Annons:
Etikett13-naturliga-nyheter-miljövänligt
Läst 2583 ggr
Martin
3/4/14, 9:50 PM

Tvättbjörn i Sverige

Den första tvättbjörnen i Skåne är hittad. Uppspolad död på stranden i Falsterbo. Oklart var den kommer från men teorin är enligt nedan artikel att den liftat med fartyg och det ligger väl nära till hands. http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/vellinge/dod-tvattbjorn-hittad-i-falsterbo/

mvh Martin

Annons:
[peter54]
3/4/14, 11:14 PM
#1

Tvättbjörnar förekom som husdjur under de senare decennierna på 1900-talet och när folk inte längre klarade av dem så släpptes en del av dem ut. Därför förekommer det tvättbjörnar i svensk natur. Jag har en jaktkompis som har en "kanadamössa" av tvättbjörn skjuten i Sverige (Gästrikland) på 80-talet.

Mössan består av hela skinnet ogarvat, bara torkat. Det enda man gör utöver att skrapa skinnet, är att sy ihop bakkanten av frambenet, med framkanten av bakbenet på vardera sida - sedan är mössan klar, det blir som en pälshjälm. Omöjlig att ha på sig om det inte är minst 20 minusgrader, jag har testat.

Martin
3/5/14, 11:52 AM
#2

Låter varmt och skönt :)

mvh Martin

TinaNordberg
3/5/14, 7:36 PM
#3

Det låter rätt kul, tvättbjörnshjälm.😃

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

MrsGoldfire
3/7/14, 7:15 PM
#4

Men va bra, då finns det ju iallafall något att använda dem till när vi måste avliva dem. I Tyskland avlivades 72 000 förra året enligt en tjänsteman vid Länsstyrelsen i Skåne….Många mössor blir det…😃

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

[Positivklang]
3/26/14, 8:56 AM
#5

#4 Borde inte köttätande människor kunna äta köttet på dom?

KimE
3/26/14, 9:06 AM
#6

Man kan mala dem och sälja dem som tofu.

Annons:
moondancer
3/26/14, 9:46 AM
#7

#6 Med tanke på att tofu är gjort av sojabönor så vore det en ganska dålig idé 😛

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
3/26/14, 7:01 PM
#8

#5 Kanske de människor som äter räv och hund.

MrsGoldfire
3/26/14, 8:13 PM
#9

Det går ju att äta bäver, har jag hört.

Men vi kanske får konsultera Findus om de behöver lite kött…😉

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

[peter54]
3/26/14, 10:17 PM
#10

#9 Bävern är herbivor precis som haren och därmed har bävern ett utmärkt kött som är gott och av fantastisk kvalitet.

Tvättbjörnen är en opportunist som äter allt som kommer i dess väg och som den betraktar som ätbart ungefär på samma sätt som räven. Visserligen åt man räv och grävling under nödåren på 40-talet när andra världskriget rasade och det var brist på i stort sett alla livsmedel, men allmänt betraktas inte räv och därmed inte tvättbjörn som ätbara. Bäver däremot, är jättebra kött och dessutom riktigt gott.

Upp till toppen
Annons: