Annons:
Etikett03-skogen
Läst 3098 ggr
Loathena
4/16/15, 3:50 PM

Fota vilda djur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Har varit ganska mycket ute i naturen och fotat och nu när det börjar bli vår så tänkte jag ut och försöka fota lite djur ungar. Jag ska ju självklart inte störa dem eller så men tänkte fota lite. Är det något som har något tips på hur man lockar på olika djurarter eller vet på vilken sorts mark dem hälst föder/ gräver gryt?' Väldigt tacksam för svar! (Kanske även ska säga att jag bor i Norrland)Här är även några bilder jag fått😃

Annons:
moondancer
4/19/15, 10:21 AM
#1

Du kanske skulle fråga jägare eller andra som rör sig mkt i området där du tänker fotografera. Det är egentligen enklaste sättet att få reda på var det finns djur.

Du skulle kunna titta efter djurstigar och spår för att se var älgar och rådjur rör sig ngn stans. Sedan bygga ett gömsle i närheten på en hög höjd.

För gryt är nästan enklast att leta under andra tider av året så att du redan vet var gryten finns.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

kamera0710
5/2/15, 5:35 PM
#2

I Norrlands barrskogsområden kan jag tipsa om att hålla utkik efter den orädda lavskrikan. Här en illustration till nämnda oräddhet.

MelodyX
5/3/15, 9:27 AM
#3

Jag tror också det enklaste är att fråga jägare (eller typ länsstyrelsen, åtminstone här är de väldigt pålästa vad som finns i skog och mark och var då vi har en hel del rovdjur). Sedan skulle jag gå ut och leta redan nu, kanske finns det ett älgpass som du kan göra till koja? Jag tror inte riktigt på att gå ut och bara fota utan du måste nog ha dina gömställen förberedda, tålamod, kanske sitta där en hel natt och vänta på gryningen eftersom de flesta djur är som mest aktiva då. Lycka till.

Upp till toppen
Annons: