Etikett01-floran-alla-våra-växter
Läst 6371 ggr
HAPE
2012-07-25, 09:13

Vilken växt? Gul, stor "fibbla"

En kund ringde in och ville ha hjälp med identifiering av en blomma de hittat på sin slåtteräng. SLåttergubbe är det inte sa denne, då det är en blomma som han känner igen.

Beskrivningen var att det är en stor fibbla, blomman är ca 5 cm i diameter, ca 50 cm hög, lillfingertjock stjälk som är gråsvart. Tror att den grenade sig nånstans mitt på i 3 grenar, inga blad på stjälken men stor bladrosett vid marken.

Jag har läst en massa floristik en gång i tiden, men jag är väldigt dålig på att gissa på växter utifrån andras beskrivningar, även om jag skulle ta den om jag såg den på plats.

Någon som är bättre på att gissa? Bild finns ej.

HAPE
2012-07-25, 09:39

En tanke är slåtterfibbla? Men vet inte om den har gråsvart stam…

TinaNordberg
2012-07-25, 10:45

Fibblor är inte lätta, och annu svårare utan ett belägg.

Tina Nordberg medarbetare: _ Fågelskådning i fokus_ _ Svamp i fokus_
HAPE
2012-07-25, 14:44

Nä, jag är medveten om det, men kunden sa att den var så "speciell" att det inte borde behövas foto. Vi har jagat vår floristik-kunniga kollega som är ute i fält och jobbar, men utan resultat.

Hawknestgrove
2012-07-27, 09:28

Aj du….. ja nog hade det varit lättare för våra kunniga här inne om det hade funnits en bild….

The Owls are not what they seem de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Krumas
2012-07-27, 23:46

ängshaverrot blir annars i den storleken eller slåttergubbe Arnica montana. En bild hade underlättat eller en beskrivning av hur bladen såg ut.

Upp till toppen