn för en djur vän att se. Men jag vill ändå ge er beröm för att ni kan göra det här,och jag tror inte heller djuren lider av det heller,och det är jag glad för så vad jag menar så behövs ni Tack

[TheoA]
2012-10-20 11:38
#5

#4 Nej, jag förstår inte vad du menar. Vadå jagade? Jägarna springer ju inte direkt efter dem för att skjuta. Det vanligaste är väl mer att man sitter på ett pass och väntar på att djuret ska komma ut. Ibland så har man också hundar eller drivare som går för att driva ut djuren från skogen. Djuren blir nog inte mycket räddare vi jakt än när de stöter på svampplockare t.ex.

Vi jagar nästan alltid utan hund och drivare. (har vi hund med är det labradorer som inte kan springa särskilt fort) Vi kör mer på att vi går ut och sätter oss och väntar, eller smyger ut där ett djur står. Vi håller inte inte heller på med hobbyjakt, utan skyddsjakt för att inte ha så mycket skadedjur (dvs. vildsvin, älg, hjort) på vårat spannmål och gräs.

Martin
2012-10-20 15:21
#6

Det är väl ganska allmänt känt att viltolyckor händer mest när djurvärld i rörelse. Dvs skymning och gryning samt på våren när fjolårsungar stöts bort och skall hitta nya marker samt under hösten när det är mer folk i skogen (bär- och svampplockare, jägare osv). På ställen med stora orienteringstävlingar sätter det såklart fart på djuren liksom novemberkåsan gör. Det finns ju många jaktformer där den du beskriver att ni sysslar med nog inte stressar djuret från på samma sätt som den där jämtarna nosar rätt på och försöker få älgen till stånd så jägare kan smyga fram och skjuta. Jag inbillar mig i alla fall av att älgen blir stressad av hundens skall. Annars borde den inte gå undan alls, oh drygt den kanske inte heller? Jag är alltså för jakt, så hoppas inte mitt inlägg tad som negativt mot jägare.

mvh Martin

Annons:
Hawknestgrove
2012-10-20 18:09
#7

ja, ingen jagar älg bokstavligen. Vi jagar oftast utan hund,trots att vi har en jämte. MEn vi gillar inte stånd. Då kan det sluta med att man får hämta hunden i nästa kyrksocken. och tack och lov, så lessnar hon rätt snabbt, för man får ju inte ens gå in och hämta sin hund på grannens mark. Sen är nog djurfabrikerna tusen gånger värre än vilken jakt som helst. Se på kyckling, gris och kofabrikerna. Vi har väl sett hur det går till där. Ska man äta kött, så ska det komma från ett djur som har haft ett gott liv och en god död. Vilket viltkött fyller upp båda de kriterierna på.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

morgan
2012-10-20 19:52
#8

Hej jag läste lite vad ni svarade på det här,och jag linser nu att det här var fel av mej att skriva om,så jag ber om ursäkt ska aldrig kometerna sodan här inlägg mer,men det jag skrev var inte någon kritik till er,men nu vet jag vad man inte ska skriva om mer på den här sajten Tack

Jofiel
2012-10-20 20:23
#9

som svar på frågan hur går älgjakten?

Här i ett jaktlag i  mörkaste småland har vi tilldelning 2 vuxna och fria kalvar och det har blivit 2 vuxna och 2 kalvar.

Så nu är frysen full hos oss Skrattande

[TheoA]
2012-10-20 20:40
#10

Glömde oxå att svara på det. Vi har inte skjutit någon älg, men har tilldelning en vuxen och en kalv. Här (sörmland) kostar 1200 kr att skjuta en vuxen älg. Men Stockholmare som har lekstugor här ute har nog inga problem att betala den summan. :/

KimE
2012-10-20 22:52
#11

Här kostar det 300kr i fällavgift köttvärdet är ca 7000kr.

Hawknestgrove
2012-10-23 12:15
#12

ja vi har inget fått ännu, Den dagen laget var ute, så spöregnade det, så det var ingen hit. Nu ska gänget ut på torsdag igen. Men det brådskar inte. Fällavgiften här är 800 för vuxen och 100 för kalv.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[peter54]
2012-10-25 09:06
#13

Här har laget hittills skjutit 3, en tjur, en kviga och en kalv. Vi har en vuxen kvar och så många kalvar vi väljer att ta ut (fri kalvavskjutning).

Förra året blev det 4 kalvar, men det berodde på att en älgko blev påkörd innan jakten och vi blev tvungna att leta reda på hennes kalvar och skjuta dem.

Oftast blir det 2 kalvar skjutna, någon gång 3 om det finns många kalvförande kor. Vanligen försöker vi ta kalv för kor som går med dubbla, eftersom en sån ko har det tyngre och kalvarna som måste dela har sämre förutsättningar att växa sig stora så att de klarar vintern. Kor med en kalv lämnas ifred om det finns kor med två kalvar.

Älgar brukar inte bli stressade under jakten i större utsträckning än annars. Älgpåkörningar är inte vanligast under jakt, utan under senare delen av våren när kon stöter bort sin fjolårskalv.

I vårt lag använder vi hundförare med hund som oftast går kopplad. De söker upp och stöter älgarna som förhoppningsvis rör sig ut mot passkyttarna, men ibland går de i motsatt riktning och då är det bara att börja om från början.

Fällavgifterna har höjts rejält här, 900 kr för vuxen och 300 för kalv.

Annons:
Martin
2012-10-25 11:43
#14

#13 Statistik är ju förvisso vad det är, man kan använda den precis hur man vill. Vrida och vända. Gissningsvis finns det ju t.ex. fler älgar dagen innan älgjakten börjar än några månader senare och därmed också större risk för älgolyckor osv. Ändå är det ganska stora skillnader i hur det ser ut.

December och januari har 2010-2011 haft i särklass flest olyckor. Januari i år ligger som näst högsta månaden (september högst i år, oktober-december av förklarliga skäl inte redovisade än).

Mars-juli ligger för samma år (inkl 2012) lågt, ofta på runt hälften av det ligger många andra månader (runt 150-300 mot 400-800 många andra månader) för att öka från juli/augusti (viss överlappning juli, ingen entydig tredn).

Tre år är såklart inget som är statistiskt säkerställt, men eftersom att vi ändå pratar om ett antal tusen olyckor varje år så är det i alla fall en indikation.

Jag säger inte att det har med jakten att göra. Under samma tid är det ju varmare och säkert mer folk i skogen och på hösten kommer svamp- och bärplockare i de regioner det förekommer.

Men det är den tiden, som har en högre andel olyckor än den tid då det inte förekommer jakt.

Att december och januari ligger högt beror troligen på att det oftast är som snörikast då och att älgar (liksom mycket annat vilt) väljer att gå där det är mindre snö, kanske vägar/järnvägar (sistnämnda är ett visst antagande med stöd av en vän i Västmanland som är jägare och nattjobbare, och som ofta berättar om möten med djur på plogade vägar mellan höga snövallar.

Källa för statistiken: Viltolycka.se

mvh Martin

[peter54]
2012-10-25 12:34
#15

#14 Mycket spelar in när det gäller varför älgpåkörningar sker oftare ibland och mer sällan vid andra tidpunkter. Statistiken är ofta blind för orsakerna. Små detaljer som exempelvis var och när avverkning av sly efter vägar och diken sker kan vara orsak till ökad påkörningsfrekvens.

Under vintern, när det är svårt att hitta mat, särskilt under den senare delen av vintern och i slutet av densamma, kan det bästa betet för älgar vara där vi tar bort träd efter vägarna för att öka sikten. Varje gång detta sker här, att asp och björk kapats för att bredda synfältet utefter vägarna, har jag ofta sett älg där.

För omkring 30 år sedan visade det sig att krockar med älg ökade i ett område sedan man skjutit bort alla älgar där. Slutsatsen var att de nya älgar som vandrade in utifrån inte hade samma erfarenhet av vägar och bilar och därför blev konsekvensen fler olyckor.

Den konsekvensen hade man inte alls räknat med, utan avsikten hade varit att helt enkelt minska på antalet älgar i ett viltolycksdrabbat område.

Snödjupet är som du nämner också en faktor som spelar in. Sedan vill jag påstå att kanske så många som hälften av alla älgolyckor i trafiken skulle kunna undvikas genom lägre hastighet och bättre avsyning av vägrenar och dikeskanter under körning genom skog, särskilt i dåligt ljus.

Väg 272 som är "vår" landsväg, går till stora delar genom skog med bra älgbete och där sker många älgpåkörningar varje år. Vägsträckan genom skogen, kanske 20 km har fartgräns 70 km/tim, men jag har knappast någonsin sett någon köra lagligt där, de flesta håller 90-100, en del håller ännu högre hastighet.

Ett bra tips om man kör i mörker, är att hålla utkik i vägens närområde efter blå ögonreflexer. Älgarnas ögon reflekterar ljus på samma sätt som vanliga kossors ögon gör, med en klar blå reflex. Ser man en sån är det läge att bromsa in ordentligt, för då är sannolikt en älg på gång att ta sig över vägen.

Jag har klarat många potentiella olyckstillfällen genom att spana efter den där blå ögonreflexen när jag kört genom skogen i mörker.

Martin
2012-10-25 18:40
#16

Jo, såklart är hastigheten en viktig faktor när det gäller olyckor. I Malmö där jag bor är folk vansinnga nu för att man klubbat igenom ett lagförslagom 40 km/h i hela Malmö, några fd 70-sträckor i utkanterna blir 60. Bortsett från såklart 30-sträckorna, som behåller 30. Skulle tro att det är första staden i Sverige som inför så låg hastighet rakt igenom, men man har haft ett tvåårsprojekt och olyckor med dödsfall och allvarliga skador har drastiskt minskat.

Jag möter själv rätt mycket viltolyckor i mitt jobb men mest rådjur. såklart kommer man aldrig komma ner i noll viltolyckor, eller andra olycker för den delen. Det är väl bra med en nollvision, men den är inte på något sätt realistisk.

Och som sagt, med statistik kan man säga mycket så jag påstår som sagt inte att olyckorna den tiden har med jakten att göra. Det är bara antaganden jag gjort utifrån den info/erfarenhet jag har - att det är lite mer olyckor pga att viltet rör sig mer. Det säger de vänner jag har som jagar och det berättar de varningsskyltar för vilt pga jakt som sitter i områdena jag vistas. Men jag har å andra sidan aldrig varit på en viltolycka pga jakt, däremot på många andra viltolyckor.

Kanske kan det variera i olika delar av landet, beroende på täthet av vägnät och vilt?

I Alaska har man en stratagei, eller i alla fall i den delen mina föräldrar åkte för några år sedan. Där var det ingen hög växtlighet på 20 meter någon sida av vägarna. Och i princip inga viltolyckor alls, trots hög vilttätthet.

mvh Martin

[peter54]
2012-10-25 19:21
#17

Det finns ju sätt att åtminstone öka säkerheten för både vilt och bilister, men det är dyrt. Ett sätt är att placera alla större vägar högt och ha tunnlar under vägarna för vilt. Det finns också exempel på att man byggt broar över vägar för viltet.

Då är det säkert billigare med en växtfri zon på 20-30 meter vid sidan av vägarna.

Viltolyckor pga jakt är nog inte så vanligt här där vägnätet är förhållandevis glest ändå, det är nog mer av den varan söderöver. Vilttätheten är också högre ju längre söderut man kommer och det spelar säkert också en roll i statistiken.

Många som inte jagar tror att om man vill jaga älg så ska man åka till Norrbotten eller Lappland, men populationstätheten är alltid större ju längre söderut man kommer, åtminstone om man tittar på arter som älg som finns spridd över i stort sett hela landet.

[sakring]
2012-10-25 22:31
#18

I Blekinge har man problem med älgsjuka. 20-30 älgar har påträffats döda eller svårt sjuka. Man vet inte vad detta beror på. SVA har flyttat hit ett mobilt lab för att undersöka de älgar som jägarna skjuter. Det är mestadels älgar som man anser mår dåligt som ska skjutas.

[peter54]
2012-10-26 08:07
#19

#18 Det kanske är ett nytt utbrott av den så kallade "Älvsborgssjukan" som slog till i sydvästra delen av landet för runt 30 år sedan. Då visade det sig vara kopparbrist har jag för mig, som ledde till försämrat upptag av mineraler och spårämnen. Älgarna svalt med full mage.

Sedan finns hjärnhinnemasken. I områden med täta populationer av dovvilt och/eller kronvilt, kan älgarna bli sjuka och dö. Parasiten dödar älg, men övrigt hjortvilt kan vara bärare utan att påverkas av den.

[sakring]
2012-10-26 19:45
#20

Hörde ni att de precis sa på Rapport att de funnit älgar med samma symptom i Stockholmstrakten. De tror att de rör sig om brist på ett b-vitamin, tiamin. Tidigare har detta drabbat sjöfåglar.

Annons:
[peter54]
2012-10-26 22:29
#21

#20 Jag såg det också. Säkert handlar det om något miljögift som hindrar upptag av tiamin, för kosten har knappast förändrats.

[Doglovers]
2012-10-28 11:34
#22

Här har vi några älgar kvar. I år har vi även fått 2 bonusälgar som inte dras av. En som blev påkörd veckan innan jakten och som knäckte bäckenet men för övrigt inte slog sönder något. Sen en stor tjur med 14 taggar som hade en stångskada på ryggraden och rasade på vår mark.

Jag läste någonstans att älgolyckorna har ökat då det var så pass mycket snö ett par år att dom gick ut på vägarna för att spara energi när dom skulle leta föda.

Viltköttet är ju både klimatsmart, ekologiskt, miljövänligt och oftast närodlat. Ekologiskt här i alla fall då dom går och betar på våra ekologiska odlingar Flört

Vi använder ställande (norrbottenspets) när vi jagar älg i mån det går och vi vågar släppa. Hunden släpper om älger sticker iväg. Vi har haft en del ovälkommet besök i skogen så då bandar vi i stället. Jag tycker inte älgarna sett speciellt stressade ut när dom blivit ställda. Mest irriterade. Okey, det är väl också en form av stress.

Förra året kom en älg in skolgården där jag jobbar. Direkt så började ett par av damerna tala om att nu var det älgjakt och alla jägare stressar djuren och skrämmer ut dom från skogen och denna lilla kalv har nu skrämts bort från sin mamma. Det här hände en vecka innan jakten började. Den lilla älgkalven var en fjolårs tjur. Men man får ta hänsyn till att dom inte kanske vet lika mycket om djuren i skogen som vi här på sajten. Jag försökte lite snyggt förklara men det var ingen som ville lyssna på det öratGlad

Hawknestgrove
2012-10-28 13:18
#23

Toppetråd detta. Ok vi har bara fått en kalv ännu. Men vi har ingen brådska.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: