Annons:
Etikett26-mumssidan
Läst 4146 ggr
rifla
8/13/09, 9:28 PM

Göra korv

Lincolnshire korv, som jag gjort den utan ströbröd.

  • 1590 gr fläskkött
  • 1410 gr sidfläsk utan svål färsk
  • 60 gr salt
  • 15 gr svartpeppar nymald
  • 15 gr torkad salvia
  • 16 gr lökpulver (jag tog vitlök)
  • 5 gr torkad timjan

Mal kötet grovt (5-8mm) blanda det malda köttet med kryddor och låt stå några timmar övertäckt i kylen så att smakerna utvecklas och mognar. Stoppa i lämpligt eller tillgängligt fjälster (25-30mm). forma korvarna ca 75mm långa.

Stek försiktigt och servera med löksky och kanske blomkålsmos..

Annons:
rifla
8/13/09, 9:29 PM
#1

En fransk annorlunda korv som blir blek. kallas för Boudin blanc

  • 300 gr sidfläsk utan svål och färskt
  • 400 gr kycklingfileer
  • 100 gr Silverlök eller gullök
  • 4 st ägg
  • 2.5 dl mjölk (grädde går bra med)
  • 14 gr salt
  • 1 tsk timjan
  • ½ lagerblad stött
  • ½ tsk vitpeppar
  • ½ tsk mald muskotnöt

Mal sidfläsket och kycklingen fint på (3mm). Lägg det malda köttet i assistenten med knivar. Tillsätt äggen och pulsa ihop en smet, ta ett i taget. Tillsätt kryddorna och salt, häll på mjölken (väldigt kall) eller grädden lite i taget medans du pulsar assistenten. När mjölken är inmixad fyller du fjälster (30mm) löst och gör korvar som är 15-20 cm långa.dessa kan behövas knyta mellan varje. Sjud korvarna sen i lättsaltat vatten med lagerblad 80-90 grader ca 15-20 min. du behöver inte koka dom om du vill frysa dom. då kokar du dom sen när de tinat.

Tips! stick korven några ggr med en potatissticka så det blir lite fina hål så spricker den inte.

rifla
8/13/09, 9:30 PM
#2

"kungs" korv

Då mitt korvhorn till mindre korv inte fanns att använda, så blev prinskorven en kungskorv..

Rökt Kungs-korv
1 kg vildsvinsfärs (fläskfärs)
450 gr späck
600 gr rådjursfärs
1 tsk hel vitpeppar
1 tsk hel svartpeppar
1½ tsk hel kryddpeppar
60 gr salt
1½ dl grädde
1½ dl vatten
5 meter Svinfjälster (får till prinskorv)

börja med att mala köttet och späcket, kör det gärna 2-3 ggr igenom kvarnen ca 8mm. Mortla de olika pepparkornen så det blir smått. Häll upp smeten i en degblandare och blanda väl, häll vatten/grädde blandningen i lite i taget så allt blandar sig och smeten blir kladdig.

Stoppa i fjälster och knyt av i 5 cm korvar eller snurra ihop. Lägg i en skål och låt stå 1 dygn i kylskåpet.

Rök korven lätt ca 3-4 timmar. och kyl omedelbart i isvatten, frys sedan in det som inte ska användas direkt.

rifla
8/13/09, 9:31 PM
#3

Min Chaurice korv

  • 1050 gr älgfärs (går med annat kött med)
  • 680 gr rimmat fläsk med svål
  • 1140 gr skinkstek
  • 5 dl vårlök med det gröna
  • 2 msk vitlök
  • 2 tsk chilipulver
  • 1  tsk chiliflakes
  • 80 gr salt
  • 2 tsk grönpeppar
  • 1 tsk szechuan peppar
  • 2 tsk timjan
  • 5 msk persilja
  • 1 tsk kryddpeppar
  • 7 tsk liquid smoke
  • 6 meter får eller svinfjälster

Om köttet inte är malet så gör det på grov platta (6-8mm hålskiva). Hacka löke och vitlöken gärna i hacken. mortla ihop grönpeppar, szechuan, timjan, och kryddpepparn blanda i de andra kryddorna och se till att det blir blandat. Rör sedan ner alla kryddor lökhacket och smoken i färsen och blanda ordentligt och länge ( plasthandskar är att föredra)

Byt till korvhornet (eller en vanlig tratt som du trätt fjälstret på) och sätt på fjälstret och knyt med stekgarn sedan stoppa en lång korv av allt och snurra runt korven i den storlek du vill ha (15cm). eller så knyter du med garnet. Om du fått luftbubblor ta en tunn nål och stick försiktigt och krama ur luften. Tycker du inte att korven är jämn tjock så krama den eller rulla försiktigt så den blir jämn.

Låt den gärna ligga över natten i en bunke i kylen så att smakerna mognar men det går att steka direkt. Grilla den gärna eller stek men på långsam och låg värme så den inte spricker..

Brukar ha med korv när vi är ute i skogen på jakten och då använder jag brödet som en hållare bara för korven är varm..

Den går utmärkt att frysa rå..

Hawknestgrove
8/13/09, 10:50 PM
#4

Åh tusen tack jättefina recept!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

catfoot
8/14/09, 6:41 PM
#5

Tack, värt att prova..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Upp till toppen
Annons: