Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 12484 ggr
Lamina
5/20/13, 1:04 PM

Skadad skata, vad göra?

Jag bor i ett väldigt naturnära område med mycket vildliv, och en hel del katter. För några dagar sen, kanske en vecka, upptäckte jag att en av skatorna som bor här utanför hade skadat ena vingen och inte kan flyga. Jag misstänker att det är någon katt som varit på den. Men jag lät det vara då jag antog att katten eller räven eller nått skulle avsluta den stackarens lidande inom kort. Men nu har den som sagt var hoppat runt här ute ett tag, och jag tycker så fruktansvärt synd om den! Ta in den kan jag ju inte göra. Det är ju olagligt, och jag vet inte ens vad jag skulle göra med den. Jag har försökt komma nära den/fånga den för att se hur skadad den är, men den är en jäkel på att klättra i buskar och träd! Så vad kan jag göra för att hjälpa den stackaren? Klarar inte av att se den hoppa runt där ute varje gång jag går ut.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
farido13
5/20/13, 2:32 PM
#1

ring djurvårdare eller så frågar du en granne om dom har nr tilldjurvårdare.

Hawknestgrove
5/24/13, 3:51 PM
#2

Ja är det en frisk skata, så är i alla fall katten oskyldig. Det där gamla talesättet att klarar du att strö salt på en skatas stjärt, så klarar du att fånga den, stämmer rätt bra. Så katten klarar inte en frisk vuxen skata, de är för snabba.

 Här är länkar  man får fram, om man googlar på  skadade vilda djur… 

http://www.google.se/webhp?source=search_app#gs_rn=14&gs_ri=psy-ab&pq=djurv%C3%A5rdare&cp=11&gs_id=2i&xhr=t&q=skadade+vilda+djur&es_nrs=true&pf=p&sclient=psy-ab&oq=skadade+vil&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.47008514,d.bGE&fp=97250cf07af31fe3&biw=1920&bih=947

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Kimji
5/29/13, 8:23 AM
#3

En skata med en skadad vinge kan mycket väl klara sig ändå. Kan inte du fånga den så är den ju bevisligen vid god vigör. Min mormor hade en skata med bruten vinge som häckade i hennes trädgård, den hade partner, fick många kullar och levde många bra år trots sitt handikapp. Dom är smarta och anpassningsbara.

Men det skadar ju inte att kontakta en viltrehabiliterare (alltså inte en djurvårdare, det är något annat). Här finns en förteckning över var de finns http://www.kfv-riks.se/. Listan är dock inte uppdaterad så hittar du ingen där du bor kan höra med polisen om de känner till någon i området. Deras infonummer är 11414.

Lamina
5/29/13, 11:37 AM
#4

Jag reste bort några dagar, och hade inte koll på skatan. Sen kom jag ihem i Lördags och såg en skatvinge i trädgården. Eftersom jag inte kunde se skymten av den skadade skatan antog jag att det var den… Men så igår fick jag äntligen syn på den! Den såg ut att må bättre, så jag sprang emot den för att se vad som hände. Och den flög! Inte så bra iofs, men den flög iaf. Så vart kommer skatvingen ifrån? Tyvärr verkar det vara den skadade skatans partner som har fått sätta livet till. Konstigt egentligen, för dom var aldrig mer än några meter ifrån varandra. Som rovdjur hade jag ju gått efter den skadade… Men men… Vila i frid lilla skata. :'(

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Upp till toppen
Annons: