Annons:
Etikett03-skogen
Läst 4291 ggr
[mommo 12]
6/17/14, 9:22 AM

Allemansrätten

Hej jag skulle vilja testa en sak bara. Eller jag ska göra som ett test. Så vad tycker ni om allemansrätten? Man behöver inte svara med typ massa bilder och sånt.

Annons:
VildaVittra
6/17/14, 9:29 AM
#1

Som djurhållare anser jag att det finns brister i den, då idioter anser sig ha rätt att knata rakt in i hagar och det skulle vara bra om man som djurhållare slapp ha den över sig i exempelvis vargrevir, så att man kunde ha herdehundar som skyddade flocken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[peter54]
6/17/14, 9:33 AM
#2

Jag tycker att allemansrätten är bra generellt, men naturligtvis finns brister. Det kommer alltid att finnas människor som utnyttjar system för egna vinningar eller behov. Därför menar jag att man inte ska få begagna sig av allemansrätten för kommersiellt syfte och det som VildaVittra nämner är också viktigt.

[mommo 12]
6/17/14, 9:35 AM
#3

Ja, jag vet. själv tycker jag att alla måste kunna allemansrätten för att över huvud taget kunna vara i skogen.

[mommo 12]
6/17/14, 9:36 AM
#4

#3 jag skrev till #1 dumma lilla mig…

tlover
6/17/14, 9:40 AM
#5

#3 som jag förstår så får man gå in i hagar, däremot ska man se till att stänga grindar m.m efter sig och det gör inte alla 😕

Förutom det som tagits upp redan så tycker jag inte om de friheter folk tar sig som inte hör till allemansrätten men många gör.

Tex gillar jag inte att folk tar näver från levande träd och kastar skräp i min skog 😡

l'm back

[peter54]
6/17/14, 9:46 AM
#6

#5 Jag håller med och det är väl just det som omfattas av det #3 skrev, att ala måste ha klart för sig att allemansrätten omfattar inte bara en rättighet utan också skyldigheter. Där är folk okunniga och bättre information behövs.

Det finns folk till allt, jag har själv mött sådana som på uppmaning att ta upp skräp, bland annat använda blöjor efter sig, bara har kommenterat med "allemansrätt". En gång stod det ett tält på gräsmattan utanför huset med tyska turister i. På frågan om varför de satt upp tältet på vår gräsmatta svarade de "allemansrätt".

Annons:
Anders 50
6/17/14, 9:52 AM
#7

Den behöver skärpas till förmån för markägaren. Och upplysas om inom EU-länderna, där vissa nationaliteter (särskilt de som ha ett D på bilen) tror att Sverige är deras egna naturområde där de får göra som de vill.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Indriz
6/17/14, 9:56 AM
#8

Jag tycker att allemansrätten är jättebra. På så vis har alla rätt till naturen i en väldigt stor grad. Åker man till USA till exempel så är enorma delar av deras natur privat och man riskerar att bli skjuten om man beträder marken -- en väldigt egoistisk syn på det hela enligt mig. Att någon inte bara kan äga mängder mark men även hålla den helt ifrån andra.

Sen är jag uppväxt med allemansrätten och har vetat dess regler och bestämmelser sedan jag var liten så jag beter mig alltid rätt när jag beträder någon annans mark. 

För fågelskådare och liknande djur- och naturintresserade tycker jag också att den är väsentlig. 

#1 VildVittra -- Vad exakt anser du vara så fel med att folk kan gå in i dina hagar?

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

tlover
6/17/14, 10:00 AM
#9

#8 jag anser att det är fel med att folk knallar in i andras hagar för att

  • Folk stänger inte alltid grindar så att djuren rymmer el rovdjur kommer in
  • Folk respekterar inte att djur som är inhägnade kan vara farliga och sen skyller dom på bonden då dom skadas
  • Folk kan skada djuren med tex skräp, stressa dom etc

l'm back

VildaVittra
6/17/14, 10:01 AM
#10

#8 De riskerar sitt eget liv och hindrar djur som tjurar att komma ut på grönbete. Nu har jag själv inte så stora djur, men jag tycker det är lagom kul när folk går över min tomt med sina hundar lösa. "Han skulle aldrig göra en fluga illa" tror jag inte ett smack på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anders 50
6/17/14, 10:08 AM
#11

#10 Finns väl inget som hindrar att tjurar går ute på bete?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Indriz
6/17/14, 10:09 AM
#12

#8 och #9 Det är ju verkligen inte alla människor som agerar på det sättet. Att säga att "folk" gör på ett visst sätt stämmer inte för alla. 

Jag respekterar alltid de skyldigheter som finns med i allemansrätten och går jag in i en hage med djur så ligger hela ansvaret hos mig. Det är en självklarhet för mig att man inte ska störa djurlivet eller orsaka skador på marken.

Jag blir så ledsen att ett fåtal människor ska förstöra för oss andra. Att inte ha den tillgången till sveriges natur som vi har idag skulle vara oerhört sorligt enligt mig.

Sen håller jag absolut med om att hundar inte ska vara lösa på en betesmark där det finns djur. Jag hade för övrigt inte tagit in en kopplad hund heller. Man kan aldrig förutse reaktionerna från varken det ena eller det andra djuret.

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

tlover
6/17/14, 10:10 AM
#13

#11 Jo folk som ska envisas om att gå in i tjurarnas hage

l'm back

Annons:
tlover
6/17/14, 10:11 AM
#14

#12 folk vet tyvärr inte att man har skyldigheter i naturen också och inte bara rättigheter.

l'm back

Indriz
6/17/14, 10:13 AM
#15

#14 Det borde finnas med i grundskolans utbildningsplan!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Anders 50
6/17/14, 10:14 AM
#16

#13 Det är ju deras problem då. Jag har full rätt att ha tjurar på bete på min mark eller på mark jag arrenderar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[mommo 12]
6/17/14, 10:17 AM
#17

Mång bryter kvistar från träd utan att ens veta att man inte får…

VildaVittra
6/17/14, 10:17 AM
#18

#16 Det beror ju lite på hur man bor och vilken ras man har. 

Visst har man rätt till att ha dom ute, men det finns skäl till att tjurar inte omfattas av betesrätten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anders 50
6/17/14, 10:26 AM
#19

#18 "Omfattas av betesrätten" ???   Vilken betesrätt?   Och ras??

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

VildaVittra
6/17/14, 10:44 AM
#20

#19 Kossor har rätt till att gå ute under betessäsong, visste du inte det?🤔Lite chockerande om så är fallet.

Vilken ras, tja fjällnära är ju inte helt lätta att handskas med. 

Sedan vore det suveränt om du kunde tänka på synskadade och inte hamra så på tangentbordet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[peter54]
6/17/14, 11:34 AM
#21

Som sagt, det finns folk till allt och om man betänker de knäppskallar som tror att de är kompis med älgar som kommer in i trädgården, inser man snabbt att det inte är sällsynt med folk som dels inte ser skillnad på kor och stutar till exempel och därmed inte fattar att det inte är läge att bara spatsera in.

Här i trakterna finns hagar/hägn med både visent, amerikansk bison och vattenbufflar och trots att det sitter varningsskyltar var tionde meter finns det folk som får för sig att gå in.

tlover
6/17/14, 3:52 PM
#22

Kanske allemansrätten skulle anpassas efter vår tid.

Jag tänker förr så visste man att kor kunde vara farliga, att man inte går in i tjurarnas hagar, att man stänger hagen annars rymmer djuren etc

Även skräpet var förr (före plasten kom in i varje hushåll) ofta sånt som bröts ner och man hade varken turism el bärplockning som storindustri.

Skulle det ara följa med tiden skulle man nog inte ha lika många problem.

l'm back

VildaVittra
6/17/14, 4:05 PM
#23

#22 Det håller jag med om. Exempelvis att man får ha en viss procent hagmark där ingen får gå in.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anders 50
6/17/14, 5:54 PM
#24

#20 Nu bytte du ämne och börjar tala om kossor…det var att tjurar inte fick gå ute du började skriva om. Läs ditt inlägg #8.

Och jag kan en hel del om djurhållning, men vi använder aldrig ordet betesrätt, för här har det alltid varit naturligt att ha djuren ute på sommarhalvåret. Och varför jag började kommentera var för att inte folk skulle bli felinformerade av ditt inlägg om tjurar på bete.

Och angående farlighet så finns det kor och kvigor som kan vara väl så farliga som en tjur. Har en kviga här som jag absolut inte vågar vända ryggen till.

#22 Bra tänkt…men hur skulle den hagmarken skyddas från intrång? Med rovviltsstängsel? 5 trådar högt med el?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

tlover
6/17/14, 7:19 PM
#25

#24 det bästa skulle väl vara att hagar som är i bruk inte skulle omfattas av allemansrätten (på samma sätt som att åkrar som är  bruk inte får beträdas enligt allemansrätter under tillväxtsäsongen)

l'm back

Anders 50
6/17/14, 8:14 PM
#26

#25 Jo, men hur skulle man hindra folk att gå där?  Kruxet är ju att få folk att respektera allemansrätten. De går ju ändå ut i växande gröda nu.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

tlover
6/17/14, 8:20 PM
#27

#26 jo det är ju en lite mer knepig fråga, man kan ju gå in där det är elstängsel också.

när det gäller grindar kan man på vissa ställen göra övergångar som människor kan gå igenom men inte djur men det löser ju bara en del av problemet.

l'm back

Annons:
VildaVittra
6/17/14, 11:50 PM
#28

#24 Nej, jag bytte inte ämne, tjurar har inte laglig rätt att gå ute och det finns ju skäl till att lagen ser ut som den gör, så det var inget fel på mitt inlägg, slog du kanske upp lagen och såg att jag hade rätt kanske?

Sedan kvittar det ju vilka ord du väljer att använda, ordet jag valde var inte felaktigt. 

Ett enkelt sätt att hindra folk från att gå i hagen är ju att allmänheten lär sig att låsta hagar får man inte gå in i. De flesta väljer ju ändå att gå in genom öppningen, snarare än över stängslet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Manveru
6/18/14, 12:02 AM
#29

Nu har jag inte jättekoll på hur lagarna ser ut med det, men rätt väg att gå är väl i så fall att se till att om man går in i en hage är det på egen risk, så som det ska vara. Och bonden i fråga ska inte kunna hållas ansvarig. Går jag in i en hage är jag beredd på att ta konsekvenserna av det, skulle aldrig falla mig in att skylla på nån annan än mig själv om det hände nåt.

Gick igenom en hage med tjurar idag faktiskt, men det är ju där vandringsleden går så vad ska man annars göra. Sen gick jag nån timme och kollade på blommor i närliggande hagar (utan tjurar, och störde inga andra djur heller för den delen), och den friheten är jag tacksam för. Skulle vara tragedi rent av om vi inte längre kunde njuta av de fina hagmarker som fortfarande finns kvar.

¨

Sen att folk beter sig för jävligt är ju en annan sak, och det kommer de knappast sluta med för att man lägger ännu en lag till högen de bryter mot när de redan skräpar ner osv.

Anders 50
6/18/14, 8:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#28 Nu är det ju fortfarande svaret till #8 i ditt inlägg #10 det handlar om, att tjurar hindras gå ute.

Och det finns fortfarande inget som hindrar tjurar att gå ute. Gör som jag…häng upp sådana här skyltar vid ingångarna till hagarna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

VildaVittra
6/18/14, 9:25 AM
#31

#30 Du får hemskt gärna citera var jag skrev att alla tjurar hindrades från att gå ute, jag hittar det inte själv då jag uttryckte mig med allmänna ordalag. Eller så läser du som det står istället för att hitta på något att klanka på, jag uppskattar inte det.  

Men jo, det finns tjurar som står inomhus och du kan ju fundera över varför. Alla bor inte i obygden och vill heller inte hitta döda svampplockare i hagen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taxelina1
6/18/14, 11:33 AM
#32

Folk bryr sej inte ett dugg om skyldigheter angående allemansrätten. Dom bara tar för sej. Här på gården är det privata vägar från alla håll och det står även skyltar synligt. Det står även att det finns bommar. Gården är stor med flera boningshus, lagårdar, beten och åkrar. Inte är det någon som bryr sej. Dom åker med bil här ändå. Till och med övningskörning av privatister pågår hela tiden. En gång blev lagårdspersonalen så irriterade att dom plogade in en privatist. Nu behöver väl handledarna utbildning för att vara privatister. Men det kanske bara gäller vissa i vårt samhälle. 

Bommarna rycks med jämna mellanrum bort🤪

Folk går in i våra hagar där det går djur fullt synligt, för att plocka bär och svamp. Så pass ofta och mycket att vi själva aldrig hinner med att få något. Lingonen plockas när dom börjar skifta i färg. Dom är inte ens mogna.

Dom enda som respekterat skyltarna var ett äldre par från Jehovas. Dom cyklade. Och då har jag bott här i 30 år. Att vägarna är privata är på grund av att dom byggde en större väg lite längre bort och då behövde bilarna inte längre passera gården och vi har djur som går längs med hela alleérna till och från betena.

Hälsning från en stor djurvänCool

Halvdansken
6/22/14, 1:03 AM
#33

Allemansrätten är unik för Sverige. Försök att gå in i en privat skog i Danmark, så får ni se vad som händer. Ni blir utkörda, och förmodligen polisanmälda om ni plockar svamp eller bär eller nåt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Taxelina1
6/22/14, 11:40 PM
#34

Visst är den unik och visst ska vi vara rädda om den. Men det gäller att ALLA respekterar den. Nu har vi till exempel fått köpa nytt lås…igen…till en av bommarna. För i vilken ordning vet jag inte längre.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Halvdansken
6/23/14, 9:44 AM
#35

Ett av problemen är att turister och folk som inte är uppvuxna med allemansrätten inte förstår hur det hänger samman. De tror att man kan uppföra sig hur man vill. bryta grenar av träd, skräpa ner, gå överallt (åkrar) mm. Allemansrätten kom ju till innan det fanns turister ute i skogarna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
6/28/14, 11:15 AM
#36

När vi hade vårt sommartorp så råkade vi ut för företrädesvis tyskar som hade en speciell uppfattning om allemansrätten😉

En gång stod det en husbil på vår lilla enskilda väg som kommit under natten. Vi fick knacka på för vi skulle iväg med bilen och handla och de såg helt oförstående ut.

En annan gång satt en hel familj i vår trädgård och hade picknick på en filt och min man föreslog att de hellre skulle sitta i trädgårdsmöblerna som stod några meter därifrån😃

Jag har även haft bärplockare inne på tomten men det var "infödda". Jag talade om att jag gärna ville ha bären själv men hon hade minsann alltid plockat just där för ingen brukar vara hemma under veckorna😮

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
6/28/14, 7:35 PM
#37

#36  Just de som åker Mercedes, Audi eller BMW   och har D där bak har jag  väldigt svårt för.  Har också haft dem i trädgården, och till och med stängt inne  ett par en gång med skogsmaskinen så de inte kunde köra iväg.

 De hade kört in  och parkerat i en åker som såtts med korn, jag körde dit skogsmaskinen och blockerade utfarten och sen gick jag hem!   De fick betala bra för att jag skulle följa med och flytta den så de kom iväg sent på kvällen!  😂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[mommo 12]
6/30/14, 8:42 PM
#38

#30 den var kul.

Taxelina1
7/2/14, 10:33 PM
#39

Nu börjar snart svamp och bär tiderna. Så nu får vi ser hur det blir…

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: