Annons:
Etikett16-upplevelser-äventyr
Läst 7003 ggr
BitteS
7/25/09, 10:41 PM

Uppfödning

Jag måste berätta en rolig händelse jag var med om för något år sedan.

Vi hade bestämt oss för att inte ta in någon julgran den vintern. Men lite tallris lukktar gott och tar dessutom inte så stor plats. Sagt och gjort. Ut i skogen, och hem med en ruska tallris.

Detta ris sätts i hallen på en liten byrå vi har där. Efter några dagar ser jag skräp på duken under riset. Tänker: Jaha, vad har Kalle pysslat med här då. Torkar bort pulvret och allt är frid och fröjd igen. Nästa dag upprepas proceduren. Och även nästa dag. Då frågar jag honom vad han gör eftersom han dammar ner duken där vaje dag. Han har inte varit där, blev svaret.

När det även nästa dag ligger grönt damm under riset så måste jag kolla lite noggrannare. Tittar i riset men kan inte se något. Detta upprepar sig varje dag, men med den skillnaden att pulvret blir "lite" grövre för varje dag. En dag så ser jag vad det kommer ifrån. På toppen på en del barr sitter det som en krans med små larver runt omkring barren. Petade man till riset, så böjde de sig utåt med överdelen ut ifrån barret, det såg verkligen skojigt ut.

Eftersom jag är intresserad av fjärilar så tänkte jag: att har jag tagit in dem så de har vaknat till så får jag se till att de har mat tills de skulle förpuppas. Kalle skrattade åt mig då jag var iväg till skogen flera vändor och hämtade nytt ris vartefter de åt upp det gamla. De blev större och större. Jag kollade i fjärilsboken och kom fram till att det måste vara tallmätare. När den var färdig larv skulle den fira sig ner i en silkestråd för att förpuppa sig i marken.

En dag när jag kom hem hängde flera larver i trådar, en del låg på golvet och några, ett 15-tal satt kvar i riset. Men de allra flesta var bara borta. Inte vet jag vart de tagit vägen. Nåväl, de jag hittade de flyttade jag över i en glasburk och ställde nere i matkällaren.

När det blev vår kom jag på att burken stor där nere. Hämtade upp den och kollade. Jo där var det ganska många puppor. Jag ställde burken i köksfönstret med en bomullstuss över hålet.

Min sambo som är en biten curlare åker hela vintrarna och tävlar på olika orter och så hade han gjort även denna vinter. För att boendet ska bli så billigt som möjligt väljer de oftast att sova över på vandrarhem.

Rätt vad det var så började jag hitta något som såg ut som kackerlackor i sovrummet. De var ganska små, men definitivt kackerlackor.

Irriterad och smått äcklad så påpekade jag att: Nu hade han släpat hem ohyra  från dessa övernattningar, vilket han bestred med det bestämdaste.

Det gick någon vecka och det fortsatte dyka upp äckliga kackerlackor lite nu och då i sovrummet. Sedan började jag hitta sådana även i köket. Då fick jag nästan panik. Gud, vi måste ta ut en ohyrebekämpare, vi måste ha hela huset invaderat av dessa äckliga djur.

En dag kom jag på att jag skulle kolla hur det gått för mina "husdjur" i glasburken i köksfönstret. Döm om min förvåning när det kryllade av kackerlackor i burken.

Förstår ni nu vad jag gjort. Det var jag själv som fött upp de äckliga små krypen. Det finns nämligen en svensk skogskackerlacka, hi hi. Läste igen i boken och där stod det lugnande att de inte klarade av så bra att leva inomhus så problemet var som tur var övergående.

Men ni kan vara lugna för att jag fick utstå mycket spe och pikar för min uppfödning. Men nu så här efteråt så är ju historien ganska rolig.

Annons:
Bleenda
7/25/09, 11:09 PM
#1

Stackare, så mycket jobb och ett sånt bakslag. Men det hade varit kul att få se din min när du upptäckte vad det var du jobbat så förSkrattande

heliotropes
7/26/09, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Dom är väl inte lika charmiga som fjärilarSkrattande Men dessa Skogskackerlackor är långt ifrån lika äckliga som dessa äckel bjässar som har börjat komma in i Sverige. Jag bifogar en bild på en Skogskackerlacka som min son tog häromdagen, den hade förvillat in sig i deras tvättstuga.

Eva // medarbetare på Perser


Solveig
7/26/09, 5:24 PM
#3

Inte var den gullig precis!

Min kompis fiskande man glömde maggots i jackfickan och hängde in den i garderoben. En tid efter när kompisen öppnade dörren möttes hon av en flugsvärm!

Hon blev inte glad över den uppfödningen.

Hawknestgrove
7/27/09, 12:45 AM
#4

Blähhhhh! Fy så äckligt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

skogstrolletbarbro
7/27/09, 3:30 AM
#5

Härlig historia, Bitte S! Håller med Bleenda, skulle vara roligt att se din min när du förstod sammanhanget.Skrattande

#3. Det har hänt här också! Fast de hann inte ut, utan surrade friskt i burken. Det behövs inte många dagar - och överraskningen är inte glad precis.Rynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: