Annons:
Etikettrovdjur
Läst 4723 ggr
KimE
9/11/14, 8:20 AM

Vargstängsel

24 får vargdödade i värmland trots femtrådigt stängsel.
http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=19607&avd1=0

Annons:
Reko
9/11/14, 8:29 AM
#1

https://www.youtube.com/watch?v=HBgQC3GRnas Vargar kan ta sig genom vargsäkert stängsel.

Anders 50
9/11/14, 8:35 AM
#2

Det har ju hänt på flera ställen att godkänt stängsel inte stoppar vargen.

Vore det inte bättre att hänga in vargarna på ett säkert sätt på olika ställen i landet?    Man stänger ju in brottslingar i fängelser, inte offren.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

tlover
9/11/14, 8:42 AM
#3

#2 Kanske man inte gör det för att vargar inte är brottslingar 🤔

l'm back

Anders 50
9/11/14, 8:47 AM
#4

#3  I mångas ögon är de det.  Och det döms ju t.o.m. ut dödsstraff.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

tlover
9/11/14, 8:53 AM
#5

#4 Dom förstår uppenbarligen inte skillnaden mellan instinkt och val

l'm back

KimE
9/11/14, 5:07 PM
#6

Fri vilja är en myt de flesta val görs genom instinkt.

Annons:
KimE
9/11/14, 5:09 PM
#7

Länsstyrelsen i skåne ger inte ersättning till de fårägare som har vanliga stängsel då de tycker att de får skylla sig själv som äger får.

Reko
9/12/14, 9:18 AM
#8

#7 Rimligen borde man gör vad man kan för att skydda sina djur när man vet att rovdjuren finns i närheten. Efter en första vargattack i närheten borde man ta sig en funderare.

Rumblebee
9/12/14, 10:43 AM
#9

Istället för att hägna in vargarna så skulle man lunna hägna in samhällena som har problem. Blir nog enklare än att stängda in ett stort område skog och dårmed förundras djur från att kunna förflytta sig. Och vi människor kan ju använda grindar. Typ Jurassic park, fast med folk instängda :P

Taxelina1
9/12/14, 4:22 PM
#10

Det är ledsamt att så många tamdjur får stryka på foten på grund av vargens härjningar😢

Bidraget för rovdjurs anpassat stängsel ligger på ca 50 kr/ metern. OM djurägaren överhuvudtaget får något bidrag. Och då krävs det specialkunskaper och maskiner för uppsättning av stängslet. En grävmaskin kostar en himla massa i timmen. Det finns säkert någon här som vet. Samtidigt som man gräver förstör man marken som inte tar upp regnvatten ordentligt. Här spolades vägen bort på grund av detta.

Tråkigt att så många säger att det "bara är att" flytta, hägna in, får skylla sej själva och så vidare. Jag får alltid en känsla av att många tror att man åker ut i en stor park när man åker ut på landsbygden. Och man får skylla sej själv när man går in i vargreviret!!!  Tror dom det finns grindar in… 🤔

Ett revir är flera mil i omkrets. Innehållande byar, samhällen och större städer. Ska staten ha en massa rovdjur som tassar omkring bland våra hus, så får dom även stå för följderna. Dom får ersättning säger då många. Men det är ju inte bara köttet som går till spillo. Det är ull som går till kläder och fårskinnsfällar som sjukvården är behov av då många svårt sjuka måste ligga på fårskinn för att inte få svåra liggsår. Många tovar ullen och även gör nallar och andra hantverk.  Och inte att förglömma…Den psykiska biten. Djur som man förlöst, matat och sett växa upp ligger sönderslitna i sitt eget blod, levande med sargade kroppar. Lamm som försöker dia sina döda mödrar. Såg en bild på en tacka som var helt söndersliten men levde fortfarande. Hon hade lammat i all kaos och försökte ta hand om sitt lilla lamm.

Vargen är fruktansvärt smart. Den hittar alltid nya lösningar. Nu tar den sej in även om man har 4-5 trådar med stark ström i. Den hoppar, kryper, gräver eller simmar.

Hälsning från en stor djurvänCool

Anders 50
9/12/14, 10:02 PM
#11

Och nu är direktiven från Naturvårdsverket att vi ska ha 30-40 vargar söder om Vättern (utom Västra Götaland) 

Så vi får väl skylla os själva som är så dumma att vi har djur och försöker hålla landskapet öppet och till viss del leva på det. (obs. ironi)

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

KimE
9/13/14, 8:31 AM
#12

Vi får väl köpa miljövänligt brasilianskt kött i stället.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/09/andreas-slutar-med-far-efter-vargattack/

Anders 50
9/13/14, 10:12 AM
#13

Jag är övertygad om att Sverige är på väg att bli EU:s nationalpark. Snart är allt belagt med restriktioner eller förbjudet, utom att plantera ut rovdjur.

Tur man inte är ung.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Taxelina1
9/13/14, 1:37 PM
#14

Dom fick ju lite hjälp på traven genom den stora skogsbranden i Västmanland. Mycket ledsamt för alla markägare. Nu vill ju dom "stora" att det ska bli nationalpark. Ingen förståelse alls för dom drabbade…!!!

Hälsning från en stor djurvänCool

Anders 50
9/13/14, 7:18 PM
#15

Ja det är ju 21 professorer varav 15 på SLU som driver den frågan om reservat/park. Klart som korvspad, då har de ju jobben säkrade i många år för att forska fram det som vi "skogsfolk" redan vet men inte satt på papper.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina1
9/14/14, 10:14 AM
#16

Jag tycker det är jätte intressant med forskningar om ditten och datten men det får inte drabba den enskilde personen som det kommer att göra. Alla vet väl vad som händer vid en skogsbrand men visst kan det vara intressant. Men varför ta till hela området. Anders: Det skulle inte förvåna mej ett dugg om dom efter att grönskan kommit tillbaka, sätter in några vicent för att se hur naturen påverkas att det stora djuren…

Hälsning från en stor djurvänCool

Anders 50
9/14/14, 4:09 PM
#17

#16 Ja det finns ju många djurarter som försvunnit som man kan plantera in. Och slösa miljarder på.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina1
9/15/14, 10:51 AM
#18

Varför inte sätta in några sabeltandade tigrar och annat hähähä😂

Skämt åtsido…nu får man väl hålla sej för skratt tills vi vet vad mp har i bakfickan. Landsbygden ligger nog riktigt risigt till. Även grönsaker växer i jord, så sabbar dom för bönderna börjar det även kurra i magen på mp,s folk. Men då kan man ju exporetera🤮 Och alla "vita män" får ligga lågt ett tag framöver😎

Hälsning från en stor djurvänCool

[peter54]
9/16/14, 4:21 PM
#19

Ytterst handlar det väl om hur man ser till att vargen inte närmar sig människors gårdar. I södra Sverige finns väl inga fäbodar där fä hålls långt ifrån gårdarna (rätta mig om jag har fel i det).

Därför tycker jag att man borde göra som man gjorde förr, skrämde bort rovdjuren konsekvent så snart de visade sig nära gårdarna med vad medel som krävdes. Förr fanns många idéer om hur man skulle skrämma bort vargen, men oftast sköt man, inte nödvändigtvis på djuren, men efter dem så att de förstod att där det luktar människa är det ohälsosamt att vistas.

Idag är det nästan tvärt om, att det är skoj att få se de fyra stora i anslutning till, eller till och med inne i samhället. De ska inte vara där, det är fel och vi kan se till att de inte kommer om vi bara får. Men så länge Bambisyndromet, en gång skapat av Disney, får råda kommer problemen bara att öka och avståndet mellan de människor som drabbas och regelverket blir bara större och större.

Snart finns inga fårägare, de sitter alla i fängelse för grovt jaktbrott i framtiden 😉

Reko
9/16/14, 4:25 PM
#20

#19 Du får gärna komma med källa till påståendet att alla fårägare sitter i fängelse för grovt jaktbrott. Sitter någon inne?

Annons:
[peter54]
9/16/14, 4:36 PM
#21

#20 Va? Hur läser du en sarkastisk kommentar med en "vink-vink"-smiley? Men om du kan misstolka så kan säkert andra göra det, så jag redigerar kommentaren lite. 🙂

Taxelina1
9/19/14, 10:41 AM
#22

Peter54 Förr var det alla plikt att skjuta den varg dom såg. Dom fick även skottpengar. Det går inte att skrämma dom längre. Vissa individer är där dom ska vara och dom ser vi inte. Det är individerna med avvikande beteenden som vi kommer nära eller rättare sagt tvärtom, dom kommer nära oss då dom går in på våra gårdar och trädgårdar. Grannen hade en som jagade katten. Den brydde sej inte ett dugg om att det stog flera och försökte skrämma den. Den hittade på allt möjligt otyg. Jagade tjejer på häst med mera. Den blev senare påkörd ute på E18. Allt enligt dna… Det ruskiga är som du säger, Disney effekten. Allt är gulligull och folk har tappat sin nedärvda instinkt att skydda sej från rovdjur och andra djur. Då vill man gå fram och mata och gärna komma så pass nära att man kan klappa också. Helst med mobilen i högsta beredskap så man kan ladda ner på fb… vi har en känd ormgrop här. Öbykulle. Misstänker att du hört talas om den. Där är det väldigt många barnfamiljer och folk med hundar som är där och går omkring på våren när solen värmer ordentligt. Nere i gropen ligger snokarna i stora högar. Ovanför gropen i häckarna brukar det ligga huggormar. Barnfamiljerna låter barnen springa omkring och leka bland stenröserna och häckarna. Blir så himla bannad. För det första ska man gå lugnt och se sej för för att inte störa. För det andra fattar inte familjerna att det är riktiga ormar som kan skada rejält om någon blir biten. Tror dom att det är gummiormar?!? Som sagt. Dom har tappat instinkten. Helt galet.

Hälsning från en stor djurvänCool

corabora
9/27/14, 12:31 PM
#23

#10 Jag satt upp mitt femtråiga rovdjursstängsel utan bidrag och grävmaskin. Vill jag ha tamboskap där det finns rovdjur får jag göra mitt bästa för att skydda dem. Vet du något landsting som behöver fårfällar så har jag en hög med fällar till försäljning.

[[annajohannas]1]
9/28/14, 1:57 PM
#24

Det har ju framkommit att i de flesta fall, så är den lägsta tråden för hög. Bor i ett tätt rovdjursrikt område, mina stängsel innefattar fem eltrådar, som sitter på insidan, där den lägsta tråden är 20 cm från marken, och den högsta är 110 cm, och utanför detta har jag fårstängsel. Märk väl att jag inte sagt att alla stängslar fel, men enligt länsstyrelsen, så gör många det.

Taxelina1
9/29/14, 11:06 AM
#25

#23 Men det är väl toppen att du har så många fällar till övers🙂 Kontakta landstinget där du bor. Men fällarna ska vara rena och fräscha. Dom ska användas till folk med trycksår. Och inom sjukvården. Jobbade för flera år sedan bland handikappade som satt i rullisar. Dom hade också behov av fällar och delar av fällar. Du kan ju även sälja till folk som ligger på isar och pimplar, är ute på utflykter med mera. Jätte mysigt att ha i släden eller pulkan…

Hmmm, nu blev det ju lite OT🤪

Hälsning från en stor djurvänCool

Martin
9/30/14, 11:13 PM
#26

#7 Ny praxis i så fall, vet att flera fick ersättning förra året i alla fall. Hur det ser ut detta året vet jag inte. Vet du varför man ändrat praxis?

Redan förra året sade man dock att man uppmanade att söka bidrag för staket vilket man hellre betalade ut än ersatte döda djur men det är ju en annan femma.

mvh Martin

VildaVittra
10/2/14, 5:48 PM
#27

#25 Man har inte använt äkta fällar på si sådär 25 år, av idag använder man tvättbara syntetiska istället. 

Stängsla in vargen? Ska vi stängsla in räven också och sätta havsörnen i en bur?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Taxelina1
10/3/14, 8:05 AM
#28

#27 Där jag jobbade med handikappade, hade dom äkta fällar och bitar av äkta fällar som dom satt,  låg på eller hade som stöd i rullisen. Två år sedan 🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

vallhund
10/3/14, 7:06 PM
#29

#10

Du är fel person att anmärka medelst Disneyfiering. De flesta av dina argument består av emotionellt snömos.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anders 50
10/3/14, 9:11 PM
#30

#29 Kan du bemöta Taxelinas argument? Och förklara vad som är snömos i det som hon skriver?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

VildaVittra
10/3/14, 9:22 PM
#31

#28 Det var väldigt ohygieniskt, vad heter detta ställe så jag kan ringa och prata med dom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Martin
10/9/14, 11:43 PM
#32

#4 Utdöma dödsstraff för varg? Ja, mycket kan man ju kalla det men att se det som att djur är brottslingar som får dödsstraff var ju en ny variant.

Antar att älgarna ställer till med mycket skada i trafik och skog då man avrättar ca 1/3 av stammen varje år om jag läst rätt. Tunga dödsstraff.

Varför inte kalla det för vad det är istället: Jakt/Skyddsjakt?

mvh Martin

Anders 50
10/11/14, 9:58 AM
#33

#32 Nu kom du väl in på "märka ord" avdelningen?  Men det är ok för mig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: