Annons:
Etikett16-upplevelser-äventyr
Läst 1969 ggr
[peter54]
5/3/09, 5:06 PM

Ett möte med skräckfaktor

När jag som 18-åring flyttade till Fyrsjön en mil öster om Hammerdal i Jämtland, kände jag ingen där, så jag gick med i en pistolskytteklubb för att få lite nya kompisar. Vi sköt cal .22 pistol på en liten bana någon halvmil norr om Hammerdal.
Jag var över 18 år, så jag räknades som ”skytteförmyndare” åt de yngre killarna.

På skjutbanan fanns egentligen inte mycket mer än en 30 meter lång grusplan för måltavlorna och ett regnsskydd som såg ut ungefär som en större busskur, där man kunde stå och skjuta när det regnade. Alldeles i närheten på södra sidan av skjutbanan, fanns en rejäl soptipp och det var inget vidare att vara där och skjuta på sommaren, särskilt inte när det var vindstilla. Där fanns alltid massor av korp, kråkor och måsar som förde ett otroligt oväsen.

Detta hände en höstdag på pistolskyttebanan. Jag cyklade dit som jag alltid brukade och två av mina skyttekompisar skulle komma också. En av dem hade moppe, den andre cyklade, eller snarare ”tolkade” på moppen. Vi sköt tio serier och hade ganska kul, när jag slängde ett öga uppåt bergen norröver. Där fanns en myr som sträckte sig en km innan den gick över i skog. I bortre kanten av myren såg jag något röra sig och jag sa till killarna -”titta, vad är det där?”

Vadå? sade de båda två, för ingen av dem uppfattade vad jag sett. Det var alldeles för långt håll för att det skulle gå att avgöra vad det var, men jag såg att, vad det nu var, rörde sig mot oss. När den avverkat halva myren så jag att det var en björn. De andra blev lite nervösa och vi började plocka ihop grejorna. Vi var lite fumliga och en av killarna tappade sitt magasin i gruset. Det blev fullt av smuts och sandpartiklar nyfettat som det var och han vågade inte stoppa det tillbaka i pistolen.

En tjafsigt diskuterande uppstod helt i onödan, det var ju bara att stoppa magasinet i fickan tyckte jag. Hursomhelst, när tramsandet var över och han hade magasinet i fickan tittade vi mot myren och björnen var redan framme vid vägen, kanske 300 meter ifrån oss. Shit pomfritt, nu blev vi verkligen skraja. Björnen var helt klart på väg till soptippen och för att komma dit måste han passera oss. Upp på taket sa jag och vi klättrade på moppen för att ta oss upp. Moppen ramlade omkull och björnen blev nyfiken och kom rakt mot skjulet.

Han luktade på moppen där den låg och skakade på huvudet som om han tyckte att den luktade äckligt, men sedan började han slicka på oljetanken. Vi låg ner på taket knäpptysta, men så kände jag att jag måste nysa, antagligen av att ha tryckt ansiktet mot tjärpappen på taket. Jag försökte kväva nysningen, men björnen reagerade förstås ändå.

Han tog ett varv runt kuren för att undersöka varifrån ljudet kom och när han var på baksidan där våra fötter var bara en halvmeter från kanten, ställde sig björnen upp och ramarna nådde precis upp till takkanten. Jag hade definitivt över 200 i puls och de två andra killarna, som var ett par år yngre än jag, hade svårt att inte börja gråta.

Björnen kunde inte komma upp (puh), så han började rota runt banan än hit och än dit. Sedan drog han sig allt längre bort i riktning mot den för honom säkert underbart lockande doften av soptipp. När björnen var kanske 200 meter från oss, frågade jag kompisen hur snabbt hans moppe gick, för någon av oss måste hämta hjälp sa jag. Jag har en ”sjuhalva” på, sa han, en enorm överdimensionering av bränsleinsuget för en moppe, men då gör den 70-80 km /tim och en björn kan inte springa ifatt.

Vi smög ner från taket och reste moppen försiktigt. Naturligtvis startade den inte på första kicken och inte på andra heller. Björnen stannade upp och tittade mot oss och när moppen startade började björnen småspringa mot kuren igen. Moppen for iväg som ett skott och jag reste min cykel mot väggen för att klättra upp, men naturligtvis ramlade cykeln när jag sköt ifrån med foten, så den andre killen blev panikslagen. -Hit med händerna, sa jag och sträckte mig ner, fick tag i hans händer och började dra upp honom samtidigt som han försökte ”gå” med fötterna på väggen för att hjälpa till. Björnen var inte mer än 20-30 meter bort när vi var säkert uppe.

Den här gången ägnade björnen större uppmärksamhet åt oss på taket och han gick många varv runt kuren under det att han ”pustade” och ”fnyste” hela tiden. Till slut, efter kanske en halvtimmes väntan, kom det en liten mercabuss full med folk, det var polisen och en av Hammerdals björnjägare, pojkarnas föräldrar och en hel hoper andra, för mig okända personer..

Björnen sköts på plats och visade sig vara en ung hane som vägde runt 85 kg, men då hade man en annan attityd mot rovdjur som söker sig till samhällen, de sköts, om inte till döds så åtminstone sköt man efter dem så att de fattade att de inte var säkra i människors närhet.

Annons:
Bleenda
5/4/09, 12:32 AM
#1

Är det det man kallar björnfrossa?

Hawknestgrove
5/4/09, 12:35 AM
#2

hu så småläbbigt……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

mymlanbus
5/4/09, 1:18 AM
#3

Jösses! Förvånad

catfoot
5/4/09, 4:56 PM
#4

Hujedamej vilken upplevelse…Kan man verkligen gå därifrån med torra byxor????

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

BitteS
7/25/09, 5:00 PM
#5

Den här berättelsen bekräftar bara vad jag redan visste. Akta dig för att komma allt för nära björnar. Ryser!!!

MariannE11
7/27/09, 1:04 AM
#6

jag blir rädd här hemma i soffan….Foten i munnen

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
skogstrolletbarbro
7/27/09, 2:49 AM
#7

Vilken hiskelig historia! Skönt att det slutade lyckligt, för er!

Sorkvandring
7/27/09, 10:52 PM
#8

Härregud! >___< Sjukt jobbigt det måste ha varit! Nästan som en skräckfilm, det där med att cykeln rammlade! :P

Björnar är vackra, men man vill inte ha dem för nära.. xP

TinaNordberg
7/28/09, 12:54 AM
#9

Tuff upplevese för ett gäng unga grabbar. Ett minne för livet som ni säkert så här efteråt, inte skulle vilja vara utan.

Huvva ligen.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Maria
7/28/09, 1:00 AM
#10

Vilken upplevelse…!!!

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

isa
7/28/09, 2:09 PM
#11

Vilken spännande ( och läskig )historia!

Branneli
7/30/09, 2:29 AM
#12

Vilket äventyr !!  Förvånad

Du har en riktig äventyrshistoria till barn & barnbarn … Har du träffat dina "polare" i vuxen ålder & vetilerat eran gemensamma upplevelse ??

[peter54]
7/30/09, 2:29 PM
#13

#12 Nej det är längesedan jag träffade dem. Jag vet att en av dem är död och den andre har flyttat till Luleå. Vi hade bara skyttet tillsammans, det var inte mycket utöver det, så när vi slutade i skytteklubben blev kontakterna sporadiska.

Annons:
[Chano]
7/31/09, 11:27 PM
#14

Otroligt kul du berättar den fina historien.

Ja.har själv..fast på "äldre" dar fått prata unga nyfikna björnar till rätta.
Inte lätt alls. Man får stålsätta sig lite.

Och är man desutom i den tiden och ung. Ja visst..skjut fort som fan.
Troligen hade ynglingen till björn dragit vidare om ni alla stått upp och gett den en smäll över nosen.
Men..på den tiden visste man inte nåt om björnar.
Verkligen en riktig fin och spännand upplevels du fick vara med om i din ungdom.
Mvh/-Anders

[Chano]
7/31/09, 11:40 PM
#15

Fram för pepparspej till alla som bor i björnland.
Så slipper vi att skjuta "oskyldiga" björnar,
Och alla klarar livhanken.
En sån flaska skulje jag vilja ha.
I stället för att skjuta eller slå småbjörnarna på nosen.
Och jag tror sprejen /som man använder i andra länder/ också visar björnen att det är inte kul med folk.
Mvh/-Anders

Martin
8/1/09, 12:41 AM
#16

#15 Jag håller med, det skulle finnas möjlighet för folk i björntäta områden att få sådan spray - samt utbildning om den. Den sprayen man t.ex. har i USA är ju inte speciellt ofarlig för människan, och det är nog lätt i en stressad situation att sprayen hamnar lite här och var. Visst, ett skjutvapen - eller en björn - är inte heller ofarligt, så man får väl väga för- och nackdelar mot varandra.

Har för mig att jag läste något om att länsstyrelsens besiktningsmän eller om det var skogsarbetare skulle få spray då de är i björntäta områden.

mvh Martin

Citronmeliss
8/5/09, 1:55 PM
#17

Det måste man väl kalla ett minne för livet?Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Nore
8/5/09, 10:57 PM
#18

För min del undrar jag om denna spray skulle hjälpa när man kommer i mellan vildsvinssugga o kultingarObestämd

Hadde en granne som skulle sätta ut nya saltstenar till klövviltet, o hamnade i denna sitvastion, han hadde tur att det fans en yvig gran o klätra upp i drygt två meter upp, som han sa under denna stund som han satt i granen så var han inte så morsk, hadde det varit så enkelt så tror jag han köpt ett parti med pepparsprayRynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: