Annons:
Etikett16-upplevelser-äventyr
Läst 3147 ggr
[peter54]
6/2/10, 12:38 AM

Ett oväntat möte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag på eftermiddagen tog jag en promenad neråt sjön Tämnaren som ligger ungefär 1 km österut från vårt hus. En traktorstig leder ner över gärdena ungefär halvvägs, sedan tar skog och slutligen ett vassbälte över.

Min tanke var att försöka fota storspoven som jag vet häckar neråt strandängarna, vi hör dem varje kväll.

När jag kom till den sista åkern innan skogen, stod jag där och tittade en bra stund, men såg ingen fågel.

Rätt som det var skymtade jag en rörelse i gräset och fick syn på ett par öron som stack upp.

Annons:
[peter54]
6/2/10, 12:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Räven var ute på jakt efter någon ovaksam sork, för den smög och gjorde ett par typiska jakthopp, men jag hann inte med att fota dem.

[peter54]
6/2/10, 12:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ganska snart upptäckte räven mig, jag stod ju helt öppet på traktorstigen, men jag tror inte att den riktigt förstod vad jag var för den kom närmare …

[peter54]
6/2/10, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

… och närmare …

[peter54]
6/2/10, 12:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ibland försvann räven i gräset och när den dök upp var den ytterligare lite närmare

[peter54]
6/2/10, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Plötsligt dök räven upp på traktorstigen bara 20 meter ifrån mig … mycket nyfiken …

[peter54]
6/2/10, 12:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

… men den beslöt ganska snabbt att jag inte var någon den ville stifta närmare bekantskap med, så den stack iväg i traktorspåret.

Annons:
MariannE11
6/2/10, 12:50 AM
#7

vilka fina bilder…. gillar rävar…

minns när jag jobbade i vaxholm o åkte bussen till jobbet på morronen…. på en stor äng så upptäckte jag att det fanns ett gryt… var så roligt att se de små tumla runt grytet…..Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[peter54]
6/2/10, 12:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Efter 60-70 meter stannade räven och tittade efter om jag fortfarande stod kvar …

[peter54]
6/2/10, 12:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

… men till sist tog den av norrut och försvann i gräset.

Elshira
6/6/10, 2:40 PM
#10

När jag var ute och red här om dagen såg jag en räv som hoppade efter sork. Har sett rävar här hemma ett flertal gånger i den lite mörkare nyansen som din räv hade, men denna räven var verkligen knallorange, nästan som Eldliljorna brukar vara. Det var en munter syn även för mig!

Hakuna matata!

Hawknestgrove
6/6/10, 2:45 PM
#11

Vilka fina bilder och så fin den var i pälsen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ronny-K
6/8/10, 4:20 PM
#12

Fina bilder på Mickel!

Såg i tidningen att i England tycks förtamade-ev. sjuka rävar ge sig på småbarn? Jag undrar..

Tack o lov att slippa skjuta skabbrävar. Blev så glad häromåret när jag stod pass vid en liten stenfylld märgelgrav utanför Ängelholm. Upp ur skravlet kommer en helt frisk glänsande grann räv i full karriär.. Jag lyfte faktiskt mössan, inte bössan.

Hawknestgrove
6/9/10, 10:49 PM
#13

ja de friska blir jag också glad åt att se. Tyvärr, så är det många sjuka som vi har haft här.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
AlbaStiffler
6/19/10, 9:37 AM
#14

Fina foton. Såg ett gigantiskt vildsvin, kanske uppemot 200kgs klassen, Häromdagen på andra sidan Tämnaren, nära Månkarbo. läbbigt.

Sen träffade jag på ett vilt lodjur som stannade o tittade på oss från 10 m i vägkanten, när vi körde bil i södra Finland förra veckan. Det var mäktigt.

NaimaG
6/19/10, 11:52 AM
#15

Gud så söt. Inte alltid man ser en räv.

Upp till toppen
Annons: