Annons:
Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 5136 ggr
kattöga
2015-05-23 16:49

(Varning, bild på) Orm-/Ödlestjärt eventuellt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna hemma på köksgolvet. Antar att någon av katterna dragit in den. Är det en orm- eller ödlestjärt, nån som vet? Kopparorm kanske?
Den är ca 7-8 cm lång.

Vet inte hur länge den har legat där, men när jag sopade upp den så rörde den på sig lite, lite fortfarande. Jag undrar om nån av katterna har ätit upp resten………. 🤮

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
fluffis
2015-05-23 16:52
#1

Det ser ut som en kopparödla, den där ödlan som liknar en orm.

Hanna
2015-05-23 16:52
#2

Instämmer med fluffis.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

*~HamsterHamster~*
2015-05-23 16:55
#3

Instämmer med båda föregående Kopparorm/ödla(egentligen ödla)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Geru
2015-05-23 16:57
#4

Kan inte kopparödlor släppa svansen vid hot?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

kattöga
2015-05-23 16:57
#5

Tack för era svar! Jag misstänkte att det kan ha varit en kopparorm/-ödla. 
Undrar bara var resten av den stackarn tagit vägen….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

*~HamsterHamster~*
2015-05-23 16:58
#6

#4 det kan dom

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
kattöga
2015-05-23 17:04
#7

#4 + #6 Tack, jag hittade precis det när jag googlade lite nu. Tydligen kan dom släppa svansen, antagligen för att avleda…. 

Så antingen har nån katt ätit upp en del eller så har kopparödlan lyckats smita tack vare svansföringen! Jag hoppas på det sista alternativet……

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Geru
2015-05-23 17:31
#8

Jag tror att ödlan släppte svansen, den rör på sig massor, och katten blir väldigt intresserad av den då istället för ödlan själv ^^

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[peter54]
2015-05-23 17:40
#9

Bilden visar en kopparödlas släppta svans. Våra svenska ödlor, inte bara kopparödlan, släpper svansen när de råkar ut för ett rovdjur av något slag eller när de stressas av en människa till exempel. 

Syftet är som flera redan är inne på, att avleda rovdjuret så att det ägnar sin uppmärksamhet till den sprattlande svansen istället för ödlan som då ofta hinner undan. Svansen växer ut igen, men den blir inte lika lång som den var innan den tappades.

kattöga
2015-05-23 17:46
#10

Ja, det verkar som att det är ett "frivilligt" svanssläpp som fått följa med in. Nu kan jag en del mer om ödlor och deras svansföring! Själv fick jag nästan hjärnsläpp……

Det låter bra att ödlan antagligen har lyckats komma undan genom sin smarta svansmanöver! 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[peter54]
2015-05-23 17:53
#11

#10 Ödlorna har skiktade muskelceller i svansen och dessa gör att de kan släppa den. Man kan se om man tittar på brottytan, att det inte ser likadant ut som det skulle göra om ett annat djurs svans skulle slitas av.

kattöga
2015-05-23 17:56
#12

#11 Menar du för att det är så "jämnt" (brottytan)?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2015-05-23 17:58
#13

Jag måste nog läsa på lite mer, för nu blir jag ju nyfiken på vad det är som händer egentligen när ödlan släpper sin svans och när svansen fortsätter att sprattla en bra stund efter att den släppts.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
[peter54]
2015-05-23 18:07
#14

#13 Sprattlet är nervreflexer av ungefär samma slag som de som gör att en höna kan flaxa och springa m fast huvudet huggits av.

Ja brottytan är mycket jämn och man kan se att svansen har som sektioner.

kattöga
2015-05-23 18:31
#15

#14 Jag förstod nästan det, att det är likadant som när en höna blivit halshuggen…. Intressant är det!

Och ju mer jag får veta desto mer vill jag veta….. Som nu till exempel…. Jag kan förstå meningen med varför ödlorna utvecklat sin "svansmanöver", för att avleda och på så vis kunna slinka undan faran. 
Men jag kan inte se "meningen" hönsens/kalkonernas o d utveckling efter att dom blivit halshuggna…. Flaxande höns utan huvuden, det är ju inte mycket som räddas genom det. Undrar om det kan vara en "lämning" efter sitt ursprung, ödlor/dinosaurier……? Fast det då inte bara gäller svanstippen…. utan hela kroppen bakom huvudet….. 

Min nyfikenhet har inga gränser!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

*~HamsterHamster~*
2015-05-23 18:40
#16

#15 att nerverna rycker har ingen med försvarsmechanismen att göra nerverna rycker för att nerverna rycker när djuret inte har kontroll över dem, när hönan är död kommer nästan alla nerver och reflexer igång huvudet kacklar förhoppningsivs utan att det lever och kroppen flaxar.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

kattöga
2015-05-23 18:53
#17

#16 Men om man nu anser att ödlornas svanstipp-flaxning är en del av deras "försvarsmekanism", så borde det väl finnas ett syfte med hönsfåglars flax och kackel även efter att dom halshuggits? 

Jag tänker som så att det borde ju finnas en logik. Annars är det märkligt om ödlan har en mekanism för att undfly fienden genom sin sprattlande lösgjorda svanstipp, men hönsens flax "bara" är nervryckningar. Ibland är det evolutionens smarta drag och ibland bara och endast slumpen?😉
Kan det kanske vara så att hönsfåglarnas flax och krax är till för att varna dom andra i flocken (dom är ju flockdjur)? "Varning för fara och färde, spring och göm er!" Då skulle det vara en "evolutionär utveckling med syfte"……  Funderar

Frågor som kanske inte har några svar, egentligen……

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[peter54]
2015-05-23 19:00
#18

#17 Det är ett praktiskt utnyttjande av nervreflexen, snarare än att nervreflexen utvecklats för att avleda.

kattöga
2015-05-23 19:24
#19

Ja, så är det nog, Peter54. 
Och det är ju ändå så att ödlorna släpper svansen frivilligt, medan hönorna inte gör det…. släpper sina huvuden….  
Så var nog helt ute och cyklade i nyfikenhetens djungel! Inte alls ovanligt! 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: