Annons:
Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 2202 ggr
Sehvrin
11/22/13, 10:21 PM

Örnmatning i Store Mosse nationalpark

Nu har vinterutfodring av kungs- och havsörn i Store Mosse nationalpark startat igen. Vilka som besöker matplatsen kan man se live då det finns en webbkamera på platsen: http://www.webbkameror.se/djurkameror/storemosse/storemosse_2_640.php Jag brukar titta till den lite då och då och har främst sett korpar, skator och kråkor. Men jag har även sett en örn (tror det var havsörn), en duvhök (brukar komma när det skymmer) och en talgoxe. Jag tycker dock att korparna och skatorna är roligast att se. Har ni varit inne och tittat? Har ni sett nåt spännande?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Martin
11/23/13, 12:01 PM
#1

Tack för tipset, såg kungs- och havsörn förra sässongen men har inte varit inne denna säsongen förrän nu. Ett 10-tal korpar och en skata :)

mvh Martin

Anders 50
11/24/13, 7:40 PM
#2

Jag har haft förmånen att följa en häckning av Kungsörn, och märkning av ungen, en bit från nationalparken. Ser örnarna, inte ungen,  rätt så ofta.

Havsörnarna från nationalparken syns inte så ofta här nu.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Sehvrin
11/27/13, 8:48 PM
#3

#2 Trevligt 🙂 Jag såg ett häckande kungsörnspar i våras och det skulle kunna vara det paret du följt om det handlade om en häckning på en annan mosse i närheten? Vad jag vet har inte Jönköpings län så många häckande kungsörnspar så det är väl ganska stor sannolikhet.

Nu har jag sett ett par till arter vid örnresturangen: kaja och nötskrika. Inga sensationer, men det är kul att se att det är fler arter som utnyttjar den.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
11/27/13, 9:50 PM
#4

#3 Var du vid boet då? Eftersom du vet att de häckade?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Sehvrin
11/28/13, 7:32 PM
#5

#4 Jag var inte direkt vid boet, men jag var på mossen tillsammans med en som visste om att de häckade där. Dock betedde de sig inte som  häckande örnar (enligt mitt sällskap som kunde örnar), men det kan ju ha berott på att de hade kråkor som trackade dem lite. I vilket fall som helst blev vi glada när vi hörde att de hade en lyckad häckning 🙂

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
11/28/13, 7:48 PM
#6

#5 Kanske det var er som jag höll koll på då? 😃 Det fanns en del mystiska individer där som visade lite väl stort intresse för platsen där de häckade.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Upp till toppen
Annons: