Annons:
Etikett03-skogen
Läst 2029 ggr
[Glitterregn]
2014-01-28 09:56

Vad händer om för många brukar skogen?

Hejsan! Jag håller på med ett skolarbete om Sveriges skogar. Sista punkten ska handla om vad som händer om för många brukar skogen. Jag kan inte hitta tillräckligt med information om detta. Skulle någon här kunna hjälpa mig?

Annons:
KimE
2014-01-28 10:51
#1

Om du menar träden så är det markägaren som brukar skogen. Brukandet styrs av markens produktionsförmåga samt delvis priser och andra skogliga värden som naturmiljövärden, rekreation, jakt, bär mm.

Halvdansken
2014-02-03 17:38
#2

Definiera "brukar". Det kan betyda olika saker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Glitterregn]
2014-02-04 08:04
#3

Jag kanske var lite otydlig. Vad händer om nästan all skog huggs ned och vilka konsekvenser får naturen av det?

KimE
2014-02-04 09:28
#4

Teoretiskt sett skulle det om man släppte en massa djur på bete på den kala marken bli ett hedlandskap som skottland eller irland. Men i sverige har vi aldrig haft så mycket skog som nu.

Kimji
2014-02-04 12:43
#5

#3 Det är i stort sett där vi är idag. Och konsekvenserna är tydliga i form av förlust av t.ex. biologisk mångfald, stora mängder skogsberoende arter som är utrotningshotade och gifter som läcker ut i vattendragen till följd av avverkningarna och markberedningen. Skog påverkar ju även klimatet genom att binda koldioxid, åsikterna går dock isär bland forskarna kring på vilket sett det påverkar.

Förutom miljökonsekvenser påverkar det ju även sociala faktorer. Om skogen huggs ner kan vi ju inte vistas i den om vi vill vandra, plocka svamp eller komma bort från stadens brus.

Som KimE påpekar har vi mer trädbeklädda ytor nu än vi haft under överskådlig tid. Medelåldern är dock så låg att en stor del av den ytan knappast ens kan kallas skog. Att kalla monokulturer med träd på rad för skog är ju också tvivelaktigt.

Här finns lite allmän fakta om hur läget ser ut: http://skyddaskogen.se/svensk-skog/om-svensk-skog

[Glitterregn]
2014-02-04 13:17
#6

Tack för era svar! Precis den information jag behövde!

Annons:
Anders 50
2014-02-04 13:53
#7

#6 Tror du även ska söka information från annat håll än från naturromantiker och sådana som vill göra hela Sverige till en urskog. I deras ögon så är ju skogen redan slut (läs bl.a. ovan) så då borde du ju själv se resultatet redan nu?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Kimji
2014-02-04 23:25
#8

#7 Fast om man ska skriva ett skolarbete om saken är väl det mest rimliga att utgå ifrån vad forskning säger. Och då är det oss "naturromantiker" man ska lyssna på.

Men för all del, det är ju aldrig fel att ha fakta från båda "fronter".

Anders 50
2014-02-05 09:35
#9

#8 Aha..så du är naturromantiker? 😉

Men tyvärr så har jag aldrig litat så mycket få forskare och deras avhandlingar, allt går att vinkla åt alla håll, vet…för jag har själv deltagit i en del projekt.

Däremot litar jag mer på mina egna erfarenheter när det gäller skog och skogsbruk, har ju trots allt snappat upp en del under mina snart 50 yrkesverksamma år i skogen.

Ett minus är dock att jag inte lärt mig svänga mig med fina ord och diskutera så som ni högt studerade ungdomar gör, får lita på mina praktiska kunskaper och erfarenheter i stället! 🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

HellviHumle
2014-02-13 18:01
#10

"Virkesförrådet på produktiv skogsmark har ökat stadigt sedan 1900-talets början och ligger idag på drygt 3000 miljoner m³sk. Detta är en ökning med cirka 50 procent sedan början av 1950-talet då det totala virkesförrådet uppgick till drygt 2000 miljoner m³sk."

Saxat ur http://www.slu.se/sv/webbtjanster-miljoanalys/statistik-om-skog/produktiv-skogsmark/

Däremot är förstås "gammelskogarna" hotade.

HH

Anders 50
2014-02-13 19:32
#11

#10 Det finns mycket "gammelskogar". Särskilt i privat ägo.  Men de ligger lite längre från vägarna numera. Så man får jobba lite för att gå dit.😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

HellviHumle
2014-02-13 19:51
#12

#11 Så är det ju. Men samtidigt har de flesta inget skydd. Det är tur att alla inte följde de rekommendationer som gällde långt in på 80-talet, dvs kalhuggning och plantering. Förlåt, slutavverkning heter det ju. 🙂 Den dåvarande regeringen (socialdemokratisk) ville dessutom införa årlig beskattning av skogen, baserad på den årliga tillväxten.

HH

Anders 50
2014-02-13 19:59
#13

#12 Till och med kallas det Föryngringsavverkning nu. 😃

Men jag gillar kalhuggning lika bra.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Kimji
2014-02-15 00:43
#14

#11 Det beror på var i landet man befinner sig. Tex här i övre Norrlands kustland finns de i princip inte alls. Vi som jobbar ideellt med att försöka skydda gammal skog lägger minst lika mycket tid på att faktiskt lyckas hitta skogen som att sen kunna skydda den. Hur ska då vanligt folk kunna avnjuta den? När jag arbetade i Hälsingland upplevde jag däremot att det fanns ganska fin skog lite här och där. Oftast oskyddad.

Anders 50
2014-02-15 01:34
#15

#14 Läser man inventeringen gjord inför utbyggnad av vindkraft i Piteå kommun så verkar det ju finnas gott om dem där åtminstone.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: