Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 16526 ggr
essut50
6/4/09, 1:02 AM

När kommer hussvalorna?

Jag satt och funderade när hussvalorna kommer? Brukar dom inte komma vid den här tiden?

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Annons:
Bjornen
6/4/09, 1:04 AM
#1

Nu borde alla flyttfåglar ha kommit inkl. tornsvalorna (tornseglare).

essut50
6/4/09, 1:33 AM
#2

Här i Kungsör har jag inte sett svalorna än? Det var därför jag undrade?

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Bjornen
6/4/09, 9:56 AM
#3

Då har det förmodligen hänt något med dem på vägen. Mina ladusvalor syns inte heller men det beror på att telefontrådar har försvunnit så de har inget att sitta på. Men nog finns de ladan alltid.

[peter54]
6/4/09, 10:27 AM
#4

Tornseglarna har kommit och hos oss häckar de för fullt under takpannorna på mitt uthus. Hussvalor och ladusvalor brukar komma den här veckan till oss, men ännu har jag inte sett till dem heller, det är nog lite för kallt.

Bjornen
6/4/09, 1:19 PM
#5

Tornseglarna brukar komma de sista dagarna i maj och övriga svalorna (backsvala, hussvala och ladusvala) under första halvan av maj och ibland någon av de första dagarna i maj.

Hawknestgrove
6/4/09, 1:26 PM
#6

Ja när du säger det, vår tornseglare har inte heller kommit ännu….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
essut50
6/4/09, 2:08 PM
#7

Tack för svaren, dom kanske kommer flygande hit snart hoppas..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

[peter54]
6/4/09, 3:02 PM
#8

Hit brukar svalorna som sagt komma i första juniveckan och de är ganska tidiga iväg efter häckningen också.

Choklad
6/4/09, 5:20 PM
#9

Här syns inte svalorna än..men de har nog bara inte anlänt til oss ännu…

U R us

[Chano]
6/5/09, 10:32 PM
#10

Såg första tornseglarna i Lappland i går:) Backsvalor också i går. första ladusvalorna för nån vecka sen.
Hussvalor såg jag när jag var till stan, Arvidsjaur 9 mil bort.
Och dom pillade på med varandra.
Så nog har dom kommit till sverige allt.

Många vårar ser man hus, ladu och backsvalor komma tillsammans. Helt plötsligt sitter alla arter på telefontråden.
Gruppresa kanske.
Möjligen har dina svalor tagit fel "tåg".
Byter väl vid nästa station och snart har du dom där får vi hoppas.

Mvh/-Anders

skogstrolletbarbro
6/6/09, 1:24 AM
#11

Hit upp såg jag, de första hussvarlorna sporadiskt, redan kring den 20 maj.

Ändå dröjde det till för två dagar sedan innan hussvlorna satt och kvittrade i sina bon och på altanen. Vi håller på att renovera badrummet och det var under gjutningen där som jag fick höra deras stämma igen.

De är så välkomna!

Ladusvalor har varit mer ihärdiga och stannat fast våren har gått på sparlåga i många dagar.

Jag undrar, finns det tornsvalor än? Jag minns från min ungdom att de brukade häcka i någon högt belägen holk, vid mitt barndomhem. De flög så fort att det var svårt att kunna följa dem med blicken. Jag har inte sett någon sedan? Roligt att höra att de finns kvar någonstans!

Även backsvalor hade vi i närheten,  men inte längre!

[Chano]
6/6/09, 1:58 AM
#12

Tornsvala eller Tornseglare som det numer heter finns.
Kommer inte ihåg om du bodde vid en sjö.
Men hur som helst så jagar dom ofta ovanför vatten.
Här i Abraur ser vi dom ofta om än kanske mindre än förut.
Vid mulet väder kommer dom gärna ner på låg höjd för att jaga insekter.
Dom häckar i hålträd i gammal skog och det är enda gången dom landar, vid häckningen.
En rätt fantastik fågel.
Hittar man en tornseglare på marken så kasta upp den i luften.
Dom har svårt att lyfta från marken och det kan vara en olyckshändels att den hamnat på marken.
Mvh/-Anders

[Chano]
6/6/09, 2:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Backsvalorna har försvunnit även här.
Boplatser alltså.
Men någon stans finns dom i alla fall för jag ser dom jaga ovanflr sjön.
För att känna igen Backsvalor.
När man ser med kikaren ut över sjön på svalor som jagar så ger backsvalor en brun nyans och inget vitt på ovansidan som hussvalan.
Ladusvalan och tornseglaren är också helmörka ovanpå men är också svarta.
Ladusvalan har ju också de långa stjärtspröten.
Tornseglaren har ju en helt välkänd profil. Som på min bild
Mvh/-Anders

Annons:
SleepingFox
6/6/09, 3:27 AM
#14

Finns det någon svala som är nästan helt svart? Jag var vid en liten tjärn och fotade för någon vecka sedan och på vägen dit så passerade jag en lada där det flög svalor. En av dem var på väg att krypa in under takpannorna när jag kom förbi men blev rädd och flög bort istället. Det gick väldigt snabbt men av det lilla jag han uppfatta såg den nästan helsvart ut.

Jag stannade en stund för att försöka få en bild på dem men de ville inte komma tillbaks så länge jag stod kvar och jag ville ju inte låta ev ungar svälta så jag gick igen…

isa
6/6/09, 12:03 PM
#15

#14 Jag tror det var Backsvala du såg. Om det gick fort, och ljuset är dåligt, så kan ju det bruna uppfattas som svart färg.

Vi har Backsvala och Ladusvala här.Och hur var det nu med "ordspråket" Flyger svalorna högt blir det vackert väder och flyger de lågt och fångar insekter, blir det regn.

Eller var det tvärtom.?

Bjornen
6/6/09, 1:12 PM
#16

Vid högtryck så flyger insekterna högt och vid lågtryck så flyger insekterna lägre.

isa
6/6/09, 1:53 PM
#17

#16,ja det lät logiskt! Skäms

Det är lättare att komma  ihåg hur ordningen är, om man tänker så som du skrev. Tackar för det! Glad

SleepingFox
6/6/09, 3:01 PM
#18

#15 - Tack, men bygger inte backsvalorna sina bon i sand? Eller vilken svala är det som gräver ut sina bon i sluttningar?

Bjornen
6/6/09, 9:07 PM
#19

Backsvalor bygger vanligen sina bon i marken med fri flygmöjlighet i jordvallar, torv eller stabil sand.

isa
6/6/09, 9:09 PM
#20

#18 Jo det är har du rätt i. Backsvalorna bygger bo i sandhålor och låga berghålor. Då var det nog inte Backsvala du såg.

Annons:
skogstrolletbarbro
6/7/09, 12:09 AM
#21

#12 och #13. Jag bor med en sjö, kanske 200 meter söder om. Ska hålla utkik när jag kan, efter någon torn"seglare" där.

Där backsvalorna häckade tidigare finns sandbanken kvar men inga svalor och inga synliga bohål heller. Synd!

Laisälven som rinner nedanför deras dåvarande boställen, blev ibland så stor att deras bohålor riskerade att översvämmas. Kanske det hände någongång och i så fall förstår man varför de flyttade.

#16. Mycket logiskt! Man tittar upp ser att svalorna flyger högt. Ja, tänker man, det syns att det är högtryck idag. Man konstaterar också att det är dåligt väder på gång när svalorna flyger lågt.

Roligt att få veta varför! Tack för den upplysningen!

essut50
6/8/09, 12:02 AM
#22

Äntligen har svalorna kommer hit till Kungsör. Såg dom när jag tittade ut just nu på gården..

Så nu har sommaren kommit tycker jag..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
6/8/09, 12:03 AM
#23

Skrattade i fredas, när jag besökte polet i Strömstad….På skyltfönstret , ca 70 cm ovanför marken, så satt en lite trött tornseglare… Han kanske ville ha sig en hutt?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

essut50
6/8/09, 2:46 AM
#24

Förstår att du skrattade, synd att du inte tog en bild..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
6/8/09, 8:15 PM
#25

ja jag vågade inte. För hade han blivit rädd, så hade han flugit rätt ut i körbanan

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

essut50
6/8/09, 9:42 PM
#26

Du är verkligen en djurvän förstår jag..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
6/10/09, 2:59 PM
#27

JA, man vill ju inte jaga en liten trött pippi rätt ut i döden. För ingen har ju en chans att stanna för en fågel i körbanan.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Lars Gunnarsson
7/3/17, 1:24 PM
#28

Svalorna har försvunnit i år har inte set en svala här än dom är borta vad har hänt dom. måste vara allvarligt har varit svalor i mitt hus sen 1970 nu finns inga i huset eller samhället .

moondancer
7/5/17, 1:58 PM
#29

#28 Jag vet att tornseglare kan ge upp och flytta om häckningen misslyckas pga för kall temperatur (vilket leder till för få insekter osv.). Kan det vara samma sak som hänt med svalorna?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: