Annons:
Etikett05-fjällen
Läst 4389 ggr
psyko
9/7/09, 9:18 PM

Fjällvandra, tåg

Nu kanske jag skriver inne på "fel" sajt men jag försöker här iallafall.
Jag och min kille (+vovven) har länge varit sugna på att testa på att fjällvandra.
Men vi vet inte vart ännu, och saken är att ingen av oss heller har något körkort…
Är det någon här som kan tipsa om något fint ställe, där det även inte är för svårt att hitta (gärna utsatta vandringsleder/stigar) och där det är hyfsat nära till någon tåg/busstation?
Vi hade tänkt att vandra 3-5 dagar och vi bor i sthlm.

Ni får gärna PM:a men jag blir lika glad om ni svarar i tråden.

Tack på förhandSkrattande

Annons:
moondancer
9/8/09, 12:18 PM
#1

Vandra kungsleden kan vara riktigt trevligt (länk)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
9/8/09, 6:46 PM
#2

OM du söker dig in på avdelning 14 här i det gröna fältet, så hittar du fler förslag!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

psyko
9/8/09, 7:37 PM
#3

Tack så mycket för era tipsSkrattande

OlleA
9/9/09, 10:31 PM
#4

En Olle till har ett tips! :) Förra året var jag med på en naturvecka på Walles fjällhotell i Bruksvallarna http://www.walles.se/ som var väldigt trevlig. Man kan åka nästan ända fram med bussen Härjedalingen från Stockholm http://www.harjedalingen.se/ och sista biten blir man hämtad av folk från hotellet. Walles ordnar flera trevliga temaveckor varje år, klicka på "sommar" på deras hemsida får du se. Flera fina leder utgår från hotellet, som dessutom har en fantastisk utsikt över fjällvärlden.

Hawknestgrove
9/10/09, 12:22 AM
#5

Tack för hjälpen och tipset!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

corabora
9/10/09, 2:00 PM
#6

#4 Problemet är att du inte får ta hundar eller andra djur på Härjedalingen om det inte är en ledarhund.

Annons:
Hawknestgrove
9/10/09, 3:10 PM
#7

Ok, bra att du tog upp det! MEn vovven kan ju få vara på anna plats under tiden. Skönt med semester från husse/matte också!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

corabora
9/11/09, 10:47 PM
#8

#7 men när hon skriver jag "Jag och min kille (+vovven)" låter det som hon vill att ta med hunden och inte lämna bort den.

amlis
9/16/09, 12:13 AM
#9

Jämtlandsfället om ni inte vill åka för långt norrut! Tåg till Åre, Storlien eller Enafors, sedan är det bara att börja gå.. (ligger fler tågstationer på vägen där man kan kliva av) Annars är Abisko underbart och lätt nåbar från tåget.

Jämtlandstriangeln (tåg till Enafors, eventuellt vidare med buss till Storulvåns fjällstation) är suveränt om ni vill slippa tält och alla de större fjällstationer har extra rum där hundar är välkommen. Har dock inte alla öppet året runt - tror jag. Kolla med STF innan.

Enkelt att gå, bra skyltat, räkna men en dag upp, tre dagar rundturen och en dag ner. Eller så spenderar man några fler dagar och hinner med dagsturer vid varje station - kan rekommenderas!

Lycka till :-)

Martin
9/19/09, 5:48 PM
#10

På en tur 3-5 dagar kan jag inte rekommendera Abisko/Björkliden/Kungsleden, det är för kort tid (vet inte om restiden är inräknad men oavsett så tycker jag det är för kort tid (blir för mycket resa och för lite vandra). I övrigt delar jag rekommendationerna för de ställena - det är underbara vyer, vandringsleder och fantastisk natur.

Jämtlandsfjällen har jag varit i en gång, för ca 14-15 år sedan. Då var det bra där, säkert bättre idag med bättre utbyggt osv. Och enligt rekommendationerna ovan så verkar det också vara bra.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: