Etikettupplevelser-äventyr
Läst 35389 ggr
2009-08-19 03:14

Till Svaipa fjällen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svaipafjällen ligger i Arjeplogs kommun, på gränsen till Västerbottens län. Dit flög vi en vacker dag i augusti för att tälta där i några dagar.

När vi startade från Adolfström var det toppenväder. Det är en speciell känsla att få färdas från en verklighet till en annan på bara några minuter. Med en sån där liten humla ser man så bra och det, särskilt när vädret är vackert.

Den här bilden är från helikoptern. Otroligt så bra det gick att ta kort fast det speglades så mycket i glasen.

Vi skulle vara vid Vourekjaure - sjöarna, bredvid kåtan som står där skulle vi sätta upp tältet, Kåtan var nyrenoverad och låst och vi hade inte lånat någon nyckel men det var ju meningen att vi skulle tälta.

IMG_5171liten bild.jpg

Jag som hade planerat att klättra upp på fjället Räkers topp. Det syns bakom Erland där han står. Inte mindes jag att det var så brant!

Jag ändrade mig rätt snabbt särkilt när vi hörde det smälla och dåna någon gång då och då, av stenar som släppte sitt grepp och brakade utför branten.

Istället bestämde vi oss för att klättra upp till Vourektjåkkå, fjället på den södra sidan. Vi lagade vår frystorkade mat på spritköket vi hade med oss innan vi började vår färd.

Renar till fjälls.jpg

Renar som svalkade sig på snöfläckarna som vi gick förbi på vår väg uppför.

Utsikt liten bild5195.jpg

Vinden svalkade så skönt uppe på toppen och utsikten var vidunderlig. Vi njöt ett bra tag och drack vatten ur en fjällbäck som porlade och rann i närheten innan vi vände och klättrade ner igen.

Väl tillbaka blev jag så stolt när jag fick min badkruka till man att bada i sjön. Nedanför kåtan finns det en långgrund sandstrand, liksom på så många andra ställen överallt i omgivningen. Vattnet var ju inte varmt precis med jökelbäckar lite överallt som rann ner i sjön. Men det var skönt efter en svettig och varm dag.

Vi lade oss och sov så skönt tills jag vaknade av renarnas grymtande och deras knäppande hovar utanför tältduken. Det lät så tryggt och mysigt och jag somnade strax igen.

Dagarna efteråt blåste det mera. En dag blåste det så skummet yrde långt upp på land ifrån vattnen som vi vandrade runt. Vi hade med oss fiskegrejer och det gick faktiskt att få bra med fisk.

Jag som älskar kokt, gärna kall fisk fick äta hur mycket röding jag ville.

Tala om lyx.

Det fanns gott om fjällblommor, i miniformat. En del tuvor lyste alldeles röda av hjortronkartar. Allt inte högre än 5 cm. Vide växte i bäckdalarna men det var inte högre än 2 dm.

pyttebild,granna blomster nr 5.jpg

Pyttebild.Samma som nr 7.jpg

pyttebild.fjällbomma 2.jpg

Kan någon tala om vilka blommor det här är?

Det fanns mobiltäckning där uppe och alla som vi hade kontakt med sade att det skulle komma in en åskfront, vi som knappast sett en enda regndroppe på flera dagar, trodde dem knappt fast vi förstod att någongång måste ju det fina vädret ta slut. Vi bestämde oss för att fara därifrån innan ovädret skulle braka lös och meddelade att helikoptern skulle få hämta oss, dagen därpå.

När vi vaknade var det stilla lugnt och solen lyste mellan molnen. Vi åt och tog ner tältet och lade hela vår packning en bit ifrån kåtan. Det var med vemod vi skulle lämna platsen fast vara där när det åskade och regnade var ingenting som lockade. Så vi tog en del kort alltmedan det började blåsa lite.  Det blev lite mörkare i väster och molnen började dra ihop sig över fjälltopparna. Det var nog rätt beslut som vi tagit. Lite regnstänk kom det också, så pass att vi gick och hämta våra jackor men regnbyxorna hade vi i packningen. Så gick vi och satte oss vid kåtaväggen för att vänta på helikopern.

pyttelien bildIMG_5349.jpg

Åskan kommer och fjällabbarna som seglade runt omkring oss hela tiden, verkade helt obekymrade.

Plötsligt hörde vi åskan dundra norr om oss och strax efteråt söder om oss också. Vi började oroas. Var är helikopern? Det började regna alltmer och plötsligt var ovädret över oss. Inte läge längre att hämta regnbyxorna ens. Vi kröp ihop intill kåtaväggen, så långt vi kunde allmedan regnet hällde ner över oss och regnspruten från kåtataket letade sig in under alla kläder. Nu ville vi inte att helikoptern skulle komma längre. Det var förenat med livsfara.

Jag kröp ihop ännu lite mer för att föraöka skydda kameran åtminstone mot regnet, med kroppen och med jackan. Höll ner huvudet och blundade. Hörde dånet och skrällarna av åskan överallt omkring oss men med ens blev smällarna dovare. Regnet började avta och solen bröt plötsligt igenom molnen. Glittrade upp det regnindränkta landskapet. Vilken sällsam upplevelse.

Blöt. liten bild5361.jpg

Vi kröp ut som två dyblöta kycklingar, huttrande och skrattade åt varandra. Vi såg inte kloka ut. Snabbt letade vi oss fram till packningen och tog fram lite torrare kläder. Adolfström i åska. liten bild_5368.jpg

Ovädret drog bort mot Adolfström, därifrån helikoptern skulle komma. Vi förstod att den skulle dröja när vi såg blixtarna.

Senare fick vi veta att helikoptern startat för att hämta oss men var tvungen att vända en kilometer från oss. Det var lika bra det. Vi blev en erfarenhet och ett minne rikare.

Artikel om det på min blogg.

OlleA
2009-08-19 10:29
#1

Vilket äventyr och vilka härliga bilder! Blommorna är fjällglim, fjällskära och fjällgentiana.

Olle

2009-08-19 11:45
#2

Åh sån härlig artikel! Tack snälla! Så vidunderligt vackra bilder också!

2009-08-20 03:21
#3

Tack, ni båda, för de orden, de värmer!

Olle, så intressant att få veta namnen så där på en gång.

Istället för att bläddra i böcker och gissa. Taxk!

David
2009-08-21 14:07
#4

Sådana här artiklar älskar jag! Jätteintressant, och massa vackra bilder! Det är så att man vill fara dit direkt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

2009-08-21 20:53
#5

JA vi har fantastiskt folk här ine. Jag är så glad åt alla!

2009-08-23 02:01
#6

Tack, ni är så vänliga!

David, jag tror säkert att du skulle få åka dit, nu på momangen om du ville!

När jag skulle sätta in den här artikeln hade jag knåpat ihop den riktigt bra tyckte jag men - så skulle jag bara ändra något litet skitfel när jag av misstag, tryckte bort alltihop. Attans!

Det var mitt i natten liksom nu - men jag bryggde mig en kopp te - och så började jag om.

Hade jag struntat i artikeln då, så hade det förmodligen bara blivit en länk till min hemsida, i bästa fall!

2009-08-23 23:55
#7

JA jag tackar så mycket… Jättefint

psyko
2009-09-07 21:12
#8

Åh vad fint!Skrattande

[Cuyo]
2009-12-29 09:25
#9

Hej Skogstrollet jag måste få tacka dej att du ger oss statsbor lite upplysningar att vi faktiskt har en natur som vi nog oxå ska ta vara på lite mer än vad som sker idag.

Synd bara att man inte hinner med att läsa allt ni läger in om det här,men jag har läst lite om vad man går miste om när man bor i en storstad som jag gör nämligen i Göteborg,men det är klart vi har ju många fina områden här oxå men det kan ju aldrig vara detsamma som i Fjällen

Hej Cuyo

2009-12-29 14:18
#10

Ja jättefian bilder som Skogstrollet bjuder på. Fast i dags dato behöver man ine åka till Arjeplog för den snön och kylan som är i dag, den går iten av för hackor. Vi hade 17,6 minus i natt och 20 cm snö. inget kul att gå ut, snoret fryser i näsan.

BiGavia
2011-07-09 08:02
#11

Härlig text med fina bilder, jag har vart där också, njuter allra mest av blommorna som klöser sej fast på fjällsidorna och fågellivet. Tack!

( ny här därför inte läst tidigare)

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

2011-07-10 12:23
#12

ja underbara bilder och härligt reportage är det….