Annons:
Etikett22-ute-i-naturen
Läst 8581 ggr
Helena1978
2014-05-26 19:00

Svart Huggorm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och en skogsödla lyckades fastna på bild, dock inte den bildkvalité jag önskat, men det blev dokumenterat i varje fall, får vara glad för det lilla :)

Annons:
Helena1978
2014-05-26 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Skönt att sola, och så blir jag snabb som blixten :)

[peter54]
2014-05-26 20:39
#2

#1 Den där skogsödlan ser ut att ha råkat ut för en katt hyfsat nyligen, men räddat livet genom att släppa svansen.

På ett ömsskinn kan man se att även svarta huggormar har zickzackmönster 🙂

Fina bilder tycker jag.

Helena1978
2014-05-26 22:23
#3

#2 Tackar. Kanske kan vara något annat än en katt som tagit svansen av ödlan?

Finns många rovdjur i närheten av stugan, har sett en mink, spillning och spår efter räv, grävling, och björn sen har vi många olika slags fåglar. Stugan ligger nära vattnet så den är en idyll för allt djurliv, och naturligtvis för mig som stortrivs i naturen.

[peter54]
2014-05-26 23:35
#4

# Javisst kan det var något annat djur, men fåglar brukar inte låta sig luras lika lätt som katter av den sprattlande svansen. 🙂

Taxelina1
2014-05-28 09:11
#5

Min grabb fick in en enorm orm i vardagsrummet. Och innan vi hann reagera hade hunden dödat den. Annars hade jag försökt fånga den och flyttat den en bra bit bort. Jag tror faktiskt det var en Hasselsnok. Har aldrig sett Hasselsnok någon gång men kollade på nätet. Den största svenska orm jag sett någon gång.

Hälsning från en stor djurvänCool

[peter54]
2014-05-28 19:05
#6

Hasselsnoken blir oftast 60-70 cm, i undantagsfall kan de bli 80 cm. Huggormshonor kan bli 85 cm och snokhonor dryga metern. Hanarna är alltid mycket mindre.

Tog du ingen bild?

Annons:
Taxelina1
2014-05-28 21:08
#7

Jo, jag tog en bild. Har den i mobilen. Ska försöka komma ihåg att ladda ner i datorn.

Hälsning från en stor djurvänCool

Martin
2014-06-02 13:42
#8

Om det inte är vinkeln som gör det tycker jag det ser ut som att huggisen är lite halvrund framtill. Kanske nyss ätit ett skrovmål?

mvh Martin

[Juel70]
2014-06-04 08:28
#9

Huggormen ser ut att ha ätit nyligen. (Det buktar utåt i magen) Kanske en mus eller liten fågel där.

Taxelina1
2014-06-04 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Peter: Här kommer en bild på snoken? Bilden är hemskt dålig men jag skickar den i hyffsad storlek så kanske du ser de svaga mönster den har över kropppen.

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
2014-06-04 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är nästa bild

Hälsning från en stor djurvänCool

[Juel70]
2014-06-04 14:28
#12

#11 Oj stor orm. Varför är det blodigt på golvet?

[peter54]
2014-06-04 18:51
#13

#10- #11 Inte lätt att se vad det där är. Den är för stor och grov och undersidan stämmer inte för hasselsnok, jag är ganska säker på att det är en vanlig snok.

Annons:
Anders 50
2014-06-05 00:01
#14

#10  Snok, svartsnok. Inte alltid de har de gula fläckarna bakom huvudet.

Bra bilder, lätta att förstora upp.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina1
2014-06-05 06:31
#15

#12 Vår hund hann bita ihjäl den innan vi hann in, tyvärr. Inte så trevlig bild. Och om du visste vad illa den luktade!

#13 Att jag blev fundersam är för att den är svagt fläckig.

#14 Den hade gula fläckar men inte så kraftiga som vanliga snokar. Och jag blev osäker pga dom svaga fläckarna längs med sidorna.

Det gör ont i mej att vi inte hann ta den innan hunden gjorde det. Dom är ju harmlösa och har säkert hållit undan många möss på tomten. Där kunde den få fortsatt. Men det är den största jag sett någon gång. Som liten lekte jag väldigt mycket med ormar vilket min mor inte var speciellt förtjust i. Hon tänkte hoppa ut från balkongen en gång när jag tog med den slingrande kompisen hem….

Troligen är det en hybrid, snok/boa hahaha…

Hälsning från en stor djurvänCool

[Juel70]
2014-06-05 09:03
#16

Jag har hört att vissa snokar blivit lätt giftiga, men jag vet inte  om det stämmer. Jag får googla lite.  

(Hörde iallafall för ett antal år sedan att ett barn blivit bitet av en snok och blev lite sjuk och påverkad av något från bettet.)

Anders 50
2014-06-05 09:14
#17

Jag är ingen vän av huggormar, ryser så fort jag ser dem och hoppar nästan högt! Men med snokar är det annat…så fort jag ser den gula markeringen så är de ok.

Har en jättestor snok som brukar ligga vid stenfoten vid ett av uthusen och sola, den är långt över metern lång. Den är så fin. Nån gång ska den fastna på bild.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Martin
2014-06-05 10:00
#18

Enligt wikipedia innehålle snokens saliv gift som förlamar bytena men som inte tränger genom människans hud och därför inte är farligt för oss.

Det finns dock många ormarter inom snoksläktet som är dödligt giftiga för människan också.

mvh Martin

[peter54]
2014-06-05 12:59
#19

#15 Buksidans teckning på ormen på din bild är typisk för vanlig snok. Fläckar förekommer i olika grad beroende på lokalitet. De flesta nykläckta snokar har tydliga fläckar. Hos en del försvinner dessa när ormen blir äldre, men vissa behåller dem.

De gula nackfläckarna är det likadant med, de flesta har dem, men svarta snokar, eller snokar med mycket svaga antydningar till nackfläckar, är inte ovanliga. Nackfläckarna kan variera i färg från vitt, gult ända till orange.

Stanken du vittnar om, kommer ifrån ett par slemkörtlar som snoken har vid kloaken. Den avger en stinkande vätska när den blir stressad, det kallas för att ormen "mäskar". Detta är snokens enda egentliga försvar. Funkar det inte att skrämma undan med stanken, kan snoken vrida sig runt på rygg, öppna munnen och låta tungan hänga ut och spela död. I sista hand bits den.

På Gotland och Stora Karlsö finns gotlandssnoken, en variant av den vanliga snoken som numera klassificeras som underart (Natrix natrix gotlandica). Den blir inte lika stor som fastlandssnoken och är ofta svart, utan nackfläckar, men ofta försedd med små vita prickar över kropen. En del av gotlandssnokarna är grå med med mer eller mindre tydliga tvärband på sidorna.

#16 Snokens saliv innehåller ett gift som är avsett att förlama bytesdjuren, fisk och groddjur (snokar lever till skillnad från huggormar, av kallblodiga bytesdjur). Människor påverkas vanligen inte av giftet, men blir man biten av en snok, vilket i och för sig är ytterst ovanligt, så kan rodnad runt bettstället uppstå, det har jag personlig erfarenhet av.

Den vanliga snoken är spridd över mycket stora delar av Europa och i sitt sydliga utbredningsområde kan den bli ganska stor, närmare två meter. I Sverige blir snokar max runt 130 cm, men då handlar det om mycket gamla honor. Hanar blir sällan mer än 60-70 cm långa. Ormar växer hela livet, även om tillväxttakten avtar med åren.

[Juel70]
2014-06-05 13:17
#20

#18 aha, kanske därför ett barn kände av bettet eftersom barn oftast har mjukare och tunnare hud.

Annons:
[peter54]
2014-06-05 13:39
#21

#18 Javisst, alla kobror, mambor, korallormar och taipaner är exempel på dödligt giftiga snokar. Där är det dock inte fråga om saliven i munnen, utan om ombildade salivkörtlar på sidorna baktill på huvudet, som producerar gift som leds i tunna kanaler till fasta gifttänder i främre delen av giftsnokens mun.

Giftsnokarnas tänder är ofta ganska små, varför de har för vana att "tugga" på offret för att verkligen få in giftet i vävnaden. Huggormarna har ett annat system med fällbara huggtänder som ligger gömda i slemhinnan när ormens mun är stängd. När ormen öppnar munnen fälls gifttänderna fram.

Detta innebär att tänderna kan vara mycket större och de största har Gabonhuggormen, som kan ha 35 mm långa huggtänder. Huggormar tuggar inte bytet när de hugger, de stämplar en gång och sedan följer de doftspåret av bytesdjuret.

Taxelina1
2014-06-05 20:22
#22

Tackar, det blev mycket intressant information ;o))

Hälsning från en stor djurvänCool

Natur Rutan
2014-06-16 21:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ingen ormkännare….men vill gärna veta vad det är :-) som bor i ett träd….är det vanligt?…Övervintrade den även i trädet månne?

Natur Rutan
2014-06-16 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Det här gänget?…som njuter i kvällssolen. Det kryllade av dessa ormar…och en stor del av gänget gled tyvärr ner i vattnet av kameraljudet, och den första bilden blev ju såklart suddig…Men många modiga låg kvar tills jag fick denna bild. Modig var jag också :- ), lite ormfobiterapi - fick jag på köpet… Ni ormexperter - vad är det för ormar? Vad gjorde de i kvällsolen?…Honor och/eller hanar? Kan man se skillnad på kön? Vill veta allt om de:-)

TinaNordberg
2014-06-16 22:44
#25

Det ser ut att vara snokar allihop.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
2014-06-17 00:18
#26

#23, #24 Vanliga snokar är det som sagt och inte var det av kameraljudet de blev störda eftersom ormar inte har några yttre hörselorgan, de är med andra ord döva för vanliga ljud som tal och pip eller klick från kameran. Däremot kan de uppfatta mycket lågfrekventa ljud som ger upphov till vibrationer, exempelvis känner de av dina steg som vibrationer i marken.

Det handlar med stor sannolikhet om att det betongfundament eller vad det nu är de ligger på, har värmts upp av solen, de värmer sig där helt enkelt. Det går att se skillnad på kön på vuxna individer eftersom hanar är mindre, oftast bara 60-70 cm och smalare än de större honorna. De två största på din bid är honor, övriga kan vara vilket som eftersom de inte är så stora.

Upp till toppen
Annons: