Annons:
Etikett04-sjöar-och-vattendrag
Läst 5340 ggr
LenaR
2010-07-21 17:14

Spindel på semester?

När jag var ute på Nackareservatet och badade härom veckan kom en STOR vit spindel simmande. Den måste ha varit en decimeter eller mer med benen hopfällda. Naturligtvis kom den i land precis där jag satt och la sig tillrätta i en klippskreva, så jag tog mina saker och försvann.

Men vad var det för spindel? Jag kunde inte se att den var hårig. Beigevit i färgen, kraftiga ben, och en av de två största spindlar jag sett i Sverige utanför Skansenakvariet. (Den andra var en sån svart som lever i avloppen.)

Var det en inhemsk art? Ska man se upp för såna när man hoppar i sjön nu för tiden?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
moondancer
2010-07-22 12:18
#1

Kan det vara en kärrspindel? De finns i en del olika färgvarianter och är bra att gå på vatten. http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter_sp.cgi?iljwhat=8001

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LenaR
2010-07-22 13:35
#2

rrrRRRRRrrrrr… Det kanske var en albino, eller en på väg att ömsa?

Den spindel jag såg hade tjockare ben än på bilderna du länkar till. Och den gick inte på vattnet, den var i vattnet och simmade. Den såg klumpigare ut än den ganska nätta kärrspindeln.

Om nu rädda vittnen kan vara bra vittnen? Skäms


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tizzla
2010-07-22 14:19
#3

Gigantisk simmande spindelFörvånad

Hawknestgrove
2010-07-22 15:45
#4

huvva…. vill inte bada i en sån sjö då….. Den sjön får den mystiska spindeln ha för sig själv!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

isa
2010-07-22 16:08
#5

Wow! man slutar aldrig fascineras av vår natur. !

Om jag förstått saken rätt , så är kärrspindlarna våra största spindlar,? och de kan se lite olika ut.

Hawknestgrove
2010-07-22 16:09
#6

ja jag har sett de stora bruna, men att se en vit, det hade nog varit lite ruggigt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
LenaR
2010-07-22 17:24
#7

Om kärrspindlarna är de största så måste den här spindeln ha varit en turist.

Hur som helst har jag badat i den sjön i tio år, och jag har sett en sån skräckspindel bara en gång. Så jag tar risken att bada där ändå! Vore bara intressant att veta vad det var för sort, och varifrån den kom.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

moondancer
2010-07-22 17:41
#8

Någon direkt risk är det ju inte att bada, trots spindel. Typ den enda i sverige som känns är ju kärrspindeln (de andra har för små tänder), och den känns bara som typ en geting.

Du skulle tagit kort på den, men jag förstår att det va lite svårt att tänka på sånt när man är rädd ^^

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LenaR
2010-07-22 17:56
#9

Jag är tyvärr inte rädd för att bli biten - jag är rädd för att vara i närheten av en spindel. Jag får hjärtklappning och svettningar bara av att se en vanlig husspindel i taket. Så ni förstår hur blek jag blev när den där albinotaranteln dök upp.

Tror ni svanar äter såna? *hoppas*


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

moondancer
2010-07-22 18:07
#10

Finns nog en stor chans att någon vatten-simmande fågel får tag i spindeln. Är ju en hel del mat på den. Sen får du ju tänka på att det finns fisk också, och de skulle nog inte säga nej till en fet spindel om de kom i närheten av den

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LenaR
2010-07-22 18:19
#11

Yes!!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

HellviHumle
2010-07-23 01:40
#12

#8 Det finns fler som ger kännbara bett. Vattenspindeln och källarspindeln kan åstadkomma rejäla bett. Även korsspindeln kan kännas men kan nog inte bita hål på skinnet. Tror det finns ett par arter till. Men överlag är det som du säger, de har inte förmåga att göra någon skada på människor.

HH

moondancer
2010-07-23 13:18
#13

Oh, kan dom också kännas? Har aldrig lyckats, mer än ett litet nyp. Intressant :D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
SannaHolmgren
2010-07-24 00:58
#14

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter_sp.cgi?iljwhat=1001

Testa denna länk. Läs om vårdnätspindel = kärrspindel, som kan bli mycket stor. Så det var troligtvis en sådan du såg. De kan ju simma också, mer eller mindre om ytspänningen inte håller för dem.

Andra stora spindlar hittade jag strax innan semestern.

Jag "räddade" 5 - 6 st källarspindlar från en gammal dams källare som var enorma. Därför att hemtjänsten var tvungen att gå in i källaren flera gånger om dan men pga dessa spindlar i taket 30cm ovanför folks huvuden så vågade nästan ingen. Stora läskiga, och när jag tyvärr tappade en (stackars monster) så närapå skallrade det i rutorna i huset.

Släppte ut dem på gräsmattan en bit bort, mitt på dagen i solskenet. Jag tänkte mig inyte för, annars hade jag burit dem till garaget där det var svalt och mörkt, och där ingen brukade vara.

Undrars om de överlevde.

HellviHumle
2010-07-24 01:59
#15

#14 Källarspindlarna gör så snygga kokonger också. Stora kokonger som hänger ner från taket.

HH

LenaR
2010-07-24 15:53
#16

Nu har jag tittat på så mycket spindelfoton så mitt minne börjar bli förvirrat. Den här spindeln var rätt lik, tyvärr:

http://media.photobucket.com/image/vatten%20spindel/MetalDragon_boy/0451953f.jpg

Fast den är hårigare än den jag såg. Det kan ju bero på att jag såg den när den var blöt i håret förstås? Tungan ute


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Maria
2010-07-24 21:22
#17

Jag har inte läst alla inlägg så noga men kom att tänka på Spindelkrabban

Här kommer en bild

Vet inte om det är söt eller saltvatten i NackareservatetSkäms

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LenaR
2010-07-24 22:08
#18

#17 Det är sötvatten där. Var finns spindelkrabbor?

Spindelkrabban har för tunna ben för att vara kandidat till "min" spindel. Sen rörde sig spindeln som en riktig spindel ska - armbågarna i vädret när den gick på land, och benen fint ordnade två par framåt och två bakåt när den la sej till rätta i klippskrevan.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Maria
2010-07-24 22:12
#19

#18 Jag minns första gången jag såg en liknande när jag var barn på Västkusten. Den vandrade i vattenbrynet och jag blev alldeles förskräckt. Lite större än en femkrona i storlek.

Jag gillar heller inte spindlar så jag förstår att du blev skakisFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hawknestgrove
2010-07-25 16:21
#20

häftiga bilder…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: