Annons:
Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 2030 ggr
Lyan
2013-06-24 08:24

Ekoxe mitt i stan

Hittade precis en ekoxe på väggen till "mitt" parkeringshus. Ska jag låta honom sitta där (det är en hane på 7cm, skitläskig!) eller behöver han hjälp till skogen, som är ca 1km bort?

Har aldrig sett en ekoxe i verkligheten innan!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
TinaNordberg
2013-06-24 09:48
#1

Vilken stad handlar det om?

Jag tror det bästa är att låta den vara det kanske finns någon ek på närmare håll?

De är inte beroende av just skog ,det kan vara öppen mark med ek.

Har du bild på den?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Lyan
2013-06-24 10:02
#2

Sölvesborg. Mitt i centrum typ.

Ingen ek direkt i närheten vad jag kan komma på, bara prydnadsträd.

Har mobilbild men måste lägga in den i datorn först

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
2013-06-24 14:17
#3

Lillebrorsan var och hälsade på så han tog med sig den och ska släppa den vid närmaste ek :-) Han verkade inte så pigg lille baggen :-(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

TinaNordberg
2013-06-24 22:21
#4

Den hade kanske redan gjort sitt här på jorden. Läs här , hämtat från Wikipedia:

Det tar cirka fem år för larven att utvecklas, men som fullvuxen lever ekoxen bara några veckor, från midsommar och framåt. Imagostadiet inleds i mitten av juni och ekoxarna kan då ses flyga i skymningen högt uppe i trädkronorna, med kroppen i 45 graders vinkel[2]. Svärmningen äger rum ljumma kvällar runt midsommar. Hanen dör efter parningen och honan dör efter äggläggningen i slutet på sommaren.

Larven lever främst i stubbar (som kan bli helt uppätna) och döda rotdelar av ek, men även i sågspånsved av bland annat björk, bok och hassel. Som fullvuxen livnär den sig på sav från gamla ekar.

De stora överkäkarna används när hanarna konkurrerar om honorna i parningstider, genom att två hanar mäter sina krafter tills den svagare hanen ger upp. Den starkare hanen visar upp sig för honan och därefter sker parningen.

Skalbaggen gynnas av värme och solbelysta ekar. Ett naturligt hot utgörs av vildsvin som gärna äter larverna.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Hawknestgrove
2013-07-09 19:47
#5

JA hur som helst, så var det snällt att släppa den borta från en parkeringsplats, så den slapp bli ihjälkörd

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: