Annons:
Etikett14-vandring-film-reservat-resor
Läst 1602 ggr
Fluffinen
2016-03-12 16:10

Fjällvandring-Kungsleden

Nu är jag väldigt osäker på om detta är rätt forum att fråga men tänkte jag kunde göra ett försök åtminstone så får ni väll låsa tråden om den inte hör hit. 

Jag och min sambo har planerat att vandra en bit av kungsleden  i mitten av juli Hemavan-Adolfström. Detta är våran första vandring längs med kungsleden, jag har varit mycket och fiskat med min pappa i adolfström och vandrat med familjen bland bergen mellan hemavan och tärnaby, alltså inga jätte långa sträckor men har tyckt de varit mysigt och roligt och skulle vilja göra en lite längre vandring. Dock eftersom jag och sambon kommer ha med oss valp så kan vi inte göra en jätte lång vandring.

Så för att komma till mina frågor, jag har försökt hitta och läsa vad som gäller kring kungsleden men är inte särskillt duktig på söka. 
1. För det första undrar jag vad är det som gäller om man vill ha med sig hund på vandringen, får hunden följa med på vandringen? Vi har planerat att vara vid Pjeljekaises nationalpark några extra dagar och undrar hur de ser ut med att ha hund med oss i nationalparken.
2. Vi vill kunna fiska lite längs med leden, men vad är det för fiskekort som gäller, behöver man flera fiskekort kanske?  Kring Adolfstöm vet jag vilket fiskekort jag behöver, men det är längs med leden dit jag är osäker på.
3, Vi hade tänkt tälta, får man tälta var som helst längs med denna sträcka vi ska gå? Tips på vad vi ska tänka på när vi ska tälta? 

Om ni har några sidor ni tycker jag ska läsa så får ni gärna länka mig, är tacksam för all hjälp jag kan få! 🙂

Annons:
VildaVittra
2016-03-12 16:30
#1

I nationalparken får du inte ha med dig hund under den tiden av året. Men längs med leden går det bra om du har den kopplad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fluffinen
2016-03-12 16:44
#2

#1 Ja jag misstänkte att det eventuellt skulle kunna vara så, då får vi hålla oss utanför nationalparken då, tack!
 Kopplad ska han absolut vara, vill inte att de sker en olycka så vill ha koll på vars han befinner sig.  Dock har vi ett koppel som rullar ut i lina upp till 8 eller 10m så lite rörelsefritt rum har han ju. (tror det kallas flexi koppel eller nått sånt)

KimE
2016-03-14 07:31
#3

Länsstyrelsen norrbotten har på förslag att införa bl.a. tältnings och fiskeförbud efter kungsleden söder om adolfsström pga fjällgås häckningsområde. Prova natureit för fiskekort.

kamera0710
2016-04-29 17:07
#4
Sehvrin
2016-06-11 11:14
#5

Från Länsstyrelsen Norrbottens webbplats:

"Längs Kungsleden får du ha med kopplad hund hela året och i övriga nationalparken får kopplad hund medföras under tiden 1 januari till 30 april."

Källa: http://www.lansstyrelsen.se/Norrbotten/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/nationalparker/pieljekaise/Pages/default.aspx 

Så ska ni bara hålla er längs Kungsleden får ni ta med er hunden in i nationalparken.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: