Annons:
Etikett22-ute-i-naturen
Läst 3215 ggr
Honestyisdead
2015-07-31 22:42

Titta här

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fin besök i trädgården :)

Annons:
Tjeja
2015-07-31 22:46
#1

Fint o fint? Fina att se på kanske men är inte detdär korsning mellan mördarsnigel o skogssnigel? Äter allt man vill ha i fred i trädgården…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ulla
2015-07-31 22:47
#2

Randiga sniglar. Vad är det för sort? Har aldrig sett några såna ute i naturen själv.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

moondancer
2015-07-31 22:50
#3

Pantersniglar! 😃 Dom är sjukt snygga, och dessutom inte speciellt intresserade av at käka trädgårdsväxter!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Honestyisdead
2015-07-31 22:53
#4

Pantersniglar. Orsakar inte sådan skada som tex den spanska skogssnigeln. Dessa låter jag vara. De är ingen korsning.

Ulla
2015-07-31 22:55
#5

Åh, är de ovanliga? Jag har aldrig sett såna förut. Finns de i hela Sverige?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

molam
2015-07-31 22:55
#6

Samt att dom äter upp mördar snigeln som äter upp Trädgården! ^^

Ta vara på finbesöket där! =D

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Honestyisdead
2015-07-31 22:59
#7

#5 Jag kan inte länka, men googla på dom så hittar du mycket information om dom :)

#6 Absolut :) De får gärna äta massor. Fy tusan vilken snigelinvasion vi har. De äter ALLT! Har aldrig haft så många någonsin.

Honestyisdead
2015-07-31 23:02
#8

#1 Mördarsnigeln är ju en skogssnigel? Spansk sådan.

Mirrorglace
2015-07-31 23:19
#9

i jönköping finns det massor av sådana, ser typ 1mille varje hund prommis 😃

❤️

Honestyisdead
2015-07-31 23:21
#10

#9 Tyvärr är det sällan jag ser dom här.

annia1
2015-08-01 04:50
#11

Jag har pantersniglar i min trädgård. Jag har sett flera stycken nu under sommaren när jag hållt på och rensat i rabatter. 

Om de är ovanliga eller inte kan jag inte svara på. Däremot är de svåra att se med blotta ögat. För tittar man på teckningen så smälter dom in väldigt fint i flera sammanhang. Ligger de tex på grus så är de nästan omöjliga att se. Likaså om de ligger på lite våt jord då kan man bara tro att jorden börjat torka upp på sina ställen. Rullar dom ihop sig lite så kan de se ut som ett löv. 
(om jag tittar på bilden i TS så ser det ut att vara tagen med blixt för så där bra brukar dom inte synas med blotta ögat i naturligt ljus)

De gillar mörka och fuktiga ställen. De äter nervissnande/förmultnande växtdelar så de "städar" lite i trädgårn. Och lyfter man på en sten så kan de sitta fast på den. De lever gärna i/runt komposten. Jag har gjort en ny kompostlåda i år. Tyvärr innan jag visste att de lever i såna så jag gjorde min rätt tät så svårt att ta sig in. Men jag gjort så att jag lagt lite jord och växtdelar utanför lådan. 

Läser man på wiki så kan de ge sig på mördarsniglar så pass så att de dör. Och de äter mördarsniglarnas ägg. Men å andra sidan så gör mördarsniglarna samma sak så det är mest frågan om vem som hinner först. Och pantersnigeln kan ibland misstas för mördarsnigel då den kan variera i färg till att vara rätt mörk.

Här där jag bor så finns mördarsniglar i området och för nåt år sen så såg jag en sån på en väg bara nåt 100 meter härifrån, men jag har inte sett nån i trädgårn än (peppar,peppar) så jag antar att jag kan tacka pantersniglarna för det. 

Om man vill läsa lite mer så. Från wikipedia. Från odla.nu

Hera när det gäller det 1 skriver. Tyvärr så har mördarsnigel börjat para sig med den svenska skogssnigeln vilket gör mördarsnigeln mer härdig även längre upp i landet.

.

Tjeja
2015-08-01 09:06
#12

Jaha vad skönt att de är bra för trädgården istället! Jsg hörde nämligen på naturpasset i P1 om de korsade sniglarna, hybrider som börjat komna som är randiga och som är lika illa som mördarsniglarna. Undrar hur de ser ut då så man får lära sig se skillnad på dem . Inte för att jag har någon trädgård själv men vi letar ny bostad och då ska vi ha det när vi flyttar! :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annia1
2015-08-02 04:14
#13

Jag vet inte riktigt vilken yrkesgrupp man ska kontakta för att få klara besked om hybriderna. Men det finns ju snigelexperter. Jag hittar ingen specifik titel. Men om du kikar i länken från odla.nu där nämns en expert vid namn och finns på naturhistoriska museumet i göteborg så kanske försöka hitta en mailadress och skriv dit.

När det gäller pantersniglarna så står det att dom kan variera i teckning och lite i färg så att de kan likna mördarsniglarna.
Och jag såg en liten liten snigel vid min kompost den var bara ett par centimeter lång som var lite mörk och jag funderade om jag trots allt hade fått in mördarsniglar. Jag fick titta ordentligt på den innan jag såg att den hade börjat få teckningen. Tack och lov hade jag ju sett en vuxen förut så jag visste att jag hade pantersniglar här annars hade jag trott att jag hade "mördarna" här. 

****
En tanke som jag kom på här förut idag. Jag undrar om dom som fått in mördarsniglar även tar död på pantersniglar i tron att de också är skadliga. För som sagt de kan variera i färg/teckning, sen är det oftast att man letar sent och då inte säkert att man tänker på att titta ordentligt efter teckningen. Sen kanske inte så många som vet att "pantrarna" är bra att ha, så om dom ser en snigel så tar dom den för säkerhets skull.

.

Annons:
moondancer
2015-08-02 08:00
#14

Här är en bra bestämningsnyckel man kan använda sig av;  http://www.tradgard.org/kunskap/snigel/nyckel/start.html

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Tjeja
2015-08-02 11:42
#15

#14 Bra länk, tack! Hade varit ännu mer intressant om de haft något om mördarhybrider också eftersom de med kan ha ränder och täckning så man riskerar att blanda ihop dem med den bra pantersnigeln. Sedan undrar jag om det verkligen stämmer att pantrarna äter andra sniglar ändå. För det stod ju inget om något sådant i nyckeln. Bara att dem vanligtvis inte ger sig på trädgårdsväxter om dem inte är många.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annia1
2015-08-05 01:58
#16

Tjeja jag vet inte om jag missförstår dig. Nu vet jag inte om det gäller alla sniglar, men många snigelarter äter andra snigelarter som är döda. Men är det det jag skrev att de kan ge sig på mördarsniglar så att de till och med dör så jag vet inte om det är sant, men det står på wikipedia.

Men om du kikar på göteborgs naturhistoriska museets kontaktsida (välj arbetsområde biologi) så finns det en mailadress till experten (ted von proschwitz) som nämns i odla.nu skriv till han och fråga så får du kanske klara besked både vad gäller hybriderna och pantersniglarna.

.

Nervöst Skall
2015-08-09 17:42
#17

Trodde de randiga va vanliga mördarsniglar dom med, vad bra att jag tittade in här! Vi har så sjukt mycket mördarsniglar nu, har varit vanliga snäckor i många år men nu har mördarsniglarna tagit över ><

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Whippet
2015-08-11 19:08
#18

Har en pantersnigel som jag sett 2 gånger denna sommaren i trädgården

I'm out Vilar huvudet i handen

annia1
2015-08-19 01:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag såg en pantersnigel häromdan som jag tog en bild på. Ser inte riktigt lika ut som den hera har i 0. Men jag skickade bilden till snigelexperten och det är en pantersnigel. Och de kan även vara helt enfärgade då i grått. 

När det är mörkt ute så kanske det är lite svårt att skilja sniglar åt färgvis, men om man tittar baktill på sniglarna så syns skillnad. Pantern är spetsig baktill medan mördarsnigeln är rund baktill.

Men pantern jagar inte mördarsniglar, utan pantern och mördarna lever på det stora hela sida vid sida, men de konkurrerar om samma område så man ska gynna pantern för den hjälper till att hålla mördarna tillbaka. Men visst de kan skada dom om dom kommer i närkontakt med varandra och jo pantern äter äggen. Fast tvärtom så gör mördarna likadant.
Och att sniglar äter döda sniglar. 

Jag frågade om hybriderna och de ser ut som den vanliga mördaren, ibland är de lite mörkare i färgen.

Allt nedan är från sidan jag fick tips av han att den fanns och det finns mer att läsa där.

Sidan på naturhistoriska museets sida som handlar om sniglar (hoppas länken tas direkt dit.) där man kan läsa om olika snigelarter.

Det finns en annan snigel som kan ha liknande teckning som pantern och det är gråsvart kölsnigel, men likt pantern gör den ingen skada.

När det gäller mördarsnigel så finns det några växter som dom inte rör och som troligen är giftiga för dom, tex ringblomma och  pelargoner. 

Och nåt som var intressant att läsa att det finns vissa växter som tex tagets när dom ätit dom gör att de blir mer hungriga och då äter mer. Och tvärtom så finns det växter som minskar aptiten och gör att de äter mindre tex bondbönor.

Så man ska definitivt inte ha tagetes om man har mördarsniglar.

.

Upp till toppen
Annons: