Annons:
Etikett14-vandring-film-reservat-resor
Läst 1241 ggr
[Janssonlisa]
2017-05-30 15:03

Vandringar

Hej!

Någon mer än jag som planerar att vandra i sommar?

Själv ska jag tillsammans med min mamma gå på Bergslagsleden, vilken etapp har vi inte riktigt bestämt oss för än.

Vi brukar försöka att gå en sväng en gång per år. Oftast går vi inte så långt utan kör två dagar + en natt.

Vart ska du vandra?  Vandrar du ensam? i par? en hel grupp? Hur långt brukar du gå?   Är det något du lärt dig med tiden du vill dela med dig av? berätta! :)

Annons:
Sindri
2017-05-30 15:25
#1

Vilken rolig tråd!
Jag har vandrat en del i Spanien, men inte så långa sträckor, bara dagsturer, men vi kom precis på att man kan ju vandra en del i Sverige också.
Vi har kikat lite på Roslagsleden som ligger närmast oss. Även Sörmlandsleden ligger bra till. Så långt som till övernattning har vi inte tänkt än, men det kanske kommer många roliga tips här i tråden.

Om någon vet någon bra 2-dagars på Roslags- eller Sörmlandsleden med övernattning med hyfsad standard och bra mat så kan vi tänka oss att prova det.

[Janssonlisa]
2017-05-30 15:37
#2

#1 Åh i Spanien, kul! själv har jag bara hållit mig till Sverige, och lite i Norge :) Ja det finns så många fina ställen att vandra på här i Sverige!

Det viktigaste när man går från dagsturer till övernattning tycker jag är att inte packa med sig för mycket! Så lätt hänt att man packar fullt och sedan måste kånka…

kläder behöver man inte packa så mycket nu när det blivit vårsommar, så där kan man få ner packningen :) och oftast finns det ju vindskydd eller t.o.m. stugor att sova i så man slipper tält.

Hittade sidan för Sörmlandsleden och det verkar finnas ställen att övernatta. :)

http://www.sormlandsleden.se/vandring/logi.aspx

Sindri
2017-05-30 15:47
#3

Tack, det där var ju en superbra sida. Nu är ju jag lite till åren kommen och bekväm av mig, så vindskydd går bort, och vill inte direkt klä på mig mitt i natten och gå iväg till ett utedass, men där skall jag väl kunna hitta något.

Martin
2017-05-31 15:52
#4

Har vandrat en del i Kebnekaisemassivet och Kungsleden men det var ett antal år sedan. Längtar tills barnen blir lite större så jag kan ta en tur till. Eventuellt blir det en singeltur eller tur med farsan i höst.

Möjligen tar jag och dottern en mindre vandring med en övernattning men då blir det närmre (bor i Malmö). Vi får se vad vi gör. Följer dock tråden, vandra är kul.

mvh Martin

[Janssonlisa]
2017-05-31 18:35
#5

Keb står absolut på min Ställen-Jag-Måste-Vandra-På-Lista. 

Ni med vandrarvana, vad brukar ni äta?? tycker nämligen inte så värst mycket om de köpta frystorkade…

Martin
2017-06-02 09:01
#6

#5 Det tycker jag absolut att du skall göra! Jag skall dit igen för jag har missat toppen pga dåligt väder alla gånger jag varit där utom en, den gången missade jag det då jag fick hämtas med helikopter efter att varit tältliggandes i 2½ dygn med svår magsjuka.

Syrran och hennes man kör ganska mycket med torkad mat som de tillagar på stormkök. Blir helt andra möjligheter än det frystorkade. De frystorkade jag ätit förr om vandringarna har inte varit mycket att hurra för så jag har ofta släpat med mig några konserver trots vikten. Men idag finns det en del frystorkat som är rätt ok. Har inte riktigt satt mig in i det men tror jag kommer att satsa på färdiga frystorkade samt lite torkad mat nästa gång jag går. Sen kan man ju försöka lägga in en rutt förbi något sameviste och köpa lite rökt fisk.

mvh Martin

Annons:
[Janssonlisa]
2017-06-02 13:36
#7

#6 Men Oj vilken otur… :/ 

Jaha torkar de maten själv då? Måste man ha tork  eller funkar det i ugnen?

[Janssonlisa]
2017-06-06 20:56
#9

#8 Tack så mycket! Måste helt klart testas!

ylvala
2017-06-15 19:21
#10

Jag och min syster gör en hel del dagsvandringar. Vi har pratat om att övernatta också men så långt har vi inte kommit än. 

Förra veckan gick vi runt Omberg, det är tre mil. Jag älskar att vandra. Det är bra motion, fina miljöer att ta sig fram i och man glömmer bort vardagen och fokuserar bara på det runt omkring sig. Jag skulle vilja göra det själv också men jag litar inte på mig själv, jag går ju vilse hela tiden 🤪

Skulle också vilja vandra i Norge, vi hade planer på att göra det i Lofoten men så kom annat emellan.

[Janssonlisa]
2017-06-15 19:54
#11

#10 jag skulle också vilja testa att vandra själv, men som dig litar jag inte tillräckligt på mig själv 😂 Men tips till oss vimsiga som vill ha egentid i skogen ett tag är att slå upp läger och inte gå längre än man hittar tillbaka till sitt läger. Det har jag gjort 2 gånger. Ena gången var jag ute 5 dagar utan mat ( Överlevnadsvecka) och om jag som i vanliga fall är lite vimsig inte tappade bort mig då när jag varit utan mat  ska det nog gå fint för dig! 😃

ylvala
2017-06-15 22:04
#12

#11 Vaaa, fem dagar ensam och utan mat? Skulle jag aldrig våga! Men jag skulle vilja. Vad gjorde du under dagarna? Det är smart ja, slå upp läger sådär. Men om det var över natten skulle jag nog inte vilja vara själv. Skulle nog tycka att det vore lite jobbigt på kvällarna. Men över dagen bara, då är det ju lugnt.

I helgen ska jag tälta i skärgården, det ser jag fram emot 🙂

[Janssonlisa]
2017-06-16 13:08
#13

#12 Under dagarna samlade jag ved till natten, byggde på min koja, hämtade vatten och kokade tallbarrs-te 👍

Ja det är nog en vanesak att vara själv efter mörkrets inbrott. Man tror säkert att det ska vara mycket värre än vad det är :)

Åh vad kul! lycka till 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: