Annons:
Etikett16-upplevelser-äventyr
Läst 5269 ggr
RedPoison
2009-12-28 21:56

Hund + kanot?

Går det att kombinera kanot paddling med hund?

Jag och killen skulle vilja göra en liten resa på några dagar med kanot till sommaren och vi skulle tycka att det vore roligt om hunden kunde följa med.

Hunden är en Flatcoated retriever som fyller två i Augusti.

Han gillar att simma, så fort vi går vid vatten så hoppar han i vattnet och simmar bredvid oss. och stannar vi vid vattnet så simmar han runt i vattnet själv, fram och tillbaka :)

Finns det någon som har med sig hund när ni åker kanot/kajak? hur gör ni, sitter hunden i båten eller simmar den bredvid?

Jag tror inte att våran hund kommer gilla att sitta i båten då han gillar att simma så mycket, men jag vet ju heller inte hur långt han orkar simma?

Någon som har några tankar? :)

Annons:
MariannE11
2009-12-28 22:02
#1

jag har en bekant som berättat att han åkt kanot med sina hundar….vet inte om han hade 2 eller 3 hundar med sej av störreslaget… men jag vet inte heller hur mycket kanoter dom hade med sej…. kan fråga honom nästa gång jag träffar honom…. men det dröjer nog ett bra tag…..kan tillägga att han har VÄLDANS bra pli på sina hundar…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

RedPoison
2009-12-28 22:22
#2

oj, ja det underlättar nog att ha bra lydnad på hunden :P Även om jag har ganska bra koll på hunden så skulle det nog vara svårt att få honom att sitta still i båten med allt de fina vattnet omkring, han är ju trots allt en vattenhund :D

monsi
2009-12-28 22:25
#3

Brukar funka bra med hund o kanot glöm inte flytväst till hunden bara.

Bättre att låta den bada när ni kommer fram till rast plattserna än låta den simma brevid.

De kan lätt få för sig att hoppa i i tid o otid om de brukar få simma brevid.

Tips ställ gärna frågan på blandras hundar i fokus där kan du få bra tipps hur du tränar hunden innan osv.

Lycka till o hoppas ni får en trevlig padling.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

heliotropes
2009-12-28 22:26
#4

Nog tror jag att det kan fungera om han gillar att åkaGlad med flytväst förståsFlört Jag tror nog att man bör undvika att han tillåts simma brevid med djupt och ev.strömt vatten. Det kan ju oxå ge honom "dumma" vanor att han hoppar i själv vid något tokigt tillfälle. Pausar på land kan han ju kanske tillåtas ett dopp, beroende på läget. Jag är ingen expert inom detta men det är väl mina tankarSkrattande

Eva // medarbetare på Perser


RedPoison
2009-12-28 22:34
#5

ja det blir ju problem om han får för sig att hoppa i själv medans vi paddlar :S

Vattnet vi ska paddla i har vi åkt på förut och det är en liten å, väldigt lugnt vatten och grunt.

Och jag är helt övertygad om att han inte kommer vilja åka i båten så jag hade hopats på att någon skulle säga typ " om hunden har flyväst så kan han simma bredvid utan problem" :D

Ska fråga lite på någon av hundsidorna också. :)

monsi
2009-12-28 22:36
#6

Ta då blandras hundar fins många bra tränare där.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
heliotropes
2009-12-28 22:52
#7

#5 Det jag även kom att tänka på som negativt i att låta honom simma brevid, en hund simmar inte lika fort som en kanot tar sig framObestämd och så kan ju hunden bli för trött…..

tänker på en händelse som jag själv råkade ut för när jag var tonåring, jag simmade i basäng fram och tillbaka så många gånger att jag tappade räkningen, när jag väl klev upp bar knappt benen mej, det mest "snörpliga" var när jag sedan svimmade i duschen så min äldre syster blev ordentligt räddCoolSkrattande liiite överansträngd kanskeTungan ute

Eva // medarbetare på Perser


RedPoison
2009-12-28 23:42
#8

jo det är det jag är orolig för, hundar kämpar ju till de dör om man inte sätter stopp :S

Precis som du nästan gjorde Tungan ute

Made-in-north
2010-06-09 02:20
#9

Lars Monsen token från Norge hadde med sig sina hundar i Kanoten när han korsade Alaska.

Hawknestgrove
2010-06-09 15:27
#10

Ja för långa pass är ju inte bra. Sen är det ju svårt att få upp em i kanoten. Du får väl prova och göra en liten tur! OCh som du säger, hör med folk på hundsidorna…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

NaimaG
2010-06-09 20:20
#11

Nog går det alltid men se bara till att inte kantra. Flört

Upp till toppen
Annons: