Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 2073 ggr
gulzebra
2016-04-21 19:01

Vilken fågel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, ni kommer härmed få se sämsta bilden någonsin. 

Jag såg en fågel idag som jag inte har någon som helst aning om vad det är. Den var grå, hade vita kinder och en vit rand på ovansidan av vingarna. Jag tror att fågeln hade en ljus undersida men jag är inte säker då det gick för snabbt. Storlek ungefär som en kaja, men jag såg inte typ av fågel pga för stort avstånd. Kom sen en till likadan och så drog de bägge två.
Syntes i Borlänge i Dalarna, i ett bostadsområde med skog och våtmark inpå knuten.

Vad säger ni, har någon en aning eller iaf en gissning på vad det kan vara för fåglar?

Som sagt sämsta bilden någonsin (mobiler gör sig inte på avstånd nej…), men man kan ju få ett hum kring färgen iaf tänker jag…?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
[evelinana]
2016-04-21 19:29
#1

Nötskrika kanske? Dom har dock lite blått i färgen, men är osäker på om det även gäller honor :)

gulzebra
2016-04-21 20:54
#2

#1 Tyvärr inte nötskrika, tack iaf! :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Helena1978
2016-04-22 15:53
#3

Kan det ha varit en ringduva?

gulzebra
2016-04-22 20:21
#4

#3 Jadu, det måste det nog vara! Lustigt hur konstigt man kan se på håll sådär - just ringduvor har vi gott om här så jag ser de då och då och har då aldrig haft problem med att känna igen de, har dock aldrig sett någon med vita band på vingarna men ser nu när jag googlar att en del har det också 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

moondancer
2016-05-04 16:26
#5

Svårt att se på bilden, men det liknar en ringduva.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

gulzebra
2016-05-04 16:45
#6

Haha ja såhär efter tråden har jag sett flera ringduvor som haft de där banden på vingarna och allt, så nog sjutton var det det 😃

Idag hörde jag och en kompis nån fågel vi blev fundersamma över dock, är det måhända någon som vet vad det var? Tyvärr ingen bild, bara ljud, här: https://www.instagram.com/p/BE_Ppwzp9qi/

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
moondancer
2016-05-07 21:45
#7

#6 Inte helt hundra, men tycker det låter som en taltrast. Jag tror du ska fråga i fågelskådning.ifokus, men tala gärna om svaret du får här. Väldigt nyfiken!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Taggeman
2016-05-08 08:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#0 Min första tanke är ringduva dom har den här gråblå färgen o även lite vitt runt hals o vingar som man anar på fotot.
Storleksmässigt större än kaja men svårt att avgöra på håll.
Ringduvorna är ofta i par o flyger tillsammans så det verkar stämma det med.
Skickar med en bild på ringduva.

Din andra fråga om fågelsång (jag kan inte komma åt o lyssna på den länken) ta den på SOF dom är duktiga på det här med fåglar o sång o svarar snabbt. http://www.birdlife.se/sveriges-ornitologiska-forening/forum/tradar/?group=frm_frm_grp-s1%2F18

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

gulzebra
2016-05-08 14:17
#9

#7 Ah ska prova där, tack!

#8 Yes ringduva var det, så jäkla stört att jag inte fattade det direkt iom att jag ser de hyfsat ofta annars också 😃
Nä länken verkar visst strula av någon anledning. Jag heter gulzebra på instagram iaf, fågelsången är i videon med en gran från den 4e maj. Jag lägger inte ut så mycket så den ligger högt upp än.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Taggeman
2016-05-08 14:28
#10

#9 Jag  har inget konto där på Instagram så det är kört.

Men om det är en fågel högst upp på en gran kan det va förslag någon slags trast ex. Koltrast  eller Grönfink!

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: