Annons:
Etikett28-övrigt
Läst 1574 ggr
MoaL
12/19/16, 9:49 PM

Vad för spindlar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Halloj!
Har haft storstädning i djurrummet vilket också har inneburit att alla mina enorma och omfångsrika växter har trasslats ut och plockats ned från fönsterbrädan och hyllorna, något jag bara ids göra ett par gånger per år. Bakom dem har jag nu hittat ett gäng spindlar utspridda lite här och där i sina små nät där de har haft glädje av ett never ending supply av sorgmyggor ("blomflugor").

Jag har naturligtvis inte hjärta att döda dessa små raringar, så jag får väl dras med dem till våren/sommaren om de lever till dess. Men de har fått flytta till en burk, nån måtta får det vara. 😛 De flesta jag hittat är honor, och så en liten hane då som kom traskandes på golvet efter allt mitt stökande. Så fort jag satte ned fingret framför honom stolpade han fram och upp på fingertoppen och försökte bita mig. 😂Det är det han gör på bilden. Höll på att garva ihjäl mig när jag kände hur det drog lite i huden, och han accepterade senare villigt det kryp jag släppte ned i burken åt honom istället. 😃 Honorna däremot är jätteskvättiga och rullar bara ihop sig till bollar och släpper greppet om vad än de håller fast sig i.

Är det någon som vet vad det kan vara för art? Jag kollade på S. bipunctata men de verkar vara mycket ljusare än de jag har här hemma?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
moondancer
12/21/16, 4:40 PM
#1

Klart man inte ska döda de spindlar man har i hemmet, dom är fantastiskt bra för att hålla populationen av insekter nere.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

MoaL
12/21/16, 8:31 PM
#2

#1 Kan bara hålla med, spindlar är fantastiska nyttodjur. :) Men majoriteten av alla jag pratar med delar inte min förtjusning, och har definitivt inget intresse av att ta hand om dem. De tyckte att jag borde dammsuga upp dem eller spola ned dem - eller kasta ut dem i kylan. :/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

moondancer
12/21/16, 8:54 PM
#3

#2 Du kan låna mig några! Jag har flyttat och inte fått med mig några spindlar (om man inte räknar med den stackaren som katterna käkade upp :( )

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

MoaL
12/21/16, 11:02 PM
#4

Haha, det är bara att komma och hämta dem om du vill. 😂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: