Annons:
Etikett14-vandring-film-reservat-resor
Läst 7058 ggr
Martin
5/8/09, 5:35 PM

Söderåsens Nationalpark

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad i Söderåsens nationalpark förra helgen. Otroligt vackert! Här är en bild från en stig jag gick från Kopparhattens topp och neråt. Himlen är från en annan bild (på samma ställe) för att få mer dynamik i bilden, då det var svårt att mäta ljuset rätt annars.

mvh Martin

Annons:
Bleenda
5/8/09, 10:27 PM
#1

Oj, vilken bild. Mycket vackert.

Vad är det för buskar eller träd?

skogstrolletbarbro
5/9/09, 1:21 AM
#2

Där var det lummigt och vackert. Tänk vad det kan växla mellan våra olika landsändar. Är det lövträd, det vi ser?

Vad är särarten i denna nationalpark och är det åska på gång?'

Ser nästan ut så, på molnen.

Martin
5/9/09, 7:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det var både åska och regn i luften, men det förblev uppehållsväder!

Det är främst olika lövträd, bok bland annat. Jag är inte speciellt vass på träd, men bok vet jag att det fanns där.

Söderåsens nationalpark har egen hemsida: www.soderasen.snf.se

Där kan vi läsa att drygt 50% är granskog men att i den delen där jag var (Skäralid) så är granskog helt "förbjuden". Där är det istället, citat: "_Lövskogen finner vi framför allt i sluttningarna och i ravinerna samt i sydost. På platån dominerar hedbokskog och mer sporadiskt ekskog med både bergek och skogsek. De rikaste lövskogarna finner vi längst ned i sluttningszonen och i delar av ravinerna.
_Ask, avenbok, björk och al utgör ett betydande inslag i lövskogen. Björk och al framför allt i fuktiga lägen, där de kan bilda rena bestånd." som skall finnas.

Skickar med en två andra bilder, från sjön längst ner vid naturum.

mvh Martin

Martin
5/9/09, 7:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och andra bilden.

mvh Martin

Coturnix
5/9/09, 11:06 AM
#5

Mycket fint! Tack för titten.

Ronny-K
5/9/09, 3:18 PM
#6

Fina bilder Marnyman!

Späd grönska i lövskog. Otroligt vackert.
Många år sedan jag var på Söderåsen, får bli ett återbesök en dag när fisket är dåligt..Glad

Annons:
Hawknestgrove
5/10/09, 8:35 PM
#7

ÅH så vackert….. Nästan så jag längtar tillbaka till Skåne!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

uffelarsen
5/12/09, 5:59 PM
#8

Finfina bilder Marnyman! Kanonställe! ett av mina absoluta favoriter: När man har gått runt där uppe i någon timme så sitter det perfekt med en liten fika utom hus vid restaurangen, med utsikt över dammen, jättemysigt.

heliotropes
5/12/09, 10:12 PM
#9

Verkligen härligt grönskande bilder på härlig miljö.:-)

Eva // medarbetare på Perser


Ronny-K
5/13/09, 8:52 AM
#10

Apropå kanonställe….Glad

Min far liksom de flesta av hans generation var inkallade till beredskapstjänstgöring under kriget. De låg först vid Lundåkrabukten i Skåne, men då saker och ting började röra på sig 1940 blev det iltransport upp till gränsen mot Norge.

Vid tiden för den här transporten grävdes en stor mängd ammunition ner någonstans på just Söderåsen.
Varför kan väl envar spekulera i.

Vet inte vilken ammunitionstyp det var ej heller var på åsen. Det hade farsan glömt. Men eftersom det var ett infanteriregemente (I3) bör det väl varit den typen av ammo som fanns vid infanteriet 1940.

Man kan ju hoppas att det grävdes upp igen senare, men säker kan man nog inte vara.

Upp till toppen
Annons: