Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 2829 ggr
JoannaLi
2015-08-19 09:20

Rovdjur Småland? *detaljerad beskrivning*

(Det kursiva är en relativt detaljerad beskrivning av ett fällt bytesdjur.)

Jag är en norrlänning som flyttat ut till skogen utanför Växjö, och idag på promenaden såg vi ett fällt byte, och började fundera. 

Vad finns det för (stora) rovdjur här nere?

Min första tanke var björn, men mitt promenadsällskap sa att de inte var vanliga här nere. 

Det var troligtvis ett rådjur/en hjort som blivit fälld, var ungefär i den storleken i alla fall, och den var i princip renputsad och var inte längre i ett stycke, utan det låg många "småbitar" (t.ex. vart revben låg för sig etc) utspridda, vilket får mig att tänka att det var ett större rovdjur? 

Annons:
Gronstedt
2015-08-19 09:41
#1

Sker inte den mesta utspridningen när mindre djur gnager/slickar bort bindväven, så att benen faktiskt separerar? De riktigt stora rovdjuren borde ha lämnat krossade ben och jämförelsevis mycket kött?

EDIT: Jag hade nog tänkt: Slagen av räv/grävling, legat ett tag och blivit putsad av mindre asätare.

JoannaLi
2015-08-19 09:52
#2

Mycket möjligt! Tyckte att det var lite "mycket" kött kvar på benen för att vara ett mindre rovdjur, men samtidigt är benen separerade så "rent" så jag visste inte riktigt vad jag skulle tänka :s 

Hann inte se så tydligt, den låg ute i buskagen och jag hade en mycket intresserad hund i lina, så hann inte inspektera :/

Martin
2015-08-27 21:22
#3

Räv fäller normalt inte rådjur eller hjort, men tar kiden. Detsamma för grävling.

ISmåland finns inga "stora" rovdjur naturligt, varg kan ströva förbi och björn tror jag inte finns alls. Lodjuren börjar återkomma och de tar gärna hjort och rådjur.

Utifrån beskrivningen ovan samt att du sett den hastigt är det nog svårt att dra slutsatser.

mvh Martin

Denna kommentar har tagits bort.
tommy1
2015-08-31 08:55
#5

Kan det inte vara ett självdött djur? Eller trafikskadat?

JoannaLi
2015-08-31 12:44
#6

#5 Trafikskadat är nog tämligen omöjligt, och visst kan de väl ha självdött, men det är fortfarande något som har ätit upp det :)

Främst var jag intresserad av att veta vad för rovdjur man kan stöta på här nere, så att man är lite förberedd.

Annons:
Martin
2015-08-31 14:20
#7

På skandobs.se kan man se observationer av varg, lo, björn och kungsörn. I vissa fall kan man även se Länsstyrelsen bedömning av dem.

I Småland är det väl främst lodjur du kan stöta på av de större rovdjuren, varg passerar säkert igenom men jag tror inte det finns några kända vargrevir där nu såvitt jag hittat när jag snabbgooglat lite. Björn tror jag inte mycket på. Örn finns säkert. Liksom en massa mindre rovdjur.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: