Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 2698 ggr
kattöga
2014-11-28 15:24

Fjäder Vilken fågel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en fjäder idag som jag aldrig sett här förut. Någon som vet vilken fågel som tappat den här? Kan det vara nån andfågel eller gås? Kan andfåglar ha så långa vingpennor? Eller kan det kanske vara fiskgjusen?

Vingpennan är 30 cm lång, vit (eller eg vitgrå) med mörka fält i toppen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2014-11-28 15:41
#1

Nej, fiskgjuse verkar det inte vara iaf…. (har googlat en stund nu).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2014-11-28 16:59
#2

Har fått ett svar på Sveriges Ornitologiska förenings forum. Fjädern tycks komma från en mås eller trut. Jag slog bort den tanken helt från början, eftersom jag inte trodde att dom kunde ha så långa vingpennor. Man lär sig så länge man lever…… :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Taggeman
2014-11-28 23:43
#3

Jag funderar på om det är en måsfågel så borde det va en trut som har den här storleken på vingpenna. Den fjädern  som du visar upp har lite svart i toppen så då återstår det bara gråtrut som ett alternativ.

Här en fin bild på grå trut med sina vingpennor längst ut.  http://www.swedbird.se/Swedbird/Galleri_files/Gra%CC%8Atrut.jpg

Här en länk på vingpennor på en medelhavs-gråtrut. http://1.bp.blogspot.com/_Rtfsyd8tugY/SpJbjn-a0KI/AAAAAAAAAWs/ByLGrybeO7k/s400/michvingen.JPG

Når o var fann du den här fjädern? Det kan ge ledtrådar med vad för fågel det kan va.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2014-11-28 23:54
#4

När jag nu närmare tittar på din fjäder och bilden som är länkad så borde det va gråtrut din fjäder slutar med att ha lite vitt i toppen och det har gråtruten med. på några av vingpennorna som är långa o längs ut.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

kattöga
2014-11-29 08:47
#5

Tack Taggeman! Ja, du och ornitologerna har alldeles säkert helt rätt. Det verkar vara en gråtruts fjäder. Tack snälla för din "analys" och dina länkar. 

Vilken läcker bild på den flygande fågeln, fascinerande! 

(Fjädern fanns nära östersjökusten Stockholms län.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: