Annons:
Etikett03-skogen
Läst 1581 ggr
sallad
2015-11-28 00:35

Maten finns i skogen

Hej!

Funderar lite på vilka frukter ni skördar från skogen? Min farfar som levde sin första vinter i en jordhåla brukar säga ''Bor man i skogen, behöver man inte köpa mat, allt finns där och det som inte finns kan man odla''. Han och farmor har länge tagit vara på det som skogen gett, både bär och kött. Vad brukar ni samla in?

Själv så är jag ganska intresserad av medicinalväxter. I min klass är jag sporadiskt känd som ''häxdoktorn'', och brukar förse vänner med naturmedicin vid huvudvärk, magsmärtor, sömnproblem men även mensvärk m.m. Problemet är att jag ofta glömmer vad alla mina örter hjälper mot, jag borde skaffa mig en bok och skriva upp!

Den stora drömmen för mig är att få all mat från skogen, helst så lite animaliskt som möjligt. Det gäller väl mest att veta vars man ska leta. 😛

-Rasmus

-Rasmus 🌈

Annons:
emilialinnea
2015-11-28 00:36
#1

puff

/Emilia

Jofiel
2015-11-29 12:13
#2

Jag brukar ta björksav. Det är liksom startskottet på våren för mig. Sen kommer nässlorna och dom är ju som bäst när de precis kommit upp och är spröda och fina. Även björklöv när de är som musöron kan man ta och koka te på.

Älgört, johannesört, rölleka, kirskål….. ja listan kan göras lång.

sallad
2015-11-29 23:10
#3

#2 Ja, älgörten (eller älggräs som jag säger), har jag gjort saft på tillsammans med mjölkört och syrenblomster. Supergott och lindrar huvudvärken. Tror min morfar brukar tappa björksav, har då blivit bjuden på det där någon gång.

-Rasmus 🌈

tommy1
2015-12-17 14:38
#4

Först bör man skaffa sig en egen skog. Att leva på det allemansrätten tillåter blir svårt

sallad
2015-12-19 15:14
#5

Ja givet! Man blir ju inte så poppis om man börjar ta bark från en tall hos någon som äger skogen på papper. ;)

-Rasmus 🌈

Atropa
2016-01-05 22:55
#6

Puff:)

Annons:
Taxelina1
2016-01-12 18:35
#7

Vi hämtar allt vårt kött ur skogen. Där man vet att djuren haft det bra 🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

sallad
2016-01-13 09:53
#8

#7 Själv äter jag inte kött, men för klimatet, miljön och hälsan, så är viltkött väldigt bra. Jämfört med föda, göda och döda köttet som säljs i närmaste butik. 😃

-Rasmus 🌈

Taxelina1
2016-01-14 18:53
#9

#8 Men allt vi föder upp kommer från frön som vi föder, göder och dödar. Varenda växt på jorden uppkommer från ett frö som gror och som vi vårdar för att sedan äta upp det. Allt som växer lever, vilket det är en växt eller djur. Det är min syn på livet.

Hälsning från en stor djurvänCool

sallad
2016-01-15 09:17
#10

#9 Jo, givet. Skillnaden är väl att djuren känner lite mer än en planta, men är helt med på att växter också lever, utan dem hade vi inte funnits och borde visa dem största möjliga respekt, ett träd har troligtvis gjort mer för vår jord än vad någon människa någonsin gjort, så brukar jag tänka. 

Sen behöver man ju inte äta upp själva växten, utan bara dess frukt. Finns ju en inriktning som bara äter sånt också. 

Grundtanken är väl att vi skall hämta all vår mat från naturen. Fast nu är vi en så anpassbar och nyfiken art så att vi lyckats slå oss ner på marker som vi egentligen inte utvecklades för. Därav kan det vara lite svårt att leva av skogen, utan boskap eller odlingar just i vårat klimat här i Sverige.

-Rasmus 🌈

Upp till toppen
Annons: