Annons:
Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 4908 ggr
Sandra LT
2014-06-19 23:02

Bett över strupen

Vilket djur biter över strupen och lämnar sitt byte?

Vår ena katt hittades i ladan idag, en vecka efter att han försvunnit. Han kommer alltid hem varje dag, så han måste ha dött samma dag han försvann. Dagen efter försvinnandet var jag där han hittades och ropade (han svarar alltid annars), men nu var det tyst.

Båda våra katter är kastrerade hankatter. Under några veckors tid har den ena katten bråkat med något vid två tillfällen och kommit hem med rivsår på huvudet och öronen, samt en trasig överläpp. Grannen har hört skrik vid de tillfällena, men inte sett något. Vi tänkte kattslagsmål. Jag har aldrig under våra 14 år här (katternas 13 år) sett en annan katt på gården eller runt om. Förrän nu i våras, då strövade en svart, stor katt här. Väldigt skygg, så jag skymtade den bara vid ett par tillfällen. Nu har även den andra katten kommit hem med rivsår i huvud och på öronen.

Den dödade katten har alltså ett bett över strupen och nya rivsår på öronen, mycket blod i munnen. Jag tänker att det är samma djur som katterna har bråkat med nu senaste tiden, som till slut fick in ett olyckligt bett.

Vilket djur ger sig på katterna? Vilka djur är det som katterna utmanar gång på gång och inte blir dödad av i första taget? Vilket djur har smala vassa klor? Vilket djur biter och lämnar?

Om nu katten blivit biten utanför ladan och kom loss och hann undan för att gömma sig, vem har han en chans emot? Jag tänker att en räv, grävling eller lo inte släpper katten så lätt. Iallafall inte efter att den tagit ett sådant dödande bett över strupen. Som han såg ut så kan han inte ha levt många minuter efter bettet. Blev han kanske biten inne i ladan?

Jag tänker att det är "strövarkatten" som bet ihjäl honom, men är det möjligt? Det känns iallafall som att djuret de slagits med är samma djur som till slut dödade vår katt.

Mer troligt att det är räv eller lo? Eller annat rovdjur? Mård? Men hur kunde han lyckas fly in i ladan? (Om han nu inte blev dödad där). Jag tycker att det är märkligt att de helt plötsligt efter 13 år blir oaktsamma mot räv, grävling… och vid de tidigare slagsmålen, vilka djur har sylvassa klor som ger sådana "kattklösmärken"?

Ush, jag vet att man får räkna med sådant här när man har katter som går och kommer som de vill genom kattlucka. Dock var det valet vi tog när vi flyttade till landet och en massa gnagare i väggarna. Det är lika jobbigt ändå, han var en kär familjemedlem och vi kommer sakna honom fruktansvärt mycket.

Någon som har någon idé om vem som har dödat vår katt? Jag kommer att älta det här i evigheter och kattstackaren som är kvar ska lära sig att sova inne och gå på lådan efter 13 år som "kom-och-gå-som-du-vill-katt".

Annons:
Cahira
2014-06-19 23:06
#1

Beklagar forlusten. 🌈

Bor du i norra, sodra eller mitten av sverige?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sandra LT
2014-06-19 23:20
#2

Tack, jag har ju vetat hela tiden att risken finns att katterna inte kommer hem en dag… men det här var jobbigare än vad jag kunnat ana. Vi bor i Östergötland. Vi har haft grävling bosatta under bodarna, flera gånger. Rävar ser vi ganska så ofta. Lo har varit på genomresa. Vessla ser vi. Varför får katten för sig att bråka med / vara oaktsam för dessa djur nu efter 13 år?

[..$Dog$..]
2014-06-19 23:23
#3

vila i frid…😇🐱❤️😇  

hmm tänkte på ex mård eller räv kanske en hund eller möjligt vis katten som du nämnde den svarta, som klöste din katt, kanske inte var samma djur som bet den i halsen kan möjligtvis var  en människa… förstår dock inte vrf en människa skulle göra det, med att den var i ladan kanske var för att någon bärt släpat in katten där…

Sandra LT
2014-06-19 23:33
#4

Det kom ju nu på en gång, slagsmål och dödsfall under mycket kort tid. Och katterna har inte haft en enda liten skråma på 13 år. Ingen av de som bor eller arbetar på gården skulle skada djuren, det vet jag. Kanske någon utomstående, men då tror jag mer på att de skulle lämna honom mer synlig, för att uppröra. "Husbonden" beklagade verkligen att katten gått bort, då han uppskattade att kisse tog ett varv uppe vid deras boningshus varje dag och klippte en råtta. Den andra grannen släppte in den här katten till sig varje morgon när han hämtade tidningen. Gav honom lite mjölk och "pratade" en stund… så nej, här var katterna uppskattade (bara vi och två familjer till som bor på gården).

Kanske mest troligt att det har varit kattslagsmål, men att det var en ren tillfällighet nu att katten blev ihjälbiten av ett vilt rovdjur… frågan är bara vilket? Och kommer räven, mården, lodjuret bosätta sig här? När kan vi släppa ut den andra katten, som redan klättrar på väggarna?

Jag tänkte på hund också, men tar inte de ett bett över ryggen och skakar? Detta bett var på undersidan.

Cahira
2014-06-19 23:36
#5

Hur langt var det mellan bithalen ungefar?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sandra LT
2014-06-19 23:39
#6

ca 5 cm

Annons:
Cahira
2014-06-19 23:44
#7

Jag tror det var ett kattslagsmal som gick snett faktiskt.. kan vara en vildkatt som borjar slass om revir och det blev lite val allvarligt. 

Kattdjur ar enda djuret jag kan komma pa i den storleken som stryper villebrad. Katter separerar ryggraden pa moss och liknande men de flesta kattdjur som tar kaniner och andra storre djur siktar pa strupen. Andra djur hade atit pa katten med och slapat ivag kroppen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sandra LT
2014-06-20 07:52
#8

Ja, det tror jag också. Han borde inte ha kommit undan ett rovdjur med den skadan och om slagsmålet hade skett inomhus (där han hittades) så hade han (som du säger) förmodligen varit äten på. Dock var ingångshålet (som gick precis i strupen) ganska stort (men vi pratar fortfarande mm), kanske för stort för att vara en hörntand från en katt. Det hade börjat ruttna, så området var svart och… ja vad ska man säga, otäckt, maskätet. Jag antar att hålet fått hjälp att vidga sig. 

Tack för svar.

Nu är jag säkert inne på fel forum, men hör gör man nu?

Sätter man ut fälla för att fånga in eventuell vildkatt, eller annat djur (som måste vara sjuk, skabb eller något om den ger sig på katt), för dessa vill vi ju inte ha här.

Och när förövaren är hittad (om man gör det), köper man en ny kompis till den nu ensamma katten? Katten som är kvar är ganska egen, lite småsur och inte så social. Dock har han blivit extra kelig nu sista veckan och jamar en hel del (kan katter känna saknad tro?). Han och den andra kissen har levt tillsammans i 13 år, sov ihop, åt ihop, tvättade varandra, busade och bråkade tillsammans. En så gammal katt kanske inte alls accepterar en ny kattunge i huset, det kanske inte alls blir bra? Det kanske blir ett stressmoment istället för sällskap?

KimE
2014-06-20 09:31
#9

Den andra katten är nu innehavare av reviret den behöver inte vara sjuk alls. Fälla kan funka man måste veta att det är en vildkatt före den avlivas.

Vifyra
2014-06-20 15:49
#10

En släktings katt blev så svårt skadad av ett kattslagsmål att katten fick avlivas. Hela ansiktet var sönderrivet :/ Beklagar sorgen med din katt

Sandra LT
2014-06-20 17:18
#11

KimE, nej jag menar inte att katten skulle vara sjuk, utan eventuellt räv eller grävling. För som jag förstått det är det oftast skabbrävar som ger sig på tamdjur. Friska vilda djur jagar helst sina "naturliga" bytesdjur. Nej om det är en katt som bitit ihjäl vår katt, så är det nog en stor, frisk, stark och okastrerad hane som vill utöka sitt revir. Nej absolut kan man inte avliva ett infångat djur direkt, det vet jag.

Sandra LT
2014-06-21 20:01
#12

Jag var borta vid platsen idag, där han hittades. Tänkte göra en koll nu när jag såg lite klarare… när inte ögonen var fulla med tårar.

Det var många tussar från hans päls. Inga blodiga släpspår, utan det enda var blodpölen där han hade legat. Jag hittade en tuss med svart och lite vitt hår. Det var lena, tunna hårstrån, precis som kattpäls… korthårig katt. Så nu är jag säker…

Cahira
2014-06-22 04:18
#13

Kram 🌈

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Lollo 97]
2014-06-28 17:02
#14

Jag tror att det är en räv dom biter över halsen. Samt hundar och Vargar. De flesta rovdjur gör det. Beklagar ❤️

[mommo 12]
2014-07-01 15:21
#15

bild?

Sandra LT
2014-07-01 20:13
#16

Nej, ingen bild.

Nja, han dödades inne i en lada/spannmålsförvaring precis bredvid ett kontor. Mycket människolukt/människosaker. Det känns inte som att en räv skulle ha där inne att göra. Så var det ju det där med hårtussarna, absolut inte rävpäls. Sedan är jag nästan säker på att en räv inte kan göra de där rivsåren han kom hem med efter slagsmålen. Det djuret hade smala, vassa klor… han hade nya sådana rivsår på öronen när han hittades. Katten var 13 år, vi har alltid haft räv här runt gården och katterna vet att de ska akta sig för dem, känns märkligt att han skulle vara oförsiktig nu… de har liksom delat på arbetet att minska sorkbeståndet på gården 😉

Grannen såg den svart-vita katten i mitten av förra veckan, så den är kvar på gården.

Vår andra katt håller sig precis runt husknuten fortfarande och sover inne på nätterna. Han går och jamar och är väldans kelsjuk (han är annars ganska så osocial) så jag tror att han saknar sin vän och känner sig ensam.

Tusen tack för alla hjärtan och kramar, det värmer ❤️

Fina Jamse

Sandra LT
2014-07-01 20:16
#17

Bagheera och jag säger god natt till Jamse

[mommo 12]
2014-07-03 12:14
#18

Sorgligt.

Upp till toppen
Annons: