Annons:
Etikett16-upplevelser-äventyr
Läst 2074 ggr
heliotropes
11/11/09, 3:24 AM

ett skri i natten

Jag gick ute på våran tomt kring 12-tiden i natt, då hörde jag ett skri som lät förfärligt otäckt, jag blev ju naturligtvis jätterädd och skynda mej in Skrattande becksvart som det var.

Sedan tog jag mej ett bad som jag planerat, då slår mej tanken, det måste ha varit en större rovfågel och jag kom ihåg att jag hade hört ev. kattugglor i vintrast, jag kom även på tanken att grannen har ett stort och högt bollnät uppsatt för att hindra att deras barn blir av med bollarna i den mindre skogsdunge som finns hos en av mina andra grannar. Det var just däromkring skriket kom ifrån.

Hm! och där ligger jag och tror att jag kan koppla av i badet, det var bara att klä på sig och gå ut i minuskylan med blött hår utrustad med ficklampa.

Det hördes inget mer skri och jag ville ju inte klampa in på mina mer obekanta grannars gård, såg dom mej där ute smygandes med ficklampan så…jag behöver väl inte säga mer. Jag lyckades lysa av en del av nätet men jag såg inget, nätet var även stilla. Jag håller nu tummarna att den kom loss oskadd, jag får försöka titta lite mer när det ljusnar.

Det långa och höga panik skriket jag hörde, har jag bara hört på tvén när de har filmat trängda ugglor och rovfåglar så jag är ganska säker på att det var en uggla med tanke på tiden. Möjligtvis har den suttit i något av de högre träden och spejat och fått pejl på en mus i skogsdungskanten. Jag är inte glad över det där nätet Rynkar på näsan

Eva // medarbetare på Perser


Annons:
rifla
11/11/09, 12:31 PM
#1

jag tror det ar en eller flera ugglor. De håller låda här på nätterna med. mysigt tycker jag.

heliotropes
11/12/09, 5:28 AM
#2

Skrattande Jag har nyss haft "närkontakt" med en kattuggla.

Jag somnade av i soffan tidigare ikväll, så hundarna hade ett "pinkpass" att få göra nu när jag vaknade, när jag släppte ut de i sin rasthage ser jag en stor siluett ovanpå den större kattrastgården som gränsar mot deras hage.

In och hämtade ficklampan och mycket riktigt sitter det en urtjusig stor uggla på nättaket, endast fem meter ifrån mej Glad

In med hundarna och jag ut igen med mera kläder och handskar ifall den hade fastnat eller var skadad. Men när jag närmade mej så slog han ut sina stora vingar och flög iväg. Tur att inte hundarna såg den, dom var ju ännu närmare ugglan än mej, men ugglan satt blickstilla.

Det oroar mej lite att den håller till här bland villorna och inte i skogen, är den endå skadad? Är det samma som jag hörde eller en partner? Det är bara att vänta och se om jag får något svar på det.

Men det här besöket kommer jag aldrig att glömmaCool

Eva // medarbetare på Perser


isa
11/12/09, 2:55 PM
#3

Det är inte ovanligt att Kattugglor kan uppehålla sig nära bebyggelse. Kanske de inte är så rädda av sig.

I våras/somras var det en kattugglefamilj som hade bo och ungar i närheten av en populär badstrand i min kommun.Glad ( det är alltid mycket folk där, även om det är kallt i vattnet, de spelar fotboll, och minigolf med mera + bakom badet är det fullt med villor och hus.)

Så jag tror inte du behöver vara orolig.

heliotropes
11/12/09, 3:27 PM
#4

Ja! Jag har läst på lite om dom nu. De verkar vara lite sällskapliga främst under vintern då ev. ett ugglepar lever som särbonGlad 

Han kaske satt och lyssnade på tvén som jag hade somnat ifrån, han var nära nog med den hörsel dom har.Skrattande

Nu "muttrar" jag varför jag inte försökte fota den Rynkar på näsan typiskt!

Eva // medarbetare på Perser


Hawknestgrove
11/12/09, 6:19 PM
#5

Häftigt… MEn de låter lite kusligt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: