Annons:
Etikett25-viltrehabilitering-i-sverige
Läst 21694 ggr
paow
2010-07-11 20:53

Skabbräv

Hej! vet inte om jag vänt mej rätt nu, men det finns kanske någon som kan hjälpa mig.

Det är så att de finns en räv här omkring som verkar ha skabb, den är väldigt tam - då man kan sitta och titta på den väldigt läge utan att den bryr sig om en, den jagar möss ändå och bjuder på en väldig föreställning. Nu,som den djurvän jag är - skär det i hjärtat att se hur skabben sprider sig på honom. Just nu har den tappat hårtussar bak på kroppen.

Finns det något jag kan göra för den? känns hemskt att måsta prata med någon som kan skjuta den, så hopaps på något annat altenativ. Skabben kommer ju till sist ta död på stackarn..

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

Annons:
Hawknestgrove
2010-07-11 23:54
#1

det går inte att bota. MEn är du hundra på att den har skabb? det är inte så , att det är en hona med ungar? För de brukar se rätt jäkliga ut, om jag får säga min mening…Ta kontakt med någon jägare som är van att se dem. Så får han avgöra, för är det skabb, så finns ingen återvändo. Sen är jag inte hundra på, om den får skjutas nu, för det kan ju faktiskt vara en hona med både skabb och ungar…..Gråter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Chano]
2010-07-12 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Får hålla med Gunilla.

Det skjuts många honor som har ungar i tron att det är skabb.
Får erkänna att jag en gång i tiden gjorde det misstaget själv i okunnighet.

Säter in en dålig bild som jag tog för någon natt sedan.

Det här är en hona med ungar som inte har skabb.
Hade det varit vinter hade jag skjutit direkt på en räv som såg ut så där.

Här låg jag länge med kikaren för att konstatera att kring huvudet var hon fin. Och då är det knappast skabb.
Och det var tur för strax efter kom tre valpar upp ur riset.

Mvh/-Anders

rifla
2010-07-12 11:47
#3

har honan skabb har valparna skabb. men som ovan säger så tappar de pälsen nu och det sker tussvis som hundarna ungefär. är det skabb så syns det först på svansen pga den har mindre pälsyta.

man får alltid vilken årstid som helst skjuta ett djur med skabb (ej varg och lo) för att förkorta lidande. sen får man jaga årsungar av räv hela året.

paow
2010-07-12 14:17
#4

Problemet är ju då att jag inte alls är säker om den har skabb, den ser ju väldigt fin ut "frampå" men tussig där bak - jag ska åka en sväng i dag och se om jag ser den för att titta mer nogrant.

Närmasta by är ju då 8 km ifrån oss, så vi bor ju väldigt avlägset med bara skog omkring oss, finns ca 5 personer som bor här året om, och så sommarstugor då, och jag tror alla har, iallafall, hundar. Så de finns ju djur omkring, själv har vi både hund,katt & höns.

Kan ju tilläga att när vi såg den sista (igår) så satt den och kliade sig - även om det inte behöver betyda någoting spc.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

[Chano]
2010-07-12 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag skulle bli jävligt sur om nån sköt på mig bara för att jag kliade mig :)

När dom byter päls krafsar dom också mycket på sig själv.

Det är jävligt svårt att se måste jag erkänna.

På nära håll (inte mer än 50 meter) med en vanlig handkikare så ser man att kinderna och upp till öron är tovigt eller hårfattigt om det är skabb. Om svansen är bar.

Oftast (måste jag säga) är huvudet helt fint om det inte är skabb)

Och nu till det otrevliga.
Eftersom jag har många vilda "tama"rävar som jag matar så har jag en viss erfarenhet.

Och när en av de rävar som brukar komma in i huset och äta fick skabb trodde jag det inte.

Min far sa att det var skabb (oktober 2008) då den borde vara fullhårig.
Jag vägrade tro det men fotade räven på nära håll (ca 2 meter) i mörker. Många bilder. Räven blev så förödmjukad av min kamera så den kom aldrig in den kvällen. (bilderna)

Får väl också säga att vi har en stam av mycket mörka/svarta rävar här.

Skådade bilderna noga. På bilden har den ett första stadie av skabb. Oktober
Svansen har just börjat få sin andel av skabb medan huvudet klarat sig helt.
Den kliade sig inte alls.

Jag fick svälja och sköt den dagen efter.

Och för att konstatera skabb så luktade jag på den. Ruttet kött luktar det.

En fullständig skabbräv ska man vara beredd på lukten.
Det luktar fruktansvärt.
För man måste sätta den i en säck och bränna den.
Gräva ner eller låta vara betyder att andra rävar som känner doft gräver upp äter och får skabb.

Rävar gräver ljupt ska jag säga.
Och skabben har en stor överlevnadsegenskap.

T ex -30 grader i snö utan värddjur i en vecka.

Sen har ju mina hundar naturligtvis haft skabb många ggr eftersom en del leker med rävarna.
Det går att behandla "rätt enkelt".

När jag hade hunden som ville ligga under samma täcke så var det ju inte så kul när den hade skabb :)

Skabb är ju så att säga ingen farlig sjukdom.
Annat än för våra håriga vilda vänner som drabbas.

Nu vistas jag rätt ocentralt till i Lappland.
Där skjuter vi även Lodjur med skabb utan att fundera och utan att ta kontakt med myndighet.

Olagligt må vara men man kan inte släppa i detta öde land när ett rovdjur visar sig med skabb. För det är första och sista gången man ser det.

Må tilläggas, jag är en vän av alla djur oavsett rov eller byte samtidigt som jag innehar vapen och ibland skjuter diverse djur för att äta. Tror de som känner mig här mer förstår det.
Hm..jo det hänger björnskinn på min vägg.
Jag äter inte björn om jag slipper.

Inte för att det inte är gott..men jag vet vad björnen äter:)
Så en viss jävla skithög är jag också om man nu ser det så. Med förlov sagt. Men en mycket medveten och ödmjuk skithög förhoppningsvis.
Jag har valt att inte skjuta på många björnar också..och andra djur..om man nu ska försvara sig.

Sagt bara för att slippa en del onödiga diskussioner.

Jag står helt enkelt på bådas sidor.

MvH/-Anders

[Chano]
2010-07-12 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En bild till

Annons:
paow
2010-07-13 01:31
#7

#5 oj. mycket information där ! Ska ta och köra en sväng och kika efter den imorgonbitti för att kolla bättre.  Funderar ju lite på om den kanske byter päls trots allt. Bra att fått sett bilder :)

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

[Chano]
2010-07-13 05:15
#8

Jag skulle rekommendera dig att inte fara omkring en meter.

Hm..jo visst, att röra på sig är aldrig fel. Men…

Att vi helt enkelt låter naturen ha sin gång till i oktober.

Ser du då någon räv som ser ut så där..ja då är det nog tyvärr bara att panga.

Det är jävligt svårt att sätta dommen nu hur man än särskådar rävarna.

Med kikare eller ej.

Låta naturen ha sin gång kan ibland vara det rätta..även om det kan innebära död och pina. Eller valpar och välgång.

Du rår i alla fall inte för något oavsett hur det förhåller sig.

Mvh/-Anders

Elshira
2010-07-13 11:58
#9

Rävskabb går att bota, men det mest humana med tanke på stress osv är givetvis att skjuta dem.

De skabbrävar vi haft här hemma har det inte varit någon tvekan om, de har sett ut mer eller mindre som hyenor - nästintill helt kala.

Och personligen skulle jag alltid skjuta ett skabbdjur om jag hade möjlighet (olovligt eller ej), jag tycker det är ohumant när jägare lämnar skbbrävar inte för att få ner rävstammen i första hand utan för att det förhoppningsvis ska smitta t.ex lodjur.

Det finns gott om skjutglada jägare, låt dem ta hand om skabbdjuren och de andra "överflödiga" djuren hellre än att låta djuren lida till döds.

Hakuna matata!

paow
2010-07-13 15:45
#10

#9 Absolut, men jag ville vända mig hit först för att höra, då jag har noll koll på sånt här. Skulle ju ha bleve rätt snopen om jag pratat med en jägar - och sedan får man reda på att man kunde gjort si & så istället.

Sen ska jag och min morfar ut och åka en sväng senare och förhoppningsvis får vi syn på den och kan kolla lite närmare, ska ta med kikare och kamera. Och om jag har tur blir det några bilder och visa här - så någon av er kunniga kan se bättre.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

rifla
2010-07-14 11:20
#11

#9 inte är jag speciellt skjutglad när jag har en skabbräv framför pipan. utan jag gör det för att jag måste. och lider med att de lider. Det finns ingen riktig jägare som lämnar kvar en skabbräv i naturen för den smittar allt i sin väg. även tam djur och människor. Det är en skröna att jägarna anser att en skabb räv är den bästa viltvårdaren, och värre är de som tror att det är så. Vi måste förvalta djuern vi har i vår vård, det innebär att sköta om dom hela året.

Man kan inte bota en skabbräv med vetrinärs hjälp. här har vargen och lodjuret blivit drabbade dom med. det läker inte ut av sig själv.

Elshira
2010-07-14 12:24
#12

#11 Ja här vet jag i.af att man gjort så (jägare har själva sagt det till mig).

Det jag menade med skjutglad är att om man kan sitta och passa på andra djur så kanske man för den goda sakens skull kan sitta och passa på en räv. På så vis får man ju trots allt mer vilt.

Hakuna matata!

Hawknestgrove
2010-07-14 13:57
#13

ja jag tycker Chano som vanligt har sunda och rejäla åsikter.(förutom att björnkött är gottSkrattande) OCh som sagt, vänta tills oktober.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
paow
2010-07-14 15:38
#14

Min morfar hade sett den igår när han var på väg hem - den hade gått över vägen, och han trodde inte den hade skabb. Så hur som hellst så gör jag som vissa här sagt, låter naturen har sin gång.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

 

MariannE11
2010-07-14 22:33
#15

ja här får man lära sej.. har trott att de tuffsiga rävar jag sett absolut haft rävskabb… bra att få lära sej…o sen är det skönt att när man känner sej orolig o fundersam kan få ett klokt svar så man inte oroar sej mer än nödvändigt…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
2010-07-14 22:35
#16

ja Chano är guld värd med de inläggen han kommer med. hans besök är så efterlängtade. OCh jag saknar ju faktiskt väldigt mycket Tjalle Tvärvigg, dvs Nore….. RIP

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Chano]
2010-07-15 01:53
#17

Oj, Tack Gunilla!!

Jag och Nore diskuterade mycket och hade olika åsikter men hårfint tror jag. Båda dock egensinniga. Hade varit kul att ta en öl och nattmangla med Nore.

Jag saknar Nore jättemycket.
Det spelar ingen roll om man har olika åsikter bara man är ärlig.

I kväll var hon här igen. Hon är ful som stryk men rävvalparna är runda och rultiga.
Så hon gör sitt jobb bra.
Hade bara en abborre att skänka bort i kväll.

Lite onda blickar fick jag förstås då köttbullar är favoriten.

Har en tam gädda vid bryggan sen några år.
Fiskar en del till den egentligen för att den ska hålla sig borta.-

På vintern ser vi ju den av naturliga själ aldrig..Is.
Bryggan är ingen plats att doppa fötterna från om den inte har fått mat.
Man kan stryka den med händerna och den gör inget.
Men dingla med fötterna gör jag inte i vattnet.
Har lärt att komma när jag slår i vattnet med handen.

Efter tre år så börjar den vara rätt stor. Ca 2-3 kilo.
Och nu kommer sommargästerna igen.
Hittils har dom accepterat gäddan även om det funnits klagomål.

Alla vet docjk att den försvinner från bryggan om man ger den en stor fisk.

När jag badar i sjön är det inga problem. Den kommer direkt men är bara utmed och biter aldrig.
Blind på ett öga har den blivit. Och simmade för nära en båtmotor som var i gång och fick ett jack över ryggen.

Det har läkt förövrigt.

Ska fota fröken gädda nästa gång vinden lungnar sig.
Har inte tänkt på att fota henne förut.

Om hon nu överlever ett år till med sommargäster.
Hoppas nu att hon överlever sommargästerna tills jag kommer tillbaka i veckan för då ska hon få mycket att äta.

Jag är ibland in här men ibland tar det veckor och nu sticker jag till fjälls igen så..

Men Tack för förtroendet och tron.
Ska ta det med mig..och tänka possitivt.

Mvh/-Anders

isa
2010-07-15 16:55
#18

Jag kan inte mycket om rävar, men jag vet också att de ser väldigt "skabbiga" ut , när de byter päls, och att många skjuts i onödan just för tron att de har skabb.

#17 Fin berättelse om fru Gädda! Hoppas hon får leva länge!

MariannE11
2010-07-15 20:08
#19

kul att höra om gäddan….Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
2010-07-16 02:45
#20

ja vi har gott om dem i lilla Älgsjön…. Min privata lilla badsjö. Tur att man har små tuttusar hihi! HA det gott i fjällen!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Tizzla
2010-10-16 02:09
#21

Hihi…hittade just den här gamla tråden…lite lustigt eftersom jag tidigare idag läste en liten notis i en tidning om några som hade en tam gädda vid sin brygga…sen 5 år tillbaka…lustigt sammanträffande…

Undrar hur det gått för räven…och undrar när den där Chano kommer tillbaka från vildmarken…det borde väl vara dags?

[Chano]
2010-10-16 03:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Visst är det dags:)

Gäddan som jag tänkte fota är nu omkring 4 kilo fet.

Men inget foto finns. Jag skäms över min fotografiska historia.

Jag har varnat alla badjävlar om fenomenet och det har verkat.,

Dom har matat fisken.

Gäddan har varit borta i höst.

Men troligen jagar den siken som leker längst upp i sjön.

Blind på ena ögat och ..jag känner igen den

Hur som helst så kommer jag att som vanligt  vara jävligt försiktig när jag ska skölja av trasan i sjön när jag städar båten till våren.
De senaaste åren har Gäddan suttit fast i trasan när jag skjölt båten vid islossningen.
Och på sätt har vi levt vid varandra.
Den kommer när jag slår med något i vattnet hårt.
Jag är helt förundrad över att den alls lever.
Ett öga är ingen bra förutsättning för en jägare.
Nu har vi 15 cm snö och isen lägger sig.
Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att den nästa vår ska hugga min trasa igen.

Men om den gör det så blir jag förbannat glad, Och det även om jag får offra något finger.

-Anderrs

[Chano]
2010-10-16 03:17
#23

Bilden är från någon dag tillbaka.

Den förbannade vintern är verklig igen.

-Anders

[Chano]
2010-10-16 03:28
#24

Och nu sticker jag nog toligen ut igen ett tag.

Vi får se.

Ha det mina vänner./-Anders

monsi
2010-10-16 10:54
#25

Alltid lika trevligt att se dig chano.

Läste tråden

Det gårj u att behandla skabb o i england räddar de vilda rävar med skabb o behandlar dem så de blir friska, sen släpps de ut igen.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tizzla
2010-10-16 16:50
#26

Där är du juGlad…och borta igen…Obestämd Det kan man kalla snabbvisit…

Ser ut som din vinter började med rejäl vind också…

Hoppas gäddan biter i trasan och inte i fingrarna i vår!

Jag har också funderat på det där med att behandla skabb på rävar…borde inte vara något problem med en tablett i en bit kött några gånger! Problemet är väl att skabbisarna överlever i lyan/naturen och smittar räven direkt igen efter behandlingGråter…den lär ju inte byta revir för att den är behandlad.

monsi
2010-10-16 17:21
#27

Vi får fråga engelsmänen hur de gör.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
Tizzla
2010-10-16 17:38
#28

Ja…skickar du ett mail till england?Flört

monsi
2010-10-16 17:47
#29

På min vackra engelska vist men räkna inte med något svar.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tizzla
2010-10-16 17:52
#30

Flört Kommer det bara fram till England så…vi kanske skulle ta flaskpost istället?

monsi
2010-10-16 17:55
#31

Nej inte flaskpost inte skräpa ner havet mera.Tizzla tror du får fråga i stället.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tizzla
2010-10-16 18:04
#32

Men vem har mailadress till england?

monsi
2010-10-16 18:08
#33

Se animal planet o nödrop från naturen så hittar du säker flera bra adresser.

Om inte annat får du dig några goda skratt när Simon fastnar i staket o är livrädd för ormar men inte försöker visa det.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Ronny-K
2010-10-16 18:15
#34
Annons:
monsi
2010-10-16 18:24
#35

Tack! Ronny du är en pärla.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tizzla
2010-10-16 18:30
#36

Ja Simon brukar jag titta på…och skratta åt ibland…tänkte mer om det fanns någon adress till hela England jagSkrattande

Tack Ronny…ska gå in och läsa mer sen…men det började ungefär som jag sa…svårt att bli av medGråter Här behandlas ju hundar ofta med tabletter nu för tiden och det borde kunna gå med rävar också…så man slipper injektioner eller spot-on…för det kan bli svårt!

MariannE11
2010-10-16 19:51
#37

chano vilken stor mjölpåse du råkat spilla på bilen…Cool

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Ronny-K
2010-10-16 23:15
#38

 En Varning. Nu vet jag inte om motsvarande läkemedelspreparat finns på den svenska marknaden, men om så är fallet..

 Från RSPCA's sida som jag länkat till i #34

"A veterinary medicine used for killing parasitic mites in farm and domestic animals, such as Ivermectin or Panomec, is available from vets and can be fed to foxes. However, these medicines can be toxic to other animals and may kill certain breeds of domestic dog. "

Ungef. övers.

Ett djurläkemedel som används för att döda kvalster på  tamboskap och husdjur, till exempel Ivermectin eller Panomec, finns tillgängligt från veterinär och kan ges till rävar. Dock kan dessa läkemedel vara giftiga för andra djur och kan döda vissa raser av tamhundar.

Tizzla
2010-10-16 23:23
#39

Jo det finns här med…collieraser är känsliga och kan dö av det…men det används sällan numera…förutom som avmaskningsmedel till häst! Därför man inte ska låta hundarna äta hästskit…jättemumsigt tycker mina…tur att de inte är några colliesObestämd

Det vanligaste preparatet nu är tabletter…men…hjärnstillestånd just nuSkäms…kommer inte ihåg vad de heterSkrikandes

Tizzla
2010-10-16 23:27
#40

Interceptor heter det juCool Är nog ett licenspreparat…finns inte på FASS.

[Chano]
2010-10-17 01:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Så händer det igen.

"mina" rävar som är "tama" har fått skabb.
En som jag tänkte skjuta gick till grannen och dog av sjukdommen i deras bod.
Nu har jag några kvar och frågan är om jag ska skjuta alla eller vänta och se.
Rävar kan tydligen bli motståndskraftiga genetiskt.
I kväll kom en räv och jag gav köttbullar.
Jag hade geväret och siktade på den.
Men jag kunde inte skjuta. Den var så fullhårig en räv kan bli.
Känns så trist att den troligen redan är smittad utan att det syns.
Någonstans finns ändå förhoppningen att den inte få sjukdommen och geväret sänktes.
Vi får se var det bär.
Att behöva se en räv som dött av skabb ikrupen i en bod är ingen vacker syn ska jag säga.
Då tror jag att räven hellre väljer en kula.
Nåja..tiden får utvisa hur "mina" rävar mår.

Kul förresten att ni gillar mina intrång här på sidan.
Tack !

Kommer nog att vara vid elektiriska uttag ett tag nu så jag kan om jsg vill ladda datorbatterit nån gång ibland…
Sen går det ju ursakta på internet i skogen om jag får täckning men ändå..håll till godo.

Såg spår i dag av en järv och på ett annat ställe två björnar som gått tillsammans. Troligen en hona med fjolårdsunge då båda spåren var rätt stora.
Bara som kuriosa.

Ska gå in i kojan och lägga mig nu. Göra eld och få lite värme.
Se bild från i dag. Var en fin dag i dag.

Mvh/-Anders

Annons:
[Chano]
2010-10-17 01:12
#42

Nu när jag ser bilden så ser jag att jag nog borde städa inför vintern.

-Anders

MariannE11
2010-10-17 01:18
#43

usch vad tråkigt att behöva vänta på att se skabbtecken..Rynkar på näsan

#42 du kanske behöver ett tak?…Flört

kul att se dej!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[Chano]
2010-10-17 01:22
#44

Blir så instängt med tak.

Kul att se dig också….även om jag inte ser dig,,men …ja..
Mvh/-Anders

Tizzla
2010-10-17 01:34
#45

Håller tummarna för din räv Chano! Jag tror också att de hellre tar en kula än att svälta ihjäl av klådaGråter…om de kunde välja!

Instängt med tak…jaja…men det blir nog väldigt mycket snö inne om du inte har någotSkrattande

[Chano]
2010-10-17 01:35
#46

I natt som var var -15 grder. I dag sol och  -5 tror jag.
Nu är en varm kväll/natt med ca 3-6 minus. Lite vind dock.
Men härligt. Smäller i isen på sjön så den växer. Kanske kan jag ta mig över isen i morgon.
Tror jag ska surfa till midnatt.
Batteriet räcker ganska länge om det så här varmt.
-Anders

Tizzla
2010-10-17 01:40
#47

Mysigt med isen…men ta det försiktigt när du ska ut på den! Du vet…vi kommer inte sakna dig förrän om en månad eller så…och då är det nog lite sent att rädda dig om du gått igenomFoten i munnen

[Chano]
2010-10-17 01:45
#48

Sanningen är så jävla tråkig.
Men jag flyttade i dag och därav bilden då jag tagit av taket och en vägg.
Spisen/kaminen har jag också burit bort innan jag kom på att ta en bild.

Hm..visst är sanningen så jävla tråkig i stället för att låta fantasin bana väg.
Nåja..nu var det sagt.
-Anders

Annons:
Tizzla
2010-10-17 01:51
#49

Skrattande Ja sanningen kan vara tråkig ibland…men den är rätt bra att haFlört Hur flyttar du huset?

[Chano]
2010-10-17 01:53
#50

Det bodde förresten en skogsmus i kudden där till vänster.
Den satt ett tag och kliade sig på huvudet med bakbena på sängen innan den försvann.
Fick skaka ur den innan jag brände kudden.>
Den hade tydligen hittat rätt boeende och så kom jag och vände allt på ända.

-Anders

Tizzla
2010-10-17 01:58
#51

Stackars lilla musen som blev av med sin bostad lagom till vintern…det var faktiskt lite elakt! Om du ändå tänkte bränna kudden och flytta huset så kunde väl musen ha fått behålla sin kuddeCool

[Chano]
2010-10-17 02:00
#52

#49 Jag bar delarna till en väg.
Och där stod min förbannade bil med släpvagn.
Som tur är så är bilen rätt bra på att ta sig fram..snö..du vet.
Och nu är jag här!

Hm..kojan är inte uppbyggd än..jag är i en annan koja (med tak) och det ser ut som att min koja får vänta här på släpen över vintern.
>Ska jobba på den lite och tiden är knapp.
-Anders

[Chano]
2010-10-17 02:02
#53

Fan..jag borde ha lämnat kudden..tänkte inte på det.
-Anders

Tizzla
2010-10-17 02:07
#54

Bar du huset?Förvånad Tur du har en annan koja att bo i så du slipper bo i den förbannade bilenFlört

Hur mycket snö har ni där uppe?…här dröjer det väl ett tag innan det kommer någon…lite avis blir jag faktiskt…

#53 Nästa gång lämnar du nog kudden…

[Chano]
2010-10-17 02:12
#55

Jo jag bar huset.
I delar dock. Och många turer.
Hann faktiskt bära ner hela på två dar.
Snödjupet är inte så stort än. Varierar mellan 10 till 20 cm.
-Anders

Annons:
Tizzla
2010-10-17 02:15
#56

Du är rolig…känner ingen annan…*undrar om jag känner dig*…som skulle få för sig att flytta på ett hus genom att bära detSkrattande

Det var inte så mycket snö…men väldigt mycket mer än här! Längtar efter snö…ett par meter är lagom.

[Chano]
2010-10-17 02:27
#57

Tror knappast att någon känner mig. Inte ens jag.
Alla hus bärs väl till sin plats av människor om jag inte misstar mig.

Funderar kraftigt om man inte borde flytta från lappland till en plats där man slipper snön.
Nån ö-jävel som är glömd i något varmt hav.
Men det finns knappast.
Men man får väl ta seden dit man kommer.
Hm…funderar om jag ska ta kojan med mig.
-Anders

Tizzla
2010-10-17 02:46
#58

Tror du misstar dig…eller…det beror väl på hur man ser det…men jag tror de flesta hus körs på plats av lastbilar…i sina beståndsdelar…och sen får de stå på samma plats tills de inte står längre. Men ni kanske gör det annorlunda i Lappland?

Nä nån sån ö finns nog inte…men hittar du den får du ta med dig kojan så du har någonstans att boFlört

[Chano]
2010-10-17 02:53
#59

Du är rätt rolig du också.
Vi gör allt annorlunda i Lappland. Och det är possitivt.
Jag är faktiskt på väg att hitta den där platsen. Kan tyvärr inte säga.
Finns redan en koja där
Men den här vintern får jag nog ta med allt vad det innebär.
-Anders

Tizzla
2010-10-17 02:59
#60

Tack!Glad

Klart att ni gör allt annorlunda…det borde jag ju ha räknat ut! Lappland är ju ett universum bort från allt ungefär…dessutom kände jag en därifrån förut…han hade socker på pastanFörvånad

Nämen…en ö…en egen? Med en koja…ojoj…vilken lyx! Hoppas det finns iFokus därFlört Det måste du berätta om när du kan!!

Vad länge ditt batteri håller…mitt batteri håller på och ta slut…måste nog krypa till kojs och ladda det snart…

[Chano]
2010-10-17 03:07
#61

Nu försvinner nog även jag.
Hur länge vet jag inte.

Ha det mina vänner.

-Anders

Tizzla
2010-10-17 03:09
#62

Ses…och ha det gott du med!

Annons:
Hawknestgrove
2010-10-18 17:11
#63

vilken flummig tråd……. OCh tak är bra, Chano…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Chano]
2010-10-29 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Jo lite flummig är skönt att vara ibland.

Så springer verkligheten ifatt igen.

Blir tvungen att skjuta en av mina favoriter.
Den som tar ur min hand och funderar på komma in i huset.

Skabb i tidigt stadium. Svansrot och sidor.
Men jag vill inte att den här ska dö en plågsam död i någons bod.
Förra veckan gjorde en räv det.
Alla som läst tråden eller känner mig sen förut så vet ni att jag inte skjuter i onödan.
Jag är så ledsen att behöva skjuta den här som dessutom är en ättling av vår "svarta" stam. Den här är helt svart på undersidan.
(kulan gick ut där så det är inget att fota)(man vill ändå ge räven en "värdig bild" om det nu går.)
Jag kommer troligen att skjuta fler av "mina" rävar i natt.
Har sett flera som är drabbade.
I byn (några km mellan husen)vill man att vi skjuter alla för att stoppa spridningen.
Naturligtvis är det kanske det rätta.
Men jag vet inte om jag kan mata en fullt frisk räv och sen skjuta den.
Troligen är det kört för alla rävar.
När jag sköt "min" räv i fjol så förstod jag nästan vad som komma skulle.
Jag hoppas nu i mitt innersta att vår svarta stam på något sätt klarar sig.
Naturligtvis undrar jag ibland huruvida min inblandning alls har någon verkan..jo möjligen dödshjälpens minskande av plågor.
Själv skulle jag vilja ha ett piller som jag själv bestämde över.

(Jag har försökt ta bilden poå ett sätt att inte nedvärdera den döde..för mig är räven såååå vacker och jag älskar dom. Jag är så ledsen)
Mvh/-Anders (bild från i kväll)

MariannE11
2010-10-30 01:13
#65

vi höll på att köra över en räv häromkvällen….. jag såg när den kom springandes men inte sambon… vi hade hög fart…men mitt läte gjorde att sambon bromsade kraftigt… räven vinglade lite i valet om vilken väg han skulle ta men han valde rätt… tur att det inte var en bil bakom för då hade det gått värre för bilar o människor….fattar varför jag inte har körkort…

inget kul för dej chano… men du visar att du är mån om att dom inte ska lida.. hoppas på  att det sker ett mirakel….

glömde kika på bilden trots att jag vet att den kommer att göra ont i hjärtat… men jag ska kika lite snabbt på den iaf…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[Chano]
2010-10-30 01:21
#66

Klicka inte på bilden
-Anders

En helt meningslös bild på en död räv. Fundera skarpt på hur jävla dum man får vara för att ens ta bilden.
Men jag gjorde det i alla fall.
Men som sagt..det är inget att se.
-Anders

MariannE11
2010-10-30 01:24
#67

försent….jag gjorde det… jag tycker det var den allra bästa vinkeln du kunde ha tagit…. jag klarade det rätt bra….. blev kär i de svarta tassarna…. säkert en kanonfin räv i sina bästa dagar…

den vi höll på var rätt grå o hade inte bästa skruden på sej…. men det var ett så kort ögonblick jag såg den aå jag inte kan uttala mej om pälskvalitéen… var mest glad att både vi o han klarade oss….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[Chano]
2010-10-30 01:46
#68

Vi ska alla dö snart.
Hm…så är det faktiskt. Oavsett hur gammal man råkar vara just nu.
Så ibland funderar man hur jäkla viktiktigt det kan vara att ta livet av en annan oavsett läge.

Har det nån betydelse?
Humant kanske. Men betydelsen?

Nasturen skulle absolut klara sig utomordentligt utan oss människor. Med upp och nedgångar i poulationer,
Men nu råkar vi vara här..och vi tror oss kunna styra.
Och vi styr faktiskt.
Vi styr allt.
Men det finns en liten del av landet som är så villd att man egentligen inte alls behöver stryra det. Men vi gör det ändå.
Vildmarken är helt förstörd i hela landet.
Och jag skjuter räven som möjligen hade några dagar kvar att uppleva.

-Anders

[Chano]
2010-10-30 02:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Vi har det fortfarnade varmt så man nästan kvävs .tycks min kompis säga

Jag säger inget…

Han är troligen helt skabbfri

Annons:
[Chano]
2010-10-30 02:46
#70

Oki doki..ha det bra alla skabbisar

-Anders

Tizzla
2010-10-30 18:57
#71

Jag tror nog det var rätt att skjuta stackarn…jag hade inte velat klia ihjäl mig pga skabb…får jag det så ringer jag dig! Då får du komma till Småland och skjuta mig ocksåFlört

Naturen hade klarat sig väldigt bra om vi aldrig lagt oss i…förmodligen skulle den klara sig lika bra om vi slutade lägga oss i…men ibland är det svårt att låta bli.

Säker på att kompisen är skabbfri? Han ser rätt naken utSkrattande

MariannE11
2010-10-31 00:13
#72

tycker åxå att det var rätt att hjälpa honom slippa ifrån ett plågsamt slut…svårt sen att avgöra vilket sadie som är OK o vilket som inte är det..

tycker åxå att den där kompisen verkar ha skabb för han är ju inte helt pälsklädd…Obestämd

oops… kliar över hela mej…. men skjut mej inte än.. ett bad kanske kan hjälpa…Foten i munnen

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
2010-10-31 20:28
#73

ja jag undrar varfrö vi är så rädda för våra djurs död? ÄR den  bara snabb och smärtfri, så är den inget att förfasa sig över. det är vägen dit som man får se till att den blir så snabb och smärtfri som möjligt.    Synd som sagt att vi själva inte får välja….Ingen farlig bild Chano. tack….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Chano]
2010-11-07 00:49
#74

Hm…han i bilen…nu när ni säger det..nog fasiken ser han lite skabbangripen ut.
Får nog ladda bössan igen.

Nåja..undrar om jag törs lägga in en bild på mig själv..

Då laddar ni väl alla era bössor och siktar på en hårlös stackare:)

Med förlov sagt / -Anders

Tizzla
2010-11-07 01:03
#75

*visste väl det*

Ingen fara Chano…klart du kan ladda upp en bild..det är du som har bössanSkrattande

MariannE11
2010-11-07 01:27
#76

bara du viftar o skriker att det är du så ska jag inte skjuta…. men snälla försök att inte se ut som en älg åxå för då kanske känslorna tar över….Skäms

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
[Chano]
2010-11-07 01:35
#77

Du är så ödmjuk fröken Tizzla.

:) Funderar om jag alls har annat än lösa skott kvar.

Nåja…en liten bild på den händige kan väl aldrig skada.

Min hand är verkligen skrynklig..

Möjligen för att den har varit ute en längre tid.

Den andres avtryck är en kompis av släktet björn.

Inte en skrynkla där och väldigt veril troligen.

-Anders

MariannE11
2010-11-07 01:43
#78

hoppas chano att du var med handen där ute….Flört.. obehagligt med händer som är ute själva….Förvånad

mäktigt björnspår…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tizzla
2010-11-07 01:44
#79

Skrattande *ödmjukheten personifierad* OskyldigCool

Det var en händig hand! Tänk om jag hittade björnspår här…då skulle jag bli lite nervös faktiskt…räckte med att jag hittade färska älgspår igår…

Fasst vaddå förresten…ligger inte björn i idet när det är snöFörvånad

[Chano]
2010-11-07 01:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Marianne….Jag undra om jag inte tappat hornen

MariannE11
2010-11-07 01:47
#81

vad bra.. DÅ kan du vara lugn…….Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[Chano]
2010-11-07 02:02
#82

Björnar här hinner ibland inte lägga sig innan snön.'

Och själv funderar jag på att ta efter bamse.
Jag menar att lägga mig när snön kommer.

Jag tycker mycket om "mina" björnar.

Alla bilder är tagna av mig.
Något annat lägger jag aldrig ut.

-Anders

Tizzla
2010-11-07 02:50
#83

Men snön som är så härlig…fast mörkret kunde man gärna sova bort…synd att det är samtidigtObestämd

Menar du att du har egna björnar som äter ur händerna på dig som rävarna?

Annons:
[Chano]
2010-11-07 03:00
#84

Jag menar inte något. Hur som helst så har dom förbannade bollarna gått och lagt sig nu.

Så det är bara att vänta till våren igen om man villl ta ett snack.

Lustiga typer det där.

Nåja…troligen är jag själv en lustig typ.

-Anders

Tizzla
2010-11-07 03:03
#85

Menar du detFörvånad Det blir att vänta till våren…men det går fort, du skulle väl sova?

Ja du är rätt lustigTyst

[Chano]
2010-11-07 03:16
#86

Jag återkommer till våren..

-Anders

Tizzla
2010-11-07 03:24
#87

Det kommer bli ganska tomt här hela vintern utan dig…hoppas det inte blir för kallt i din koja utan tak.

monsi
2010-11-07 08:52
#88

Håller med Tizzla det blir välldigt tomt här om cano går i ide o sover bort hela vintern.

Vem ska mata de överlevande rävarna medan han sover?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tizzla
2010-11-07 14:57
#89

Ja rävarnaFörvånad de klarar sig ju inte utan "husse"…

MariannE11
2010-11-07 15:24
#90

jag hade ingen aning om att chano är en björn o att björnar kan stava…..Obestämd

själv låg jag i ide i natt… sov betydligt längre än annars… hur skönt som helst….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
Hawknestgrove
2010-11-07 21:01
#91

Hrru Anders,. vakna nu….. vi är bildsugna… nu nu. nu!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Chano]
2010-11-15 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Nog tittar jag in här nån gång då och då.
Men vägen i livet är krokig och spännande.

Tyvärr har jag med andra nu bestämt att ta en raksträcka genom att avliva alla rävare.
Har nu på kort tid skjutit 8 rävar. Dom tama åkte ju först.
2 av dom hade skabb som jag kunde se innan jag sköt. 3 hade skabb som jag inte såg innan jag sköt. Och på 3 av rävarna jag skjutit kunde jag inte hitta skabb. Trist.
Men nu har vi i "byn" (d v s 5 hushåll inom 12 km efter vägen) bestämt att skjuta alla rävar. I stället för att bara skjuta de som till synes har skabb och som redan smittat andra som kommer att smitta andra innan vi ser o s v..

Sen funderar jag om vi ändå inte skulle ta ochj avsluta redan här. Kanske var det våra tama rävar som var problemet. Jag menar att sluta skjuta nu innan rävarna kommer ner från fjällen.
Det är svårt. Men jag tror inte rävarna där uppe har skabb..möjligen är det våra "tama" rävar som var problemet.
Nåja vi får se.

Så nu är det bara Lappmesar, Lavskrikor m fl fåglar som tar ur handen. Men det är inte alls dumt det heller.
Och då är det bara hoppas att skogsbolagen inte avverkar bort dom.

-Anders

Hawknestgrove
2010-11-15 18:15
#93

ja du inte roligt när man är tvungen att ta såna beslut, men du har nog rätt…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
2010-11-15 20:59
#94

Jobbigt beslut!

MariannE11
2010-11-15 23:06
#95

avundas dej inte…. tänk om man kunde förutse vilka som har skabb eller inte….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
2010-11-15 23:09
#96

häftig bild på skylten. den talar verkligen för sig själv…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Chano]
2010-11-16 00:33
#97

Björnspåret med handen utmed är inte tagen av mig och det är inte min hand.
Jag kände inte igen min hand och har forskat lite.
Blev misstänksam.
Jag har tagit in bilder i min rovdjursmapp som inte är mina.

Kan ni ta bort bilden vore det bra.

Mvh/-Anders ( förlåt min förbannade tro på att allt jag har på disken är mitt..jag var där men ändå..rensar nu)

Mvh/-Anders

Annons:
Tizzla
2010-11-16 10:55
#98

Ähh…så säger du bara för att handen var rynkigTungan ute

MariannE11
2010-11-16 23:23
#99

ibland så smyger sej trollen innanför västen…. jag har två 6 månaders katt-troll som enkelt kan välta upp o ner på sitt rum….ser fram emot att röja upp hos dom

hmmm.. o du chano det är inte du på #91 heller då kanske?…Obestämd

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tizzla
2010-11-17 21:02
#100

Hehe…nu har jag utnyttjat min medismakt för första gångenCool Tog bort bilden på "inte-Chanos hand och björnspåret"…lät texten vara kvar. Nöjd så?Flört

Hawknestgrove
2010-11-17 21:27
#101

Ok……… redan gjort, tack!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
2010-11-17 21:42
#102

Ja jag var tvungen att testa och se om jag kundeSkrattande

MariannE11
2010-11-17 23:42
#103

o du kunde tizzla… duktig kicka….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tizzla
2010-11-18 00:03
#104

Skrattande

Annons:
monsi
2010-11-18 07:58
#105

Bra jobbat Tizzla nu ska du bara lära dig att låsa trådar så är du snart färdig utbildad medisSkrattande

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tizzla
2010-11-18 13:11
#106

Hmmm…ja det får jag nog träna på…har ingen aning om hur man görSkäms

Hawknestgrove
2010-11-18 20:17
#107

går in under hantera inlägg i grundinlägget…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
2010-11-18 23:27
#108

Aha…måste testaTungan ute Det går att låsa upp igen va?

Hawknestgrove
2010-11-18 23:33
#109

jupppp

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
2010-11-18 23:55
#110

Då låser jag den här och testar…ska den låsas upp igen får du göra detOskyldig…den är ju inte så lång ännu…

Hawknestgrove
2010-11-18 23:57
#111

funkade bra och jag låste upp…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Tizzla
2010-11-19 00:04
#112

Det var ju lätt som en plätt…hade nog tom kunnat låsa upp den igenGlad

Hawknestgrove
2010-11-19 00:29
#113

ja svårare är det inte.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

monsi
2010-11-19 07:50
#114

Bravo Tizzla!

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Tizzla
2010-11-19 09:49
#115

Är jag fullfjädrad nuFlört

monsi
2010-11-19 11:59
#116

Ja nästan Flört

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

MariannE11
2010-11-20 15:16
#117

va tizzla Förvånad.. har du blivit en höna?….Obestämd

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tizzla
2010-11-21 05:05
#118

Näe…en…nötskrikaSkrattande

Annons:
MariannE11
2010-11-21 16:50
#119

*kastar åt dej lite nötter*…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tizzla
2010-11-22 10:10
#120

Tack Marianne…nötter är gott. Fast jag har insett att orostade, osaltade jordnötter lukar blää…

Hawknestgrove
2010-11-22 17:03
#121

ja fåglar kan inte vara några gastonomer……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MariannE11
2010-11-22 20:51
#122

dom kanske har saltkar i näbben?….Obestämd

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
2010-11-22 21:14
#123

och en liten grill i buskarna där de rostar nötterna….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MariannE11
2010-11-22 23:58
#124

ja det måste dom väl få bidrag för?…..Skrattande

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
2010-11-23 00:08
#125

helt säkert mesbidrag

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
MariannE11
2010-11-24 00:01
#126

alla bidrag välkomna…

såg en räv nu ikväll borta hos mitt ex…vi skulle just svänga ut på "stora" vägen o då kom han från skogen o var inte det minsta rädd för bilen….fin verkade den iaf…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
2010-11-24 20:01
#127

oj lever farligt med andra ord……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
2010-12-14 11:05
#128

Hittade en halv räv mitt i vägen när jag körde hem från jobbet i morseGråter Den såg så fin ut…det som var kvar av den…

Hawknestgrove
2010-12-14 20:20
#129

ja lite ovanligt faktiskt att hitta påkörda djur på vanliga småvägar  vid den här årstiden

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
2010-12-14 20:38
#130

Den ligger nog inte kvar nu…såg fåglarna kretsa ovanför långt innan jag kom fram.

Hawknestgrove
2010-12-14 22:24
#131

ja hur grymt det än verkar, då kom den lille till n ytta….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
2010-12-15 05:19
#132

Ja det är ju som det är i naturen…som det ska vara.

Annons:
monsi
2010-12-15 09:06
#133

Synd folk som kör på djuren inte kan stanna o lägga dem åt sidan grrr!

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Hawknestgrove
2010-12-15 19:29
#134

ja, för risken är ju att flera djur blir påkörda mitt i maten…. Jag brukar alltid dra undan döingar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tizzla
2010-12-15 22:46
#135

Ju mer jag tänker på det desto mer osäker är jag på att den faktiskt var påkörd. Det var verkligen bara en halv räv (bakdelen) och det syntes inte i pälsen att framdelen saknades. Såg inget blod på vägen heller. Kanske var någon som tappat den på vägen, eller burit dit den för att det var lättare att äta där?

Nåja, jag kommer aldrig få veta.

Hawknestgrove
2010-12-15 22:53
#136

HAr den blivit påörd av en stor lastbil, så kan det ha mosat bort hälften helt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MariannE11
2010-12-15 22:58
#137

påminner mej om vad jag såg en gång för länge länge sen… hmmm…. vad var det jag såg?…..dåligt minne här… TROR att det var en halv räv… eller om det var en hare…. främre halvan iaf… o den låg på en skogsväg som egentligen bara jag brukade gå från bussen o hem till mina föräldrar… det var snö o inga spår nånstans… bara mina….. blev rejält kraj.. berättade för min pappa när jag kom hem o vi gick rätt omgående för att se vad det var… men då var den borta… våran gissning just då var att det borde ha varit en rovfågel som var i farten… jag kände mej urdum eftersom djurhalvan var borta…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tizzla
2010-12-15 23:16
#138

Det är klart…men det är en sån liten väg att lastbilarna är sällsynta. Tack och lov! för när man möter en kör man nästan i diket…eller in i en mur!

Dessutom borde det varit en massa blod på vägen om räven var mosad. Till råga på allt var det inte ett ställe där någon borde behöva bli påkörd, det var precis i slutet/början av en väg, kanske 5 meter från en T-korsning.

Marianne: läääskigt!

Hawknestgrove
2010-12-15 23:29
#139

då verkar det mysko……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Tizzla
2010-12-16 03:24
#140

Ja lite mysko är det…men naturens kretslopp verkade fungera iaf.

Upp till toppen
Annons: