Annons:
Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 1668 ggr
Sehvrin
2014-05-01 08:00

Igelkotten är inte hotad längre

Naturskyddsföreningen har under senaste året samlat in data från allmänheten om igelkottsförekomster. De har nu låtit SLU göra en analys och kommit fram till att igelkotten inte längre är nationellt hotad. Läss mer om dessa glädjande nyheter här: http://www.naturskyddsforeningen.se/igelkotten Brukar ni ha igelkottar där ni bor?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
VildaVittra
2014-05-01 08:04
#1

Nej, jag har inte sett en igelkott sedan jag var liten för si sådär 30 år sedan. Då fanns de i mängder, nu inga alls.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Appelkakan
2014-05-01 08:19
#2

Här i min Stockholmsförort har vi en igelkott som bor mitt i lägenhetsområdet. Den brukar vistas på gräset mellan husen, & jag har även sett den knata runt på närliggande skolans fotbollsplan. Man brukar se den en eller ett par gånger varje sommar i alla fall, men har inte sett den i år än.

Vid sommarstugan på Gotland brukar det också finnas igelkottar, men man ser dem mycket mer sällan nu än när jag var liten(90-talet).

Hundjägarn94
2014-05-01 11:23
#3

Jag ser många igelkottar när jag går med min hund på Hässingsberget utanför Klabböle (Umeå kommun i Västerbotten). Det är små taggbollar överallt i skogen. Det är riktigt roligt. Tror att det rör sig om ett par, tre stycken igelkottsfamiljer som rör sig på olika områden i skogen.

Anders 50
2014-05-01 18:59
#4

Blev verkligen förvånad över att Naturskyddsföreningen klassat igelkotten som icke hotad!   Ovanligt! 😉

Men kul att igelkotten inte är det, fast många anser att den försvunnit helt. Här ute på landsbygden har det inte synts till några på 20 år. Och man ser inga ihjälkörda i samhällena heller.

Det vore kul om de kom tillbaks hit.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

TinaNordberg
2014-05-01 22:29
#5

Har inte sett några på många år runt vårt hem, Kolsva Västmanland.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

martdat
2014-05-02 03:08
#6

jag ar flera stycken  i min trädgård .det är härligt. Brukar sitta o kika på dem på sommarkvällarna när de smyger fram .Ler

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
moondancer
2014-05-02 09:51
#7

Härligt att dom inte klassas som hotade längre.

Har sett några i år, alla i rabatterna utanför hyreshuset jag bor i.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Martin
2014-05-03 10:33
#8

Jag deltog i undersökningen med cirka 10-12 olika igelkottobservationer. Här nere är de ganska vanliga på sommarkvällarna.

mvh Martin

tlover
2014-05-19 16:33
#9

Här finns den inte men jag tror inte den fanns här förut heller (Södra Lappland)

Jag har sett en i Skellefteå däremot.

l'm back

Martin
2014-05-20 07:42
#10

De har vaknat på allvar nu, ser dem dagligen i trädgården och på gatorna runt om. (centrala Malmö)

mvh Martin

[peter54]
2014-05-20 19:23
#11

Vi har inga igelkottar här, men de finns inne i de närmaste samhällena, både i Harbo och i Östervåla där det finns många villaträdgårdar.

Magi-cat
2014-05-24 21:50
#12

Såg en kotte en dag - överkörd. 😢

Älskar igelkottar…. trafiken är verkligen en fiende för dem…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Helena1978
2014-05-26 22:30
#13

Härligt att kotten är på framfart, tyvärr misstänker jag att kottarna häromkring blivit överkörda. De fanns en hel del kottar här, men tyvärr har jag under några år sett många påkörda igelkottar. De brukade smyga in och försöka roffa åt sig kattmat härhemma. En fick namnet vit tass, då en av framtassarna var rosa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: