19. Fåglar/vilt

Vad för fågel? läte

2014-06-03 08:53 #0 av: [Juel70]

Jag hörde en underlig fågel igår morse vid ån. Jag har hört den en gång förut och undrade vad det var för en fågel, säkerligen inte så vanlig att höra, eftersom man ju inte hör den så ofta Glad

Men den hade massor av olika läten; både visslingar, kvitter och andra underliga läten. 

Jag fick en skymt av en fågel i ett träd om det var den, så var den rätt så stor..medelstor. 

Det lät lite som om den hade ett helt register av olika läten, kanske att den härmar andra fåglar? Vet ej, men vissa ljud lät inte alls som någon annan fågel.

Vad är det för fågel?

Anmäl
2014-06-03 08:59 #1 av: [Juel70]

Fick tips om att det kan vara härmsångare, men jag är osäker på det.

Den här fågel lät mer framhävande, ibland fick det ur sig ett läte så man trodde sig höra en papegoja eller nåt.

Anmäl
2014-06-03 09:05 #2 av: [Juel70]

Jag hittade min fågel! Glad

Det var en NÄKTERGAL.

http://vetamix.net/audio/n%C3%A4ktergalens-l%C3%A4te_2068

Anmäl
2014-06-03 22:52 #3 av: [peter54]

Du lurades lite när du sa ganska stor fågel. Näktergalen är en liten fågel Glad

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2014-06-04 08:26 #4 av: [Juel70]

Glad Då såg jag nog en duva som var i samma träd. Jag stod länge och försökte hitta fågeln.

Anmäl
2014-06-04 08:26 #5 av: [Juel70]

Jag hörde den i samma träd imorse också. Undrar om den har boat in sig där tro.

Anmäl
2014-06-06 11:58 #6 av: dicliff

Jag har hört liknande sång och trodde det var en näktergal men en bekant sa att det finns inga näktergalar norr om Uppsala utan det var en koltrast jag hörde. 

Den jag hör sjunger mest på nätterna och har en väldigt varierad sång.

Det framgår inte var i Sverige du bor...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.