Annons:
Etikettrovdjur
Läst 1561 ggr
moondancer
11/27/13, 3:50 PM

Misstag kan leda till konflikt om lodjur

Regeringens mål på att det ska finnas minst 700-1 000 lodjur för att stammen långsiktigt ska må bra kan vara för lågt satt. Enligt Artdatabanken, som bedömer hotade arter, bygger siffran 700  på en missuppfattning av siffror från deras egna forskare.  Mer info på sverigesradio.se

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
11/28/13, 7:57 PM
#1

Argumentet att två utredningar har använt ett material som enligt källan är felaktigt är inte ett bra argument. Jag hoppas att något (EU) kommer få till en ändring.

Att sedan politiker utan sakkunskap ska sitta och bestämma vad som är lägsta nivå för gynnsam bevarandestatus tycker jag är helt galet. Det borde vara experter som gör den bedömningen med möjlighet att revidera sina siffror (både uppåt och neråt) beroende på hur stammarna utvecklas.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
11/29/13, 7:31 PM
#2

Experterna på hur höga viltstammarna finns bland de som vistas i naturen och då menar jag i huvudsak jägarna. Inte bland de som sitter bakom ett skrivbord, eller sådana forskare som framträdde i TV programmet Mitt i naturen igår och sa att det nyligen födda rå-kidet som låg dött med en tung GPS-sändare om halsen, var dödat av en räv.

Men oftast blir de inte trodda av myndigheter och allmänheten då de anses ljuga för att t.ex. Lon är en konkurrent om viltet.

Vet inte om ni känner till att jägarna (utbildade sådana) i varje jaktvårdskrets varje vinter vid lämplig spårsnö inventerar förekomsten av Lodjur.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Martin
11/29/13, 7:44 PM
#3

#2 Och hur många rovdjur finns det då, enligt dig (om du är jägare) eller de experter du känner (om du känner några)?

Jag känner flera jägare, ingen av dem vet. De flesta av dem jagar förvisso bara i vargmarker och inte lo- och björnmarker så det är väl för mycket begärt att de (även om de är jägare och enligt dig experter) skall veta hur djurantalet är i marker man inte vistas i.

mvh Martin

Anders 50
11/30/13, 9:29 AM
#4

#3 Jodå, jag är jägare. Är man inte alltid det om man har en "fel" åsikt i rovdjursfrågan? 😉 Men hur många rovdjur exakt det finns vet jag inte, mer än att det lokalt finns alldeles för många.

Men varifrån tror du att "experterna" får sina uppgifter om hur stora viltstammarna är?

För övrigt så tycker jag inte nåt särskilt om lodjursstammen mer än att de lokalt är för många, och då ska stammen regleras genom jakt d.v.s. högre tilldelning.

Sen kan man ju diskutera om man ska föda rovdjur eller människor med överskottet av vårt vilt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Martin
11/30/13, 10:45 AM
#5

#4 Jag raljerade ju lite, precis som jag tror att du gjorde. Det lät lite på dig som att jägare är de riktiga experterna, och de som jobbar på Naturvårdsverket osv är låtsasexperter. Utan att veta (känner ingen på Naturvårdsverket och inget av de jägare jag känner jobbar där) så tror jag att en del jägare jobbare på Naturvårdsverket, eller om man så vill, en del av de anställda på Naturvårdsverket är jägare. Frågan är ju då vad de är, utifrån ditt tidigare resonemang (och mitt) :)

Jag är övertygad om att inventeringar görs genom spårning, både av folk med och utan jägarexamen. Det görs också (vet inte hur frevkvent) genom analyser och insamling av spillning samt såklart av observationer. Där är jag övertygad om att det finns sätt för jägare att rapportera in (det är ju trots allt 2013 och tekniken är ganska långt framskriden), precis som det finns för svampplockare och andra som vistas i skogen.

Jag är själv av uppfattningen, utifrån vad jag hör från bekanta i rovdjursområden att det lokalt finns alldeles för mycket björn. Varg har jag ingen uppfattning om och inte heller om lodjur. Ser vi utanför rovdjursfrågan så finns det lokalt också alldeles för mycket vildsvin, och på ett par ställe för mycket räv. Utifrån vad jag känner till, nu är det främst Skåne jag känner till men har en del vänner i björntrakter.

Jag har vidare inte sagt att du har fel åsikt i rovdjursfrågan. Jag är själv inte jägare och vill ändå inte ha rovdjur i tusentals i hela landet (hoppas du inte satte kaffet i halsen nu när jag skrev en så konstig åsikt, för alla  som inte är jägare vill väl ha några 10-tusen björnar och vargar - eller)?

Det jag syftade på tidigare var att tjuvjakt sker inte bara på rödlistade arter i Afrika och andra ställen långt från oss. Den sker - enligt vissa i ganska omfattande skala och enligt andra i mindre skala - även här hemma. Jag tror att tjuvjakten har ganska stora mörkertal. Och jag är övertygad om att det inte är rovdjur som tjuvjagas mest, även om jag är säker på att det skjuts ett och annat rovdjur som aldrig rapporteras in.

mvh Martin

KimE
12/2/13, 8:41 PM
#6

Rovdjurs stammarna/eller inventeringarna har växlat i kvalitet. Då det varit dålig spårsnö har man antagit att lodjurs stammen minskat. Då inventerarna mest har hållt koll på varg har ocskå lo stammen minskat. Tjuvjakt har generellt minskat sedan 70-80t men pga rovdjurpoliken riskerar den att öka igen då förtroendet för samhälle och stat minskar i glesbyggden.

Annons:
[Chano]1
12/2/13, 9:30 PM
#7

Ha ha…ja …hotet om att tjuvjakten har alltid varit ett vapen.
Har än inte efter så många hot år efter år blivit sanning:)
Men för fan…gå for it. Skyll dock inte på någon annan grupp.

Med vänlig hälsning/-Anders (själv inte helt gedigen lagföljare)

Dock lever samman med rovdjuren, renar, älgar, och resten av naturhelvetet.

Med vänlig hälsning/-Anders

Upp till toppen
Annons: