Annons:
Etikett08-våtmarker
Läst 3633 ggr
texasmamma
7/7/10, 2:56 PM

Kokar av ilska

Måste bara få visa…

Grodmassaker

Annons:
gdsseli85
7/8/10, 12:04 AM
#1

Jo…. fast alltså… traktorn klippte en remsa på 2-2,5 meters bredd för att tillgängliggöra de vackra groddjuren och groddammen så att allmänheten kan ta del av den biologiska mångfalden vilket ju trots allt måste ses som en positiv åtgärd. På bilderna såg jag inte en enda död groda och har därför svårt att förstå din ilska och prat om något så extremt som en "massaker"… Jag är förvisso övertygad om att en och annan hade oturen att befinna sig i i traktorns väg.. Men jag kan lova dig att det där inte var en negativt avgörande åtgärd för groddjuren! Det är som sagt inte slåttermaskiner som är groddjurens stora fiende utan minskningen och fragmenteringen av lämpliga livsmiljöer för dessa i vårat jord- och skogsbrukslandskap. Dont worry

Elshira
7/8/10, 6:41 PM
#2

Som #1 säger så går det nog ingen större nöd på grodorna, men jag tycker det hade kunnat finas bättre altenrnatuv än att meja ner det…

Det jag står mig frågande till är hur man kan göra sådana hjul spår i ett naturreservat?

Hakuna matata!

texasmamma
7/8/10, 7:39 PM
#3

#1 Jag har inget emot att de breddar stigen för att öka tillgängligheten men tycker att de kunde väntat med det några dagar tills dess grodbarnen vandrat klart. Sen kanske det inte krävs en stor traktor, det går nog att göra med handredskap. Självklart ser du inte grodliken i bilden med traktorspåret då de knappt är en centimeter stora och det inte är så mycket kvar av dem. Det är just där de kommer upp från dammen och det var inte bara en och annan som strök med, det fullkomligt myllrade av grodbarn där. Jag vet också att naturen/grodorna ser till att producera i övertal eftersom många stryker med och att de inte utrotas pga av den här händelsen men det är ju så onödigt och dumt.

Ordet massaker använde jag för det tycker jag det är när hundratals, kanske t o m tusentals individer dödas helt i onödan.

#2 Nä, det gick nog ingen större nöd på grodorna, de dog säkert direkt och grodbarnen är många så nån fara för grodans överlevnad är det inte heller

Ja, det förstår inte jag heller för grundtanken är väl ändå att göra minsta möjliga intrång och kanske då inte med traktor i första hand

isa
7/10/10, 3:23 PM
#4

Jag tycker också de kunde väntat till grodvandringen var över, för lite koll på vad som händer i ett naturreservat bör man ju ha om man ska göra något i det. Märkligt sätt att gå tillväga tycker jag också, en stor traktor hade väl inte behövts?

Men efter att ett stort välkänt radioföretag har varit och gjort ett direktsänt naturprogram i "mitt" naturreservat, förra året, så har jag märkt att en del tror att de kan uppföra sig hur som helst i ett naturreservat, bara för att de har en grundorsak att värna om det.

Det ursäktar verkligen inte att de regler som finns i ett naturreservat är till för att följas. Detta gäller även kommuner och detta radioföretag………

Jag var jättearg. Jag skrev ett klagobrev till företaget och de bad så hemskt mycket om ursäkt.

Men vad hjälper en ursäkt när de förstörde en bit mark för att de fastnade med sin stora buss i leran och som sagt skräpade ner och bröt stora kvistar från träd till att lägga under bussens däck……

Jag städade upp efter dem sen, och jag var inte i närheten när de stod och gasade och spann med hjulen på bussen, men det var vindstilla och jag hörde hur det bröts kvistar, och såg det även sedan på träden. Hade jag varit i närheten hade jag gått fram till dem och frågat vad de höll på med.

De hade också två andra personbilar som de körde omkring med hej vilt och störde de häckande sjöfåglarna.

Jag beklagar att de körde med den där stora traktorn i "ditt" naturreservat.Jag hoppas att inte så många grodor fick sätta livet till, och jag hoppas att de inte blev vettskrämda.Den där gångstigen kunde de fixat med handredskap tycker jag.

Upp till toppen
Annons: